Måste jag köpa ett Hilleberg?

Även jag blev hilleban efter att ha kollat på andra tält.
Valde Nallo före Keron pga vikten, även om jag visste att den sluttande fotdelen kan ställa till det lite om man är lång.

Häng inte upp dig på att grabben ska ha ett tält att leka i, tält man leker i finns på Toyz R Us för någon hundring, ett HB sover man i (jo ja... jag vet att det kan regna vissa dagar). :)

Jag har ett GT och kan rekommendera det.
3 eller 4? Kommer familjen att växa? Fler barn, blir dom större?

/Ulf

Okej... Fått lite att fundera på - tack för all info!

Om man kanske ska tänka sig ett HB så funderar jag på det har med Kerlon 1200 och 1800. I HBs info-folder så står det så här: "Om däremot lägsta möjliga vikt är högsta prioritet för dig, och du kan offra en del bekvämligheter och reducera säkerhetsmarginalen något, då kan du välja ett tält ur Nallo- eller Kaitumserien."

Reducera säkerhetsmarginalen låter ju sådär, speciellt om man ska ta med sig lillgrabben upp. (Nu har jag ändå inte tänkt mig några större äventyr men med fjällvädret så kan det ju ändå bli så...) Hur upplever ni det med väven, ni som har Nallo/Kaitum? Och den där milimetern i skillnad på stängerna (9 mot 10mm), hur viktigt är det egentligen?

Och så var det det där med stor absid. Ni kanske har rätt med att ta ett större tält (4-manna) och strunta i GT-absiden. Grabben får väl underhållas inne i tältet vid busväder. Så länge absiden är tillräckligt stor för att laga mat i så kanske det går.

Om man struntar i absiden och accepterar ett sluttande tälttak, hur är det med kupoltält då? Någon som har erfarenhet i fjällmiljö? Verkar som om kupoltälten i regel är tyngre, stämmer det?

Som sagt, angenämt problem :)

"Om däremot lägsta möjliga vikt är högsta prioritet för dig, och du kan offra en del bekvämligheter och reducera säkerhetsmarginalen något."

Om ni verkligen behöver de säkerhetsmarginaler som finns i Hillebergs tåligare tält så kommer ni ändå utsätta sonen för större risker än en reva i tältgolvvet - till exempel hungriga isbjörnar och ryskt raketartilleri. ;)

Om ni verkligen behöver de säkerhetsmarginaler som finns i Hillebergs tåligare tält så kommer ni ändå utsätta sonen för större risker än en reva i tältgolvvet - till exempel hungriga isbjörnar och ryskt raketartilleri. ;)

Hua! Då är vi verkligen på fel ställe ;) Vi får väl gräva ståvärn/vallgrav kring tältet

Så då räcker det alltså bra med Kerlon 1200 i fjällen...tack.

... Hur upplever ni det med väven, ni som har Nallo/Kaitum? Och den där milimetern i skillnad på stängerna (9 mot 10mm), hur viktigt är det egentligen?

Och så var det det där med stor absid. Ni kanske har rätt med att ta ett större tält (4-manna) och strunta i GT-absiden. Grabben får väl underhållas inne i tältet vid busväder. Så länge absiden är tillräckligt stor för att laga mat i så kanske det går.

Om man struntar i absiden och accepterar ett sluttande tälttak, hur är det med kupoltält då? Någon som har erfarenhet i fjällmiljö? Verkar som om kupoltälten i regel är tyngre, stämmer det?...

Jeg har bl.a. Hillberg Nallo2 og Hilleberg Saivo 3 (kuppeltelt med Kerlon 1800 og 10mm stenger), i tillegg til en del andre telt. Jeg anbefaler deg virkelig å kjøpe Hilleberg. Kvalitetene og de tekniske løsningene på Hillbergtelt er stort sett bedre enn konkurrentene for turbruk i Scandinavisk miljø.

Jeg tror Nallo (med Kerlon 1200 og 9mm stenger) har mer enn god nok kvalitet for deres bruk. Mitt Nallo 2 hold i mer enn 10 år før første slitasjeproblem oppstod (meget hard bruk).

Jeg vil ikke anbefale dere et kuppeltelt. Fordelen med et slikt telt er først og fremst når det snør mye. Klippssystemet gjør også disse teltene enklere å sette opp alene i sterk vind. Kuppeltelt er ganske mye tyngre enn tunelltelt, og plassutnyttelsen er dårligere, og de tar lengre tid å sette opp.

Jeg liker ikke abbasid. Det er en smakssak. Jeg foretrekker et større innertelt, og legger stort sett alt utstyret inn i teltet, utenom sekken. Jeg vil imidlertid skjønne hvis dere velger abbasid for å bruke primus (viltre barn og primus kan gå dårlig sammen).

Hejsan!

Av mina erfarenheter så kan jag säga att du kommer att klara dig gott med Kerlon 1200-väven. Det tips som jag dock kan ge, om du oroar dig för vädrets makter, så är det att ta med några slags kåpor till barnet och öronproppar till er vuxna. Om ni hamnar i ett blåsväder av lite tyngre kaliber så kommer det att låta en hel del inne i tältet. Är det dagtid går det nog an, men när man vill sova, och dessutom har en yngre individ med sig så är det nog bra med något som skyddar öronen :)

I övrigt så är jag tokigt nöjd med mitt Kaitum 3 än så länge, det enda minuset är att det som sagt är högljutt vid hård vind. Om jag får gissa så kommer ni med lätthet att kunna ha erat barn mellan er i ett Kaitum 3. Om det blir tillökning så kanske det är i minsta laget.

Bergans/Helsport/Fjällräven?

Hej,
Har du tittat på Bergans/Helsport/Fjällräven? De brukar också hålla bra kvalitet men ligger långt under Hilleberg i pris. Det var i varje fall så när jag köpte mitt senaste tält för åtta år sedan.

Angående Morrganns kommentar att Kaitum väsnas i vind. Samma sak gäller nog de flesta tunneltält. Dock kan man minska oväsendet väldigt mycket genom att använda öglor av gummirep i alla fästpunkter och linor som sträcker i tältets längdriktning. Jag brukar göra öglorna 15 till 25 cm i omkrets och använder 4 mm tjockt gummirep som finns att köpa i båttillbehörsaffärer.
En fördel med att använda gummirep är att tältduken förblir ganska sträckt även i regn och att duken inte blir knallhårt sträckt när tältet torkar.

Lycka till med ditt tältköp.

Klas

Senast ändrad:
Angående Morrganns kommentar att Kaitum väsnas i vind. Samma sak gäller nog de flesta tunneltält. Dock kan man minska oväsendet väldigt mycket genom att använda öglor av gummirep i alla fästpunkter och linor som sträcker i tältets längdriktning. Jag brukar göra öglorna 15 till 25 cm i omkrets och använder 4 mm tjockt gummirep som finns att köpa i båttillbehörsaffärer.
En fördel med att använda gummirep är att tältduken förblir ganska sträckt även i regn och att duken inte blir knallhårt sträckt när tältet torkar.

Lycka till med ditt tältköp.

Klas

Hur menar du?
Alla fäst punkter som sträcker i tältets längdriktning, dvs inte bara dom i ändarna och dom som håller uppe ventilen?
Hjälper det? :)

Nallo3

Hej

Jag har ett Nallo3 till min familj och rekommenderar det tältet mycket varmt. Extremt lätt att sätta upp och hantera och det funkar mycket bra i alla väder. SKulle köpa med GT idag men det fanns inte när jag köpte mitt Nallo3 för ca 15 år sedan! Det är inga problem att vara två vuxna plus en knodd sittandes i detta tält!

Nu när barnen har börjat växa så har vi insett att vi måste ha ett större tält men väljer att köpa ett Nallo3 GT till eftersom ett Nallo4 GT som är alternativet känns för litet.

Okej... Fått lite att fundera på - tack för all info!

Om man kanske ska tänka sig ett HB så funderar jag på det har med Kerlon 1200 och 1800. I HBs info-folder så står det så här: "Om däremot lägsta möjliga vikt är högsta prioritet för dig, och du kan offra en del bekvämligheter och reducera säkerhetsmarginalen något, då kan du välja ett tält ur Nallo- eller Kaitumserien."

Reducera säkerhetsmarginalen låter ju sådär, speciellt om man ska ta med sig lillgrabben upp. (Nu har jag ändå inte tänkt mig några större äventyr men med fjällvädret så kan det ju ändå bli så...) Hur upplever ni det med väven, ni som har Nallo/Kaitum? Och den där milimetern i skillnad på stängerna (9 mot 10mm), hur viktigt är det egentligen?

Om man struntar i absiden och accepterar ett sluttande tälttak, hur är det med kupoltält då? Någon som har erfarenhet i fjällmiljö? Verkar som om kupoltälten i regel är tyngre, stämmer det?

Som sagt, angenämt problem :)

När HB talar om säkerhetsmarginaler så vänder de sig till expeditionsfolket och till vinteranvändare. För tresäsongersbruk saknar det betydelse vilken väv man väljer tror jag. Däremot påverkas livslängden några år så räkna med kanske 10-12 för den lätta väven och 12-15 år med den kraftigare, några år kortare om tälten används året runt och mycket.Framför allt den lätta väven åldras lite snabbare i starkt solljus som på snö...

Annars har ju Helsport liknande modeller och även Bergans har några större tunnlar vad jag vet.

Hmm, själv försöker jag övertyga mig själv om att jag behöver ett keron med gt, de är ju helt grymma om man är några stycken. Men eftersom jag inte har råd att hyra bärare så....

//J

Mygg

Jag har valt bort HBs tältmed Kerlon 1200 väven mycket pga avsaknaden av myggnät i ventilerna. Nallo är bekvämt att bära, men, den stora ventilationen i bakändan, ventilen fram samt dörren saknar myggnät. Jag skulle själv klara av myggen men under långa turer är det riktigt skönt både för mig och hundarna att slippa mygg och knott i mängder inne i tältet. Jag tänker att det samma gäller för barn?

I dagsläget använder jag(mest) HB Keron 3 Gt, Namatj 2 Gt och ett Saivo. För mig ,personligen, är bekvämligheten med ett av HBs Kerlon 1800 tält viktigare än ev bärvikt.

Nackdelen med Saivot är väl att absiderna är tämligen små(låga) och att, i.a.f jag, upplever innerutrymme mindre än i t.ex Keron 3.

Namatj lutar f.ö inte lika mycket i fotändan som ett Nallo. Kanske ett Namatj 3 Gt kan vara något för er?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
seobserver Var hittar jag en kort lättviktsmadrass? Bo och sova 9
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
s.duck hur svarar jag Bo och sova 3
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
rJohansson PANKI! Hur viker jag plasma 15? Bo och sova 11
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
mBengtson Vart finner jag en ny sovsäckspåse? Bo och sova 4
naturälskaren Köpt sovsäck-hur vet jag tempen? Bo och sova 41
Mediana Vad ersätter jag en WM AlpinLite med? Bo och sova 10
Jackiie Cirkus -8 sovsäck, missar jag något om jag köper denna? Bo och sova 7
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
zne klarar jag mig inatt? Bo och sova 20
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Stordrulen Fy f_n, jag valde fel. Bo och sova 58
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
gunillaalrot Snart slänger jag tältet och hyr en husvagn! Bo och sova 27
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg