Kolfiber

Mina pinnskrällen vägde 178 gram exkl reservdelen. Så jag borde alltså spara hela 95 gram + att reservdelen på ca 30 gram halveras, så 110 gram! Hehe..

// Jocke
 
Det går även att byta ut de 4 glasfiberpinnarna i hörnerna till kolfiber..då sparas ytterligare c.a 25-30 gram.(fibraplex har..)
Har läst om folk som bantat aktot till under 1.35kg Mycket tält för den vikten!
 
Nice! Dom pinnarna är ju ändå raka så ;)

1,35 kg låter inte dumt. Mitt väger 1519 inkl allt utom instruktionsmanual och tror att jag kan komma ner:

- 110 gram för tältpinnarna
- 25 gram för fotändspinnarna
- 16 gram för tältpinnarna

Så runt 1368 utan problem med dessa besparingar med fullt utrustat tält med stormlinor och stormpinnar.

// Jocke
 
janstj; sa:
.....
Har testat kolfiber till Nallo 2 GT från Fibraplex.
Klarade 15 minuter, sedan gick kolfiberstängen av. Tältet uppsatt hemma i trädgården vid vindstilla väder. Väntar på ersättningsstång från Fibraplex för att fortsätta testet. Tveksamt om jag provar till fjälls.

/Janne
Hur såg brottytan ut? Splittrat så det inte hade gått att reparera med en stånghylsa?

Moskoselkåtan experimenterade ett tag med kolfiber till mittstången. Problemet var att om stången knäcktes, splittrades den så den inte gick att reparera relativt enkelt som med alu.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
janstj; sa:
.....
Har testat kolfiber till Nallo 2 GT från Fibraplex.
Klarade 15 minuter, sedan gick kolfiberstängen av. Tältet uppsatt hemma i trädgården vid vindstilla väder. Väntar på ersättningsstång från Fibraplex för att fortsätta testet. Tveksamt om jag provar till fjälls.

/Janne
Hur såg brottytan ut? Splittrat så det inte hade gått att reparera med en stånghylsa?
Raskesven

Inget komplicerat brott, bara 'rakt av' enkelt att fixa med al-rör. Jag tror att det var 'materialfel'.

Har använt skidstavar under många år av kolfiber, när dom gått av har det varit typ hårt slag. 'Sega' belastningar tål dom hur mycket som helst. Trasiga skidstavar kan man normalt inte reparera, dom splittras helt enkelt. Hade alltid reservstav till fjälls om jag använde kolfiber.

Har spänt de 2 återstående bågarna i tältet nu, ligger på golvet, få se om någon går av. Tror faktiskt inte det. Jag tror att böjningsradien är kritisk. Den långa (305 cm) klarar sig nog, den korta (260 cm) är känsligare.

/Janne
 
meh, istället för att slänga pengar på att spara något hekto här och där, släng in ett par styrkepass varje vecka så kan ni bära ett par kilo extra istället=)
[Ändrat av b_luthman 2007-06-19 kl 22:59]
 
Fiberkompositlaminering (långt ord)

carl_; sa:
Hur är förresten kolfiber jämfört med aluminium när det gäller hållfasthet och påfrestningar? Får man "stickor" av kolfiber lika som man kan få av glasfiber?

Det finns en bok (pdf och MS Word) på http://fiber.get.to/ där den intresserade kan läsa. Jag har ej läst, även om jag laddat hem filen.

Per Brune
 
b_luthman; sa:
meh, istället för att slänga pengar på att spara något hekto hä roch där, slän gin ett par styrkepass varje vecka så kan ni bära ett par kilo extra istället=)

För de som träffat mig och vandrat med mig så kan de bekräfta att jag tidigare packade 125-litersryggan och knatade, gärna 3-4 mil per dag utan problem.

Nu är det dock ett intresse, en hobby att minska vikten. Att det är lätt gör dessutom att man kan ta ett par toppar extra under en vistelse utan att kvida när man kommer hem. Dessutom lastar man med sig godare mat när man bär mindre.

// Jocke
 
Kolfiberrör finner du på vilken butik för (flyg) hobbyprylar ex denna http://www.fullkontroll.se/byggmaterial-kolfiber-c-30_63.html
Butikens fönster är inget vidare på min skärm, men det finns info en bit ner.

alu rör för (fullskala) flygplan fins också att köpa inom modellvärden men jag kommer inte ihåg adressen på rak arm.

vill man ha "dyra" material i små mängder så kan jag rekomendera http://ironbill.se/index.php Han säljer i små mängder för din prototyp.

/Janne

ps för att kapa ett kolfiberör skär man en tunn skåra på röret och böjer det...... det kommer då att gå av med ett skapligt fint snitt. Så kom ihåg att grada av rören innan montage.... ds
 
Senast ändrad:
Jag har fibraplex kolfiberbågar till mitt BD Firstlight. Har fungerat fint så här långt men tältet har väl inte utsatts för hårdare vind än kuling tror jag. De är mjukare än alubågarna så tältet svajar lite mer än med aluminiumbågarna. Är svårt att gissa vilka som de fakto tål mest, lite väl dyrt att bryta sönder dem för att prova. Ganska mycket lättare är det förstås men prisvärda, mja, det var lite lyxkonsumtion, går att spara billigare hekton i packningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Kolfiber? Bo och sova 3
Salmiak Nitro lite och kolfiber Bo och sova 2
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5

Liknande trådar