Kolfiber

Joakim Ambrosson; sa:
Någon som kan guida mig till vart Hilleberg har sina kolfiber-atteraljer? Har ett Akto och ska köpa 1-2 nya stänger.

// Jocke

Hahaha.. störtskönt Jocke =)

Hur är förresten kolfiber jämfört med aluminium när det gäller hållfasthet och påfrestningar? Får man "stickor" av kolfiber lika som man kan få av glasfiber?

Har/kommer du att lätta tältet på något mer sätt?

Jag köpte ju inget Akto nu i den där köpsvängen, men det ligger på framtiden och allt sånt här är av stort intresse =)
 
Hehe, jag tänkte mer testa om det funkar med kolfiber. Har hört mycket gott om både hållfasthet och att de är lätta. 1-2 beror på sommar/vinter-säsong, en extra om det snöar och blåser mycket.

// Jocke
 
Det är taget.

Skulle man behöva två för blåsigare tillfällen så känns det rätt onödigt i och för sig, för jag räknar alltid med att det blir just sådana, och då blir det ju +-0 i vikt jämfört med att ha originalbågen. Om däremot en kolfiberstång ger samma prestanda som original i alu, då är det intressant.

Jag har inte satt mig in i kolfibervärlden alls, men vad säger folk? Är det gramjakt på bekostnad av prestanda eller bara en dyr typ av gramjakt?
 
Nejnej, missuppfattning :)

Styrka:

1 st alu = 1 st kolfiber
2 st alu = 2 st kolfiber

Vikt:

1 st alu = 2 st kolfiber
2 st alu = 4 st kolfiber

// Jocke
 
Klockrent! Så om du då behöver dubbla stänger till ditt akto, vart tänker sig herrn tälta då? =)
 
Joakim Ambrosson; sa:
Nejnej, missuppfattning :)

Styrka:

1 st alu = 1 st kolfiber
2 st alu = 2 st kolfiber

Vikt:

1 st alu = 2 st kolfiber
2 st alu = 4 st kolfiber

// Jocke

Styrka:

1 st alu > 1 st kolfiber
2 st alu > 2 st kolfiber

Har testat kolfiber till Nallo 2 GT från Fibraplex.
Klarade 15 minuter, sedan gick kolfiberstängen av. Tältet uppsatt hemma i trädgården vid vindstilla väder. Väntar på ersättningsstång från Fibraplex för att fortsätta testet. Tveksamt om jag provar till fjälls.

/Janne
 
Ja, detta låter väldigt misstänksamt. Man ersätter ju aluminium i alltfler applikationer för dess styrka och vikt..

Låt oss höra mer!

// Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Kolfiber? Bo och sova 3
Salmiak Nitro lite och kolfiber Bo och sova 2
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5

Liknande trådar