Okej... Fått lite att fundera på - tack för all info!
Om man kanske ska tänka sig ett HB så funderar jag på det har med Kerlon 1200 och 1800. I HBs info-folder så står det så här: "Om däremot lägsta möjliga vikt är högsta prioritet för dig, och du kan offra en del bekvämligheter och reducera säkerhetsmarginalen något, då kan du välja ett tält ur Nallo- eller Kaitumserien."
Reducera säkerhetsmarginalen låter ju sådär, speciellt om man ska ta med sig lillgrabben upp. (Nu har jag ändå inte tänkt mig några större äventyr men med fjällvädret så kan det ju ändå bli så...) Hur upplever ni det med väven, ni som har Nallo/Kaitum? Och den där milimetern i skillnad på stängerna (9 mot 10mm), hur viktigt är det egentligen?
Och så var det det där med stor absid. Ni kanske har rätt med att ta ett större tält (4-manna) och strunta i GT-absiden. Grabben får väl underhållas inne i tältet vid busväder. Så länge absiden är tillräckligt stor för att laga mat i så kanske det går.
Om man struntar i absiden och accepterar ett sluttande tälttak, hur är det med kupoltält då? Någon som har erfarenhet i fjällmiljö? Verkar som om kupoltälten i regel är tyngre, stämmer det?
Som sagt, angenämt problem