Köpa begagnat tält - kontrollpunkter?

hi you,

the poles sound right, I have an allak and the poles are nice and flexy, great colour too (gold). I cant remember if the label on the inside is in english, but I am 70% sure that it is, and I seem to remember it being something to do with laws in the states...

Nu har jag kollat över allt som ovan är nämnt och det verkar som om tältet är oanvänt och utan skador. Väven känns lite plastig men jag har läst att kerlon 1200 kan uppfattas så. Den enda fnderingen gäller om det är ett "amerikanskt" tält och om det innebär något avvikande än "svenskköpt" förutom att det blir svårt att gå tillbaka till affären med det...

//Karolina

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nu har jag kollat över allt som ovan är nämnt och det verkar som om tältet är oanvänt och utan skador. Väven känns lite plastig men jag har läst att kerlon 1200 kan uppfattas så. Den enda fnderingen gäller om det är ett "amerikanskt" tält och om det innebär något avvikande än "svenskköpt" förutom att det blir svårt att gå tillbaka till affären med det...

//Karolina

Vad jag förstår efter att ha frågat om just amerikanska/svenska Hilleberg så är de likadana, inga skillnader. Och får du problem kan du säkert kontakta Hilleberg direkt.

Att gå tillbaka till butiken är väl inte att tänka på när man köper begagnat av en privatperson.
Att kolla efter klisterlappar, gummiband och liknande för att verifiera att tältet är oanvänt tycker jag är en dålig metod. Det är fullt möjligt att man provat att resa tältet hemma på gräsmattan först men sen aldrig sovit i det eller ens haft det med ut i skog&mark och fortfarande kallar det för oanvänt. Jag hade inte haft några problem med att det kallas oanvänt då heller.
Angående den stora lappen så tror jag inte det går att säga så mycket om tältets ursprung. Nu gissar jag bara men det känns inte som om Hilleberg är tillräckligt stora för att ha råd med flera olika produktionlinor för de olika marknaderna. Man kör nog bara på och så blir det exakt samma var det än hamnar sen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips