Förstår inte vitsen. Knepiga klampar måste man klyva genom att när yxan fastnat vända på steken och slå yxan bakfram med vedbiten kvar på yxan ner på huggkubben. Använder man ett däck enligt filmen så får man ha två huggkubbar i så fall. Att lossa vedbiten som demonstreras på filmen verkar mindre välbetänkt.
Thure
Hej Thure!
Filmen du såg var tyvärr inte så lyckad för att demonstrera detta med gummidäcks hjälpmedlet.
En man vid namn Heikki Kärnä från Finland har tagit fram en mycket mer modern klyvyxa som säljs under namnet Vipukirves Leveraxe. Den minimerar problemet med fasthuggning genom sin konstruktion. Det är en helt igenom modern vidareutveckling av en stor klyvyxa.
I samband med denna vidareutveckling av själva yxan så använde sig Heikki av den smått okända (för oss svenska konservativa vedklyvare...😀) metoden med kraftiga gummiband eller gummidäck. Enligt konnässörerna på detta så anbefalles ett sportigt lågprofildäck i samband med denna motionsutövning.
Med denna typ av yxa så behövs inte "nackslagstekninken" då man inte fastnar. Yxan är däremot dyr, den svenska återförsäljaren säljer den för 2.500:- inkl frakt. Själv har jag en nyare variant av klyvyxa från Biltema för ett par hundra. Den har extra bredd på ena sidan för att fungera bättre än de traditionella och den är bättre än mina gamla yxor men säkert inte lika effektiv som den finska varianten. Jag klyver torrved, givetvis jobbigare än färsk, lättare än tidigare. Frugan och jag brukar tävla. Hon kör den lilla hydralklyven och jag med Biltemayxan. Första pris är en kall öl. Jag vinner. 😄😄😄
Till Ayrin, om din huggkubbe har liten diameter ta då tre kubbar och sätt ihop till en medelst ett spännband. Jämna av topparna med motorsågen och bonka ner en klabbe i hålutrymmet.
God klyvning på er!
PS den svenska ÅF finns på www.lyckliga.nu och den finska sidan med även engelsk text www.vipukirves.fi Det finns flera filmer på den finska sidan.
Senast ändrad: