Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter.

Så här stod det i den aktuella notisen i Utemagasinet 1/2007 (sid 22)

Miljövänlig heliski
MILJÖ Handeln med utsläppsrätter skapar möjligheter att påverka för dig som konsument. Det går idag som privatperson att köpa utsläppsrätter genom Svenska naturskyddsföreningen. Även för miljömedvetna småföretag öppnar sig nya möjligheter.

Aktivitetsföretaget Åre Äventyrsbutik köper utsläppsrätter motsvarande den mängd företagets heliskiverksamhet bidrar med.

- Jag har alltid varit kluven till heliski och den miljöpåverkan det innebär. Men genom att köpa utsläppsrätter känns det som om vi drar ett litet strå till stacken, säger Micke Raittila, ägare till verksamheten.

Handeln med utsläppsrätter fungerar genom att energiintensiva företag tilldelas en given utsläppsrätt av EU. Släpper de ut mindre kan de sälja rätten till andra. Genom att du köper utsläppsrätter blir det mindre kvar för industrin totalt att göra av med. Priset på rätten att släppa ut stiger då efterfrågan ökar och tanken är att skitiga företag på grund av detta ska bli motiverade att utveckla bättre och miljövänligare teknik.

På Svenska naturskyddsföreningen kostar det 350 kr att köpa en utsläppsrätt för ett ton koldioxid. Läs mer på http://www.snf.se

Roade mig med att räkna ut vad naturskyddsföreningen vill att jag ska betala till dem för "rätten" att köra min 11 år gamla Saab 900 som vanligt, ca 1600 mil per år. 1.5 ton bensin innehåller ca 1.3 ton kol som ger ca 4.8 ton koldioxid. Med naturskyddsföreningen taxa blir det 1680 kr om året. Har jag väl råd till men inte fasen vill jag betala något till dem; jag betraktar alla som är emot kärnkraft som mindre vetande.

minilove; sa:
På så vis får man säkert väldigt givande diskussioner och meningsutbyten med folk som tycker annorlunda än en själv!

Kan så vara men det är mitt sätt att protestera mot att folk med högre EQ bestämmer över mig. Hade det varit högre IQ hade jag kunnat acceptera. :)

25 000 individer låter lite lågt. Känns som om enbart energin från vår etablerade förnyelsebara energi (vattenkraft) ger utrymme för minst tio gånger så många. Och skutan lämnar vi ju alla förr eller senare. Problemet är väl den stora förnyelsebarheten hos dem som ännu inte lämnat.

mellpat; sa:
Inte mycket att förfasa sig över jämfört med att den fåkunniga majoriteten i Sverige - om det ens är en majoritet - blivit lurad att köpa sig nåt slags sinnesfrid genom att lägga ned och förstöra välfungerande kärnkraftverk. Kärnkraftverk behöver inga utsläppsrättigheter för där blir inga utsläpp.

Att man i Sverige kan upprätthålla illusionen att kärnkraft är utsläppsfri beror på att vår riksdag visligen har förbjudit uranbrytning i Sverige. Således importerar vi vårt uran och lämnar all skiten som brytningen ger upphov till kvar i ursprungslandet.

http://biphome.spray.se/monetar/m2/uranbr/uranbryt.htm

mellpat; sa:
minilove; sa:
På så vis får man säkert väldigt givande diskussioner och meningsutbyten med folk som tycker annorlunda än en själv!

Kan så vara men det är mitt sätt att protestera mot att folk med högre EQ bestämmer över mig. Hade det varit högre IQ hade jag kunnat acceptera. :)

Men det går ju inte att ha en disskussion med sådana människor över huvud taget ändå,medietränade,strykrädda och fördomsfria med rätt
att döma och fördöma,"Alla förutom jag är så".Eller som Berglin säger:"När folk slutar tänka vet dom plötsligt hur alla andra tänker".
Jävla nollor.

peter

haraldn; sa:
Att man i Sverige kan upprätthålla illusionen att kärnkraft är utsläppsfri beror på att vår riksdag visligen har förbjudit uranbrytning i Sverige. Således importerar vi vårt uran och lämnar all skiten som brytningen ger upphov till kvar i ursprungslandet.

http://biphome.spray.se/monetar/m2/uranbr/uranbryt.htm

Författaren till artikeln har använt Greenpeace som källa. Say no more! Jag tror att en av världens genom tiderna skickligaste propagandamakare, Joseph Goebbels, skulle blivit mäkta imponerad av deras propagandaskrift "365 skäl att avveckla kärnkraften".

http://www.greenpeace.org/raw/content/sweden/rapporter-och-dokument/365-skal.pdf

haraldn; sa:

Mellpat brukar nämna att kärnkaft inte ger några utsläpp av koldioxid och det stämmer säkert när man kollar endast på kärnkraftverket. Finns det några beräkningar på hur mycket koldioxid som bildas per kwh? Jag utgår då ifrån att man även räknar med koldioxiden vid brytning och transporten till Sverige.
Kan det vara så att uranet ligger som små rena klumpar i naturen och sedan transporteras till Sverige på segelbåtar? Jag har tänkt några gånger på varför det inte blir några utsläpp från kärnkraft...

/Stellan

Stadan; sa:
Är det inte bättre att kritisera innehållet istället för förmedlaren?

Artikeln är på hela ca 20 sidor. Hade där funnits en poäng hade författaren klarat att skriva en sammanfattning. Att där inte finns en sammanfattning beror på att där inte finns någon poäng att diskutera - det är bara propaganda ...

Samma som när Greenpeace kommer med 365 skäl. Eller som när tribunalen mot Milosevic kom med 66 anklagelsepunkter. Fanns inte bevis för en enda.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Köpa kikare fågelskådning Utrustning allmänt 15
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
henke.lofgren Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter. Utrustning allmänt 54
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
pajaflow Köpa digital kompaktkamera Utrustning allmänt 22
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
Carlarmfelt köpa nylon sthlm (ca 88g m2 ripstop) Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg