Måste jag köpa ett Hilleberg?

Svar angående gummirep

Svar till Tomas:
Ja, jag menar verkligen att jag har "öglor av gummirep i alla fästpunkter och linor som sträcker i tältets längdriktning".
Och ja, det funkar utmärkt. Yttertältet kan ju röra sig en hel del även om tältet är fullt med folk. Lösningen funkar bra på mina tre Hillebergtält, ett Keron 3GT, ett Helags (liknar Keron 2 eller Kaitum 2) och ett Nallo 2.

Om du till exempel tittar på tältet i inlägg #13 ovan så skulle jag sätta gummirep i 8 markfästen, i de 4 staglinor som fäster vid bågarna närmast absiderna samt i de 2 staglinor som på vissa tält fäster i ventilerna. Totalt 14 gummirep eller 7 per ände på tältet.

Markfästena vid bågarna närmast absiderna sträckar jag oftast i 45 till 60 graders vinkel relativt tältets längdaxel. Samma gäller staglinorna som fäster vid bågarna. Därav att jag sätter gummirep där.

Som jag skrev tidigare: Tältet förblir hjälpligt sträckt även vid regn och om du sträckt upp det i blött skick sträcks väven inte som en fiolsträng när det torkar eftersom gummirepen flexar. Med andra ord, bara fördelar såvida man inte jagar gram.

Mvh, Klas

Senast ändrad:
Jag har valt bort HBs tältmed Kerlon 1200 väven mycket pga avsaknaden av myggnät i ventilerna. Nallo är bekvämt att bära, men, den stora ventilationen i bakändan, ventilen fram samt dörren saknar myggnät. Jag skulle själv klara av myggen men under långa turer är det riktigt skönt både för mig och hundarna att slippa mygg och knott i mängder inne i tältet. Jag tänker att det samma gäller för barn?

Det där förstår jag inte. Ventilerna sitter ju på yttertältet medan innetältet är stängt samt hela dörren på innetältet kan göras om till myggvägg.

Karolina, en annan sak att komma ihåg är att visst ska man vara förberedd på dåligt väder men det är ju väldigt sällan riktig storm. Vidare så kan även små barn vara ute när det regnar. De tål mycket mer än man tror!!!

Jag har valt bort HBs tältmed Kerlon 1200 väven mycket pga avsaknaden av myggnät i ventilerna. Nallo är bekvämt att bära, men, den stora ventilationen i bakändan, ventilen fram samt dörren saknar myggnät. Jag skulle själv klara av myggen men under långa turer är det riktigt skönt både för mig och hundarna att slippa mygg och knott i mängder inne i tältet. Jag tänker att det samma gäller för barn?

Det visste jag inte! Att de saknar myggnät alltså. Finns inte på mitt nuvarande tält (HB Niak) men där är ju ventilationen genom taket/genom att öppna "ytterdörren". Har inte tänkt på det... Sitter sällan i tältet utan att dra igen innerdukarna eftersom det är så litet.

Vad säger ni - behöver man ha myggskyddade ventiler? Kommer det in så pass mycket mygg?

När jag kikat på tält så har jag sett att vissa modeller har myggnät med kardborre (?) som man fäster vid dörren och som kan rullas undan. Nödvändigt? Komfort? Överskattat?

Karolina, en annan sak att komma ihåg är att visst ska man vara förberedd på dåligt väder men det är ju väldigt sällan riktig storm. Vidare så kan även små barn vara ute när det regnar. De tål mycket mer än man tror!!!

Sant! De smälter ju inte av vatten... Har starka minnen får när jag var liten av att vara ensam kvar ute långt efter det att alla gått in, tills mamma släpade in mig. Det fanns ju så mycket kul att göra när regnet vräkte ner! Problemet vid en tälttur är att få allt att torka igen...

Grabben älskar vatten just nu så det kanske inte blir ett så stort problem. Som ny förälder så blir man lite överbeskyddande i vissa avseenden, har jag till min egen förvåning märkt, trots åratal av friluftande. Men strax ska vi ut och sova i mitt nuvarande tält, visserligen bara på gräsmattan utanför huset men det blir nog ett äventyr ändå :)

> 1200 eller 1800 väv

Jag har haft mitt Nallo3 i 12-15 år nu och det ser i princip nytt ut (jo jag har använt det) och jag har inte känt något behov av tjockare väv.

> myggnät

Någon avsaknad av myggnät i ventilerna har jag inte märkt av. Är det för mycket mygg så går man in i innertältet eller så tänder man några myggspiraler. Precis som jag skrev tidigare om vatten och barn så kan jag nu skriva att man dör inte av lite mygg (säger en skåning i exil i Luleå där det finns gott om mygg ;)).

En ny parameter som min fru påminde mig om är att testa så att den svagare i paret kan sätta upp tältet själv. Vi sålde vårt Fjällräven tält och bytte till HB just för att frun inte orkade få upp tältet ensam (och hon är inte speciellt klen). Kändes mer osäkert att ha det så om något skulle hända!

Det där förstår jag inte. Ventilerna sitter ju på yttertältet medan innetältet är stängt samt hela dörren på innetältet kan göras om till myggvägg.

Jag utryckte mig lite otydligt och menade inte att man får problem med insekter i innertältet.

Mina tankar var mer såhär, därför kopierar jag lite text från HB hemsida
"Nallo har lite enklare ventilationslösningar, där ingångens övre del utgör ventilation i yttertältet. I fotänden kan man med fördel spänna ut yttertältet med de monterade linorna för att få ett lyft, och en luftspalt mellan tält och mark (åtminstone under barmarksförhållanden).
Nammatj GT har myggnät i yttertältets ingång, vilket saknas på Nallo GT."
Vad jag menar är att det blir gott om mygg/knott i absiden på Nallo i jämförelse med Kerlon 1800 tälten. HB skriver att de t.ex har "• Två stora regnsäkert placerade ventiler på tältets kortsidor med öppningsbara luckor av myggnät och ”snösäker” ventilerande väv, ger utomordentlig ventilation. Utöver dörr i innertältväv finns hel myggnätsgavel i alla innertältsingångar". Bättre ventilation minskar också kondensen som uppstår av flera människor och ev hundar. Det har visat sig vara vara tufft för hundarna, när det är mycket knott, att ligga i absiden på ett Nallo GT.

På bilden nedan kan man ana det gula myggnätet i ventilerna som sitter på mitt gamla Namatj 2(inte GTt). På Nallo Gt är det fri entré för myggen dels genom ventilen på yttertältet och genom ventilationen bak(där man lyfter yttertältet)

Men det här är ju en avvägning som måste vara personlig, vad är viktigt för mig, min familj och mina hundar. Det som funkar för mig behöver ju inte vara optimalt för andra.

Bilagor

• Namatj2 020.jpg
    Namatj2 020.jpg
    136.6 KB · Visningar: 1,613
Då är vi helt överens! :)

En kul sidoeffekt av att INTE ha myggnät i yttertältet är att det kommer lite mygg som sätter sig på innetältet och som man kan "leka" med innan man somnar. Mina barn har haft mycket rolig med att knäppa bort myggen :)

Jakten har gått vidare...

Kupoltält kanske inte är så dumt...? Har kikat på Fjällrävens Akka Dome 3 men hittar ingen viktangivelse någonstans, inte ens på deras hemsida. Hittar inte heller något här på sidan... Någon som har några siffror? Och kanske förstahandsinfo om tältet? Vore tacksam...

//Karolina

Kolla bara att du kan sätta upp det själv innan du köper det.

Vi bytte som sagt från ett Fjällräven för att frun inte orkade sätta upp det själv (behövdes massor med styrka för att då in pinnarna i "fötterna" som håller fast dem.

Jakten har gått vidare...

Kupoltält kanske inte är så dumt...? Har kikat på Fjällrävens Akka Dome 3 men hittar ingen viktangivelse någonstans, inte ens på deras hemsida. Hittar inte heller något här på sidan... Någon som har några siffror? Och kanske förstahandsinfo om tältet? Vore tacksam...

//Karolina

Ingen? (Bumpelibump...)

FR brukar vara duktig på att dölja vikter, men tag med dig köksvågen, 10 kg till butiken och väg hela påsen så får du besked! Själv brukar jag nöja mig med att ha 5 kg köksvågen med till butiken, min fiskevåg påstås ta 12 kg men den är rätt grovt graderad..... Jodå jag ses säkert som kuf men jag skall köpa och bära så det får de stå ut med.
Vi har ett gammalt Ridsen 3 p på tvären det väger 4,2..... men är högt och rymligt.
Rymden i ett halvvägs nerknäppt tunneltält är betydande. Så bär inte med er större tält än ni behöver.

Åkte till Naturkompaniet och frågade. De visste till en början inte heller men lyckades efter ett tag hitta en försäljare som gav följande siffror.

Akka Dome 2: 3,6kg
Akka Dome 3: 4,5kg

Då försvann trean då...suck. Speciellt när Nallo 3GT väger 2,8kg... Tillbaka till början...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
seobserver Var hittar jag en kort lättviktsmadrass? Bo och sova 9
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
s.duck hur svarar jag Bo och sova 3
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
rJohansson PANKI! Hur viker jag plasma 15? Bo och sova 11
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
mBengtson Vart finner jag en ny sovsäckspåse? Bo och sova 4
naturälskaren Köpt sovsäck-hur vet jag tempen? Bo och sova 41
Mediana Vad ersätter jag en WM AlpinLite med? Bo och sova 10
Jackiie Cirkus -8 sovsäck, missar jag något om jag köper denna? Bo och sova 7
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
zne klarar jag mig inatt? Bo och sova 20
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Stordrulen Fy f_n, jag valde fel. Bo och sova 58
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
gunillaalrot Snart slänger jag tältet och hyr en husvagn! Bo och sova 27
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg