Kolbullar!

Ungefär som folköl, kaviar och filmjölk då, i en Nalgeneflaska? Kan du förbättra det med bacon?

Nä det där jävla lingongrumsandet i tid och otid förstår jag inte. Måste man nog vara skåning för att uppskatta. Har ni ens egna lingon därnere i smyg-Danmark?

Vi smålänningar är nog mer glada i det än Skåningarna för här finns det i överflöd och krösamos kan man ha till det mesta och man behöver inte proppa i en massa konserveringsmedel i det heller.

Ingen som provat gamla hederliga delikatesser som lingonpäron.

Kornmjöl eller OK med vetemjöl endast?

Nu rinner snålvattnet. Har förpackat riktigt smör och syrrans hemgjorda lingonsylt. Såg recept på 4 dl mjöl, 1 tsk sakt och 6 dl vatten. Någon sexuell/märkbar betydelse att blanda med kornmjöl?

Blir något gott rökt fläsk och tärnad gul lök som smaksättare. Vill ut nu men måste vänta till lördag.

Jag kör en "fuskversion" för det mesta, särskilt när jag paddlar eller seglar, då jag sällan använder öppen eld utan gaskök+stekpanna.

Receptet är enkelt:
-Flytande margarin (håller bra några dagar om det hålls hyfsat svalt) i pannan, hög värme.
-Sen fräser jag färdig-strimlat bacon för att få den efterlängtade röksmaken man annars får av öppen eld.
-Färdigt pannkakspulver (japp!) som blandats med vatten hälls över baconfräset, lagom tjockt.
-Sänk värmen efter en stund och låt det steka sakta till färgen är gyllenbrun.
-Applicera Lingonsylt på flaska (japp!) , håller kanonbra.

Låter lite "B" kanske jämfört med traditionell metod, men det är alltid uppskattat faktiskt.

2v9exya.jpg

Kolbullar brukar vara standard här i Norrländska skogsriket så fort det blir något skogsbolag eller förening som ska ha hyss för sig i skogen. Rätt tillagat med mycket fläsk är det ok.

Jag vill slå ett slag för sidfläsk. Går att använda till mycket och känns så där lagomt vilda västern stekt på en panna över elden. Med en burk vita bönor i tomatsås och hett kaffe till hör man snart prärievargarna yla.
Annars funkar det bra att köpa en burk färdig smet till raggmunkar. Det med fläsket och sylten är också ett trevligt alternativ till vattenuppvärmt rymdkäk i påse.

Anglarn: "" Åh ni stackare! Man äter kolbotten med messmörduppa, det är faktiskt en rätt som borde kriminaliseras. Så oerhört god är den ""

Jag ska genast prova. Receptet med messmörduppa låter spännande men jag undrar om huggarna från förr hade råd att kosta på sig sådana märkvärdigheter.

Nu blir det test i helgen. 😊

Ps, här åt en del huggare stekt surströmming till frukost, nån som vill testa ?

Anglarn: "" Åh ni stackare! Man äter kolbotten med messmörduppa, det är faktiskt en rätt som borde kriminaliseras. Så oerhört god är den ""

Jag ska genast prova. Receptet med messmörduppa låter spännande men jag undrar om huggarna från förr hade råd att kosta på sig sådana märkvärdigheter.

Nu blir det test i helgen.

Ps, här åt en del huggare stekt surströmming till frukost, nån som vill testa ?

Stekt surströmming låter... speciellt.

Lycka till med kolbottentest! Kom ihåg - lövtunna samt över och undereld. Jag har en handsmidd panna för ändamålet, gjord i Särna. Om sådan saknas fungerar säkert någon annan liten variant hjälpligt ;)

Har man lite tegelstenar, samt en en sån där gammal fotskrapa i metall (gärn ny kanske...) så är det lätt att ställa upp en kolbottenspis där man enkelt har över och undereld. Går naturligtvis att lägga veden så man skapar en engångsvariant oxå.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg