Kommentarer på min utrustning?

crazy; sa:
Vad gällande klädväg så tycker jag om att ha gott om kläder och att vara ren. Ibland så stöter man på någon söt donna i fjällstugorna. :) Jag tror dock att jag skippar ett par av långkalsongerna.

Att vara ren behöver ju inte betyda att man har med sig en massa kläder. Eller slänger du dina kläder när de blir smutsiga? :)
En extra undertröja, ett par extra strumpor, ett par extra kallingar räcker fint om man sköljer av kläderna på kvällen när man sköljer av sig själv, eller på lunchrasten. De torkar tills du behöver dem igen om materialen är rätt.

En liten till 25 % fylld "Bodyshopflaska" med såpa funkar till kroppstvätt, klädtvätt och disk.

Nordesjö; sa:
crazy; sa:
Vad gällande klädväg så tycker jag om att ha gott om kläder och att vara ren. Ibland så stöter man på någon söt donna i fjällstugorna. :) Jag tror dock att jag skippar ett par av långkalsongerna.

En liten till 25 % fylld "Bodyshopflaska" med såpa funkar till kroppstvätt, klädtvätt och disk.

En grej som Michael glömmer är att vissa söta tjejer faller för den mer råbarkade "Clint Eastwood" typen. Ungefär som Roland.. :)

Påklätt: Ser bra ut.

Allmän utrustn.: Förslag - 1) Skippa dagpacken och ha kvarlämnade grejor i tältet, alt. i en stor sopsäck. 2) Bort med skärbrädet. 3) Bort med innersovsäcken. 4) Bort med kåsan (du har väl termoslock?) och myggnätet (anvämd Nordic Summer istället). 5) Bort med kikaren.

Kläder (ej påklätt): Förslag - ta bara med en extra uppsättning av kallingar och sockor. Ingen extra t-shirt eller underställ.

Sjukvård: Förslag - Ta bort Compeed och plåster. Plåster gör du om så behövs av leukoplast och toapapper eller förband.

Rengöring: Förslag - ta bort tandkräm, rakhyvel, spegel och tvättmedel. Tvål, handduk och tandborste räcker. (Om du nödvändigtvis ska dejta kvinns, låt henne njuta av en man sådan naturen menat honom! Eller gå snart in på den kommande Kåtträffen istället! ;) )

Annars ser det ju bra ut, glöm bara inte rödtjutet och whiskeyn!

/ G

crazy; sa:
Att jag har innersäck till sovsäcken är inte på grund av att kunna klara lägre temperatyrer utan den gör att sovsäcken inte behöver tvättas och ökar livslängd avsevärt.

Om du sover i understället i sovsäcken smutsar du inte "heller" ner säcken - men det kan bli varmt sommartid i en -9säck:)
Annars kan jag tipsa om siden'reselakan' istället för tung sovsäcksinnerpåse. Den modell vi använder för utlandsbruk väger 144 gram och är som ett kombinerat påslakan/örngott. Tyvärr kostar de dock som en sovsäck:-(

[/QUOTE]
Tält Hilleberg Nallo 3 2345*
[/QUOTE]
Nya modellen av Nallo? Vårt Nallo 2 av gamla modellen väger faktiskt mer - hela 2369 gram inkl allt:)

opel; sa:
Annars kan jag tipsa om siden'reselakan' istället för tung sovsäcksinnerpåse. Den modell vi använder för utlandsbruk väger 144 gram och är som ett kombinerat påslakan/örngott. Tyvärr kostar de dock som en sovsäck:-(
Rab, Ajungilak, Sea&Summit m.fl. har lättare mumieformade alternativ. Jag har en Ajungilak som väger ca 75g om jag kommer ihåg rätt.

tigertamjaren (Gunnar Andersson) skrev:

4) Bort med kåsan (du har väl termoslock?)

Vänta nu... sen när blev en halvkilostermos, som dessutom är överflödig på sommarfjället, lättare än en 50-grams kåsa? Eller ska han lämna termosen hemma och bara ta med locket, som ju oftast är av metall?

Annars ser det ju bra ut, glöm bara inte rödtjutet och whiskeyn!

Yes! Jag har sagt det förr och säger det igen: varje sparat hekto på prylar är ett vunnet hekto på mat och dryck. Inget impar dessutom på flickor i fjällstationer som god mat på färska råvaror och några glas vin.

haskell; sa:
Rab, Ajungilak, Sea&Summit m.fl. har lättare mumieformade alternativ. Jag har en Ajungilak som väger ca 75g om jag kommer ihåg rätt.

Är det någon utgången modell?
Enligt ajungilaks hemsida väger deras sidenpåsar i mumiemodell 165-205gram...

/Micke - allergisk mot ca (cirka) ;-)

opel; sa:
haskell; sa:

Han kanske blandar ihop den med fodralet? (Usch, nej, sånt här skulle man ju låta bli var det ja:)
[Ändrat av nermander 2004-04-02 kl 15:00]

opel; sa:
haskell; sa:

Så mycket är det iallafall inte. Jag kan mycket väl komma ihåg fel men jag har strippat min litet grand också. Jag ska kolla i papperen eller med vågen. :)

avslutad210712

Gäst
Re: Våg?

sajberjohan; sa:
Ni verkar ha bra koll på viktten, vad väger ni prylarna med för våg?
Några bra tips på billig och bra våg?

Blir lite sugen på att väga mina egna grejer...

Brukar köra en annan variant. Fyller ryggan med de saker/mat/kläder jag vill ha med mig och sen vandrar jag.

Och om jag vill väga innan så brukar jag ställa mig på en våg först utan rygga och sen med packad rygga och mellanskillnaden är hur mycket den väger. Stämmer säkert ungefär på hektot när och för mig räcker det om jag vet på kilot när hur mycket den väger. Vad jag nu skall med den infon till.

Fast idag gjorde jag det med min nya rygga bara för att få en känsla för hur mycket mer jag skall bära i sommar jämfört med dagens skidtur och insåg att jag troligen kommer att bära ungefär 5-10 kg till i sommar, dvs så nästa gång jag åker skidor stoppar jag i ytterligare en eller två fem liters dunk(ar) med vatten bara för att prova hur det kommer att kännas.

Re: Re: Våg?

avslutad210712; sa:
Och om jag vill väga innan så brukar jag ställa mig på en våg först utan rygga och sen med packad rygga och mellanskillnaden är hur mycket den väger. Stämmer säkert ungefär på hektot när och för mig räcker det om jag vet på kilot när hur mycket den väger. Vad jag nu skall med den infon till.

Det är just det. Det enda du får veta då är hur mycket ryggan väger. Så gjorde jag i 20 års tid och trodde på fullt allvar att ryggan MÅSTE väga så mycket. Att det var helt "normalt".

Det var sen när jag började väga enskilda saker som jag insåg att det gick att spara. En ihopvikbar kåsa väger hälften av en vanlig kåsa. En storkåsa väger MASSOR. För att inte tala om de rostfria besticken.

Det är när man väger de enskilda prylarna man får Aha-upplevelsen. "Jaså är det DET som väger?"

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Våg?

nermander; sa:
avslutad210712; sa:

Det är just det. Det enda du får veta då är hur mycket ryggan väger. Så gjorde jag i 20 års tid och trodde på fullt allvar att ryggan MÅSTE väga så mycket. Att det var helt "normalt".

Det var sen när jag började väga enskilda saker som jag insåg att det gick att spara. En ihopvikbar kåsa väger hälften av en vanlig kåsa. En storkåsa väger MASSOR. För att inte tala om de rostfria besticken.

Det är när man väger de enskilda prylarna man får Aha-upplevelsen. "Jaså är det DET som väger?"

*S* vet precis vad du menar och gissar att jag snart är där också men i mitt "ungdomliga" (o)förstånd låtsas jag fortfarande att just JAG inte blir "sån".

*samtidigt som jag funderar på att lämna vissa saker hemma just för att de väger för mycket*

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mickere Kommentarer till packlista Utrustning allmänt 19
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg