Köpa ny yxa Hultafors.

Förstår inte vitsen. Knepiga klampar måste man klyva genom att när yxan fastnat vända på steken och slå yxan bakfram med vedbiten kvar på yxan ner på huggkubben. Använder man ett däck enligt filmen så får man ha två huggkubbar i så fall. Att lossa vedbiten som demonstreras på filmen verkar mindre välbetänkt.

Thure

Hej Thure!
Filmen du såg var tyvärr inte så lyckad för att demonstrera detta med gummidäcks hjälpmedlet.

En man vid namn Heikki Kärnä från Finland har tagit fram en mycket mer modern klyvyxa som säljs under namnet Vipukirves Leveraxe. Den minimerar problemet med fasthuggning genom sin konstruktion. Det är en helt igenom modern vidareutveckling av en stor klyvyxa.

I samband med denna vidareutveckling av själva yxan så använde sig Heikki av den smått okända (för oss svenska konservativa vedklyvare...😀) metoden med kraftiga gummiband eller gummidäck. Enligt konnässörerna på detta så anbefalles ett sportigt lågprofildäck i samband med denna motionsutövning.

Med denna typ av yxa så behövs inte "nackslagstekninken" då man inte fastnar. Yxan är däremot dyr, den svenska återförsäljaren säljer den för 2.500:- inkl frakt. Själv har jag en nyare variant av klyvyxa från Biltema för ett par hundra. Den har extra bredd på ena sidan för att fungera bättre än de traditionella och den är bättre än mina gamla yxor men säkert inte lika effektiv som den finska varianten. Jag klyver torrved, givetvis jobbigare än färsk, lättare än tidigare. Frugan och jag brukar tävla. Hon kör den lilla hydralklyven och jag med Biltemayxan. Första pris är en kall öl. Jag vinner. 😄😄😄

Till Ayrin, om din huggkubbe har liten diameter ta då tre kubbar och sätt ihop till en medelst ett spännband. Jämna av topparna med motorsågen och bonka ner en klabbe i hålutrymmet.

God klyvning på er!

PS den svenska ÅF finns på www.lyckliga.nu och den finska sidan med även engelsk text www.vipukirves.fi Det finns flera filmer på den finska sidan.

Senast ändrad:
@mbatikopio
Hmm, inte en dålig idé.

Appropå nackslaget (antar att vi talar om att vända yxan upp och ner med klabben fast på yxan) så ser jag det mest som ett sätt att få isär en ovanligt besvärlig bit genom att få mer vikt, och framförallt, få några slag på exakt samma ställe. Inte nåt man gör för att man inte får loss yxan.

@mbatikopio
Hmm, inte en dålig idé.

Appropå nackslaget (antar att vi talar om att vända yxan upp och ner med klabben fast på yxan) så ser jag det mest som ett sätt att få isär en ovanligt besvärlig bit genom att få mer vikt, och framförallt, få några slag på exakt samma ställe. Inte nåt man gör för att man inte får loss yxan.

Helt rätt. Men vad jobbigt det är. Men fin motion 😄

En yxa är inte en slägga och ska inte användas som sådan. Köp isåfall en släggyxa.

http://www.gransforsbruk.com/yxkunskap/yxans-skotsel/

"Yxor är smidda för att hugga eller tälja med. Endast Släggyxan har en nacke som är stark nog att slå med. Använd inte andra yxor som slägga eller kil. Slår man för hårt på eller med en yxnacke kan yxans öga deformeras eller brista."

Kanske ska börja hålla yx-kurser för utsidan-medlemmar?

En yxa är inte en slägga och ska inte användas som sådan. Köp isåfall en släggyxa.

"Yxor är smidda för att hugga eller tälja med. Endast Släggyxan har en nacke som är stark nog att slå med. Använd inte andra yxor som slägga eller kil. Slår man för hårt på eller med en yxnacke kan yxans öga deformeras eller brista."

Stor skillnad på att "använda yxan som slägga" och att vända den upp och ner med ett vedträ fasthugget. Om inte gränsfors anser att deras yxor klarar sådan behandling är det dags att se sig om efter en ny tillverkare.

Efter en koll på din länk... den säger varken bu eller bä om detta. Läskurs före yxkurs kanske?

Så är det Kurt. Bra att du tar upp det. Det är helt rätt, jag har en sådan också och skulle inte använda en annan yxa till den tekniken då ögat snart gör yxan obrukbar. Jag använder dock släggyxan sällan numera. Att skada träet vid skaftet är ett vanligare misstag vid felhugg. Vad tyckte du om den där finska yxan förresten?

Mera om konventionell klyvteknik av ved med yxa finns att läsa i webupplagan av Gränsfors "yxboken" http://np.netpublicator.com/netpublication/n09861814 sidan 20-21 där finns också en bild på "vedklyarens nät som har delvis samma funktion som däcket som beskrivs i tidigare inlägg i tråden.

I slutet av boken står det lite om timring. Läsvärt.

Thure

Var förbi deras museum och tog ett ex av denna skrift. Mycket intressant att läsa den igen här. Sådana här länkar är kul och lärorikt. Beträffande det här med att vända yxan med en fastsatt klamp på har jag haft otur med två yxor. De kanske var av dålig kvalité. Med hjälp av klyvkilar har jag delat på längre stockar för att slå ut grovplank, mest på skoj för att se hur den gamla tekniken funkar.

Troligen så utsätter tekniken att slå med nacken av yxan mot huggkubben med vedklabben kvarsittande skaftningen för större påfrestningar än om man bara slår nedåt med eggen.
Det är risk att man träffar skaftet med huggkubbens kant vilket kan skada skaftet efter hand. Jag tolkar det som att det blir en kombination av stora momentpåfrestningar / bändningar och direktskada på skaftet intill yxhuvudet.

Vedklabben kan lossna och träffa huggaren och även yxhuvudet kan lossna vid den här manövern, så riskfritt är det inte. Men det är kul att klyva ved!

Thure

Troligen så utsätter tekniken att slå med nacken av yxan mot huggkubben med vedklabben kvarsittande skaftningen för större påfrestningar än om man bara slår nedåt med eggen.
Det är risk att man träffar skaftet med huggkubbens kant vilket kan skada skaftet efter hand. Jag tolkar det som att det blir en kombination av stora momentpåfrestningar / bändningar och direktskada på skaftet intill yxhuvudet.

Vedklabben kan lossna och träffa huggaren och även yxhuvudet kan lossna vid den här manövern, så riskfritt är det inte. Men det är kul att klyva ved!

Thure

Det är inte kul, det är jättekul! Men se till att göra det säkert - använd kilar och hammare/slägga där det behövs (iallafall om en hugger hemma på backen och har sakerna tillhands)! Och dom svåraste bitarna kan man kapa kortare för att göra det lättare och klyva.

Jag kör också en hel del med upp och nedvänt - alltså med klabben kvar på yxan. Tycker det är viktig att för det ena träffa klyvbocken rakt uppifrån så all kraft bara gå neråt rakt över yxhuvudet och det andra att man bara kör med svinget och inte tillför någon egen kraft i slaget neråt. Då sliter man inte ut sig själv eller yxan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Snödrivan Köpa kikare fågelskådning Utrustning allmänt 15
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
henke.lofgren Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter. Utrustning allmänt 54
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
pajaflow Köpa digital kompaktkamera Utrustning allmänt 22
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
sweden_faltboot Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter. Utrustning allmänt 42
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
Carlarmfelt köpa nylon sthlm (ca 88g m2 ripstop) Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg