Kolfiber

Till pilar använder man rör med aluminium innerst och kolfiberarmerad plast ytterst. Såna rör kommer det antagligen vara i Fjällrävens PAK5-tält (en lättare variant av Skule Shape).
Så det borde ju gå att köpa såna bågar någonstans.

Fördelen är antagligen att bågarna blir lite segare än ren kolfiberplast och lite lättare än ren aluminium.
 
Jag har varit i kontakt med Hilleberg angående kolfiberstänger. Som jag gissade så har de testat byta alu mot kolfiber redan.

Utdrag från Hillebergs svar;

Vi hade kolfiberstänger under en kort period för många år sedan, men slutade med dem då problemen hopade sig. Inte så att brythållfastheten var låg, men själva kvaliteten och detaljfunktionerna var inte alls bra. En stor svårighet med dem vara att få instickshylsorna att sitta kvar. Limningen av dessa var mycket osäker och de lossnade ständigt. Dessutom uppstod hela tiden fina sprickbildningar vid skarvarna där delarna ligger mot varandra, och vid böjning skaver yta mot yta.

Efter det har vi vid flera tillfällen provat olika varianter, men inte sett någon egentlig utveckling av den problematik vi redan känner till.

Ska man ha en stång i kolfiber som funktionsmässigt (stabilitet) svarar upp mot de vi ha idag, tror jag heller inte man sparar så många gram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Kolfiber? Bo och sova 3
Salmiak Nitro lite och kolfiber Bo och sova 2
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5

Liknande trådar