Hade möjlighet att ta mig ut i bushen nu i mellandagarna för lite övernattning och ”empiriska studier” med primus’et.
Gick över förväntan mycket bra! Jag hade inga problem att tända köket, tack vare alla tipsen man fick från alla.
Körde med Biltemas lysfotogen som bränsle och använde t-röd till förvärmningen.
Använde mellan 20-30ml t-röd till förvärmningen.
Vädret var inte jätte kärvt men kvicksilvret låg mellan 5-6°C på dagen och 2-3°C på kvällen/morgonen med lite regn och snålblåst på det.
Jag har inte ännu fått hem min brännarhat jag beställt från Quietstove så jag misstänker att det hade påverkat förvärmningen med att jag hade behövt köra längre tid/mer t-röd för förvärmningen.
Köket sotade knappt något heller i själva brännarkoppen endast lite förkolning/sotning har skett på förvärmnings kudden.
Är väldigt nöjd med resultatet och med köket.
Har tänkt att i framtiden testa lite om jag kan minska på mängden t-röd för förvärmningen beroende på väderleken. Någon som har testat detta innan, som kan dela med sig av lite erfarenheter?
Nu när jag va ute så fyllde jag brännarkoppen tills det t.o.m rann över en gång, jag fyllde då koppen med runt 30ml t-röd.
Är det någon som äger ett Optimus Nova med lite vetskap om hur mycket förvärmning det krävs för köra det på fotogen?