Kolfiber

carl_; sa:
Oj då.. Vad sa de för något när du berättade? Låter ju väldigt märkligt..

Detta var svaret efter det 3:dje mailet

"I apologize for the delay in response to your e-mail. We found your message in our junk e-mail folder before we emptied the folder. I don't know why your message was filtered out. In any case we will send a new pole. Where did the pole break? At a ferrule? It may be about a week before we can ship a replacement.

Linas Repecka
Fibraplex Corporation
120 Industrial Park Lane
Celina TN 38551
931-243-6915
931-243-6917 Fax
http://www.fibraplex.com"

Ferrule = skarven mellan det yttre och inre kolfiberröret. Det var där stången gick av, och detta misstänkte ju Fibraplex. Den svaghet som finns är böjningen av stången. Mindre böj=starkare stång. Till skillnad mot al är kolfiber ej 'förböjt'.

I övermorgon är det 3 veckor sedan jag fick deras mail. Dom skulle skicka ersättning efter en vecka....jag väntar.

/Janne
 
Hmm, okej, kanske inte ska beställa kolfiberstång då.. hmm.

Iof inget jag går och gråter över, men hade varit trevligt med kolfiber-teknologi ;)

// Jocke, som nu får skaffa kolfibertamoj eller så.. ;)
 
Ja.. det känns ju inte lika attraktivt längre måste jag säga.. Att det är livstids garanti hjälper inte mycket om bågen smäller av i en storm på fjället. Hela konceptet med kvalitetstält är ju att man kan lita på dem även när vädret inte blev som man tänkt. Jag är fortfarande för lite insatt i ämnet kolfiberstänger, men utifrån detta känns det som att man monterar in en svag länk i kedjan på ett väl fungerande och hållbart koncept. Vinsten skulle vara en viktbesparing på 75g men det känns inte värt det om man ska behöva fundera på vart gränsen går för kolfiberbågen. Det stod ju även att de är tunnare och inte lika styva. Är de inte lika styva så borde de flexa mer. Flexar de mer så blir det en större böjning. Om stor böjning är en svag punkt för kolfiberstänger så låter de inte ultimata för hårdvädersturer utanför civilicationen, eller?
 
Samma resonemang far runt i mitt huvud som i Carls. Jag hoppades att de skulle vara tåligare och lättare mot att jag fick betala en slant till firman ;)

// Jocke, som nu inser att allt inte kan fås genom att betala med pengar ;)
 
Så lätt ska man väl inte ge upp! Att ligga i utvecklingens framkant kostar! Att stå inför ett problem som måste lösas sporrar ju bara. Det värsta som kan hända är ju att starta med dubbla uppsättningar tältstänger en i alu och en i kolfiber. Ge kolfiber en chans, man kan väl inte döma ut dom efter en enda olycka. Jag fortsätter på den inslagna vägen. Vore ju inge kul om allt funkar på en gång....

/Janne
 
Usch då1 nu blev man lite ställd!1
Har beställt kolfiberbågar till akto som är på väg till mig från fibraplex.(känner f.ö igen problemen med att få e-mail svar..)
Har läst om folk som använt bågarna med gott resultat i hårda vindar, men nallo testet låter oroväckande!!
Får se om jag vågar plocka med dessa på min nästa fjälltur:::::
 
janstj; sa:
Ge kolfiber en chans, man kan väl inte döma ut dom efter en enda olycka. Jag fortsätter på den inslagna vägen. Vore ju inge kul om allt funkar på en gång....

/Janne

Än har i varje fall inte jag dömt ut det, men visst blir det en negativ ton i resonemanget utifrån de länkar vi tagit del av samt din erfarenhet. Och det är med all rätt skulle jag påstå, men det finns inget stort som inte började litet. Jag tycker att du gör rätt i att fortsätta när du redan börjat testa. För egen del avvaktar jag gärna och känner ingen panik. När det gäller sådana här saker tycker jag nämligen helt tvärt om. :) Det bästa är när allt funkar perfekt på en gång och sedan fortsätter så, länge, länge, länge.. Det är idealet! :)
 
Jag är fortfarande helt klart intresserad, men har heller ingen brådska. 75 gram får jag dras med sålänge, men om det är så att det funkar, då slår jag nog till :)

Vore dock trevligt att höra Akto-ägarna! Vart är alla kolfiber-entusiaster? Finns det andra utrustningsdetaljer som skulle kunna funka att bygga i kolfiber? :) Jag gör det bara för att det är kul, inte bara för att det är lätt. Tamojen är jag lite sugen på, finns ju enkla konstruktioner.

// Jocke
 
Akto:

Originalpinnar 170 gram, i kolfiber minskas vikten med 50 % till 85 gram.

Kostnad: 315 kr plus frakt (ev. tull och moms).

Om någon ska beställa, hojta! Delar gärna på frakt med ngn Sthlmare eller så.

// Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Kolfiber? Bo och sova 3
Salmiak Nitro lite och kolfiber Bo och sova 2
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5

Liknande trådar