Köp av allroundkniv, tips?

faen, jag blir lycklig att läsa dina inlägg...
Haha. Förstår det. Men om du går tillbaka till mina inlägg så har jag aldrig förnekat att mororna är riktigt bra knivar. Dock finns det ju bättre ;).

Det jag alltid har hävdat är att alla knivar är kompromisser. En mora är avsevärt bättre på att tälja med än en Bark River Bravo 1. Men som allroundkniv ute i naturen skulle jag likväl välja BR-kniven eftersom den är så mycket bättre på allt annat, t ex ergonomin, slidan, finishen och materialvalet i handtagsdelen. Jag anser också att stålet är bättre än i de flesta mororona, undantaget av modellerna med laminerat O1 stål.

Det finns moror i både AUS-8, laminerat O1, 12C27, SK-5 (1080), 1085 och 1095. Men vill man ha "bättre" stål så får man välja något annat än en mora, tyvärr.

Det som moran oftast vinner på är förhållande pris/kvalité.

~Paul~

Mjahapp, där ser man. Alltid dessa Moror. ;) Det verkar som att man förlorar på att köpa en kniv över 200:- inom Sverige. Ganska deprimerande... ;)

Men, vad säger du om denna?

http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=16234&sub=3768&page=1

Ytterligt snygg.
Fin kniv men inte min idé om hur en förstklassig kniv i den här prisklassen skall se ut. Till att börja med så gillar jag inte slipningen. Jag föredrar full flat eller nordisk slipning. För det andra så gillar jag inte små, runda handtag (japanskt stuk) som är dessutom hala och för det tredje så håller jag med Patric när han ibland undrar varför ricasson (den platta, outnyttjade delen mellan handtagsinpassningen och eggen) är så våldsamt tilltagen på en kniv av den här sorten. På en rejält stor Bowie kan jag förstå det men inte i samband med en futtig kniv som den här.

Dock kan jag se att hantverket är ypperligt. Även bladstålet är fint (VG-10).

~Paul~

det e som med skidor, kan man inte använda dom så kvittar det hur dyra o fina dom är.. har man minsta lilla kunskap i hur man använder en kniv så inser man att ovan nämnda kniv e kass till allt..

det e som med skidor, kan man inte använda dom så kvittar det hur dyra o fina dom är.. har man minsta lilla kunskap i hur man använder en kniv så inser man att ovan nämnda kniv e kass till allt..
Om du menar BR Bravo 1 så får du gärna utveckla det ;)

Om du däremot menar Hattorin, så håller jag med!!! :)

~Paul~

Fin kniv men inte min idé om hur en förstklassig kniv i den här prisklassen skall se ut. Till att börja med så gillar jag inte slipningen. Jag föredrar full flat eller nordisk slipning. För det andra så gillar jag inte små, runda handtag (japanskt stuk) som är dessutom hala och för det tredje så håller jag med Patric när han ibland undrar varför ricasson (den platta, outnyttjade delen mellan handtagsinpassningen och eggen) är så våldsamt tilltagen på en kniv av den här sorten. På en rejält stor Bowie kan jag förstå det men inte i samband med en futtig kniv som den här.

Dock kan jag se att hantverket är ypperligt. Även bladstålet är fint (VG-10).

~Paul~

Hm, OK. Jag tyckte också att denna vida "ricasson" var lite konfunderande. Sådana har en tendens att dyka upp lite här och var skenbart malplacerade.

Det är synd att det (till synes) inte finns någon Bravo-1 till salu inom EU. Kanske att det blir en beställning från US trots allt. Bravo-1 fungerar alltså OK att tälja med? Ingen F1-syndrom? Kvaliteten lär vara ypperlig? Bra kolstål i den? Hmmmmmmm.

det e som med skidor, kan man inte använda dom så kvittar det hur dyra o fina dom är..
Distriktsmästare!! ;)

Senast ändrad:
Kolla egg-vinklen

Patric - om du vill ha en kniv som är bra att tälja med bör egg-vinkeln vara liten. Bladformen är ju förstås också viktig, men den framgår ju alltid på bilderna. Egg-vinkeln för man gissa sig fram till - eller köpa en fiffig liten mässingskiva som finns i välsorterade slöjdbutiker för att enkelt kunna kolla vinkeln när man slipar. Det är synd att så mycket information om knivars användning (ffa i produktblad och liknande) inte har med denna väsentliga information. En del knivar slipas med en större vinkel sista fraktionen av en mm närmast eggen. Detta ökar hållfastheten rejält, men gör dem trista att tälja med.

Bravo-1 fungerar alltså OK att tälja med? Ingen F1-syndrom? Kvaliteten lär vara ypperlig? Bra kolstål i den? Hmmmmmmm.
Den är OK att tälja med, men som jag skrev tidigare så finns det bättre på det området. Bark River har många modeller förutom Bravo-1 och en hel del av dem är bättre lämpade att tälja med än Bravo-1.

Tillverkingskvalitén är hög. En mora går inte jämföras med en BR i det avseendet. Kolstålet A2 är snäppet bättre än O1.

~Paul~

1. Patric - om du vill ha en kniv som är bra att tälja med bör egg-vinkeln vara liten.

2. Bladformen är ju förstås också viktig, men den framgår ju alltid på bilderna.

3. Egg-vinkeln för man gissa sig fram till - eller köpa en fiffig liten mässingskiva som finns i välsorterade slöjdbutiker för att enkelt kunna kolla vinkeln när man slipar.

4. Det är synd att så mycket information om knivars användning (ffa i produktblad och liknande) inte har med denna väsentliga information.

5. En del knivar slipas med en större vinkel sista fraktionen av en mm närmast eggen. Detta ökar hållfastheten rejält, men gör dem trista att tälja med.
1. Vill inte tala för Patric men är helt säker på att han är medveten om det ;). Men. Saken är avsevärt mer komplicerat än så. Visst en liten eggvinkel bådar för ett gott resultat. Problemet är att inte alla stålsorter tillåter en liten eggvinkel. Det flesta rfr sorterna har avsevärt sämre eggstabilitet än deras kolståls- dito. Men även här kan skillnaden vara ganska stor. Problemet är att man antingen väljer ett stål efter dess förmåga att hålla skärpa eller dess förmåga att motstå plastisk deformation. Det är svårt att hitta en kompromiss här. A2 är ett sådan stål som enligt min mening uppfyller dessa kriterier. O1 är också i närheten.

2. Tyvärr så kan man inte alltid se på bilderna hur en kniv är slipad. Antingen är bildvinkeln fel eller så se en konvex egg ut som om den var konkav på bilden. Dessutom har man oftast ingen aning om primärvinkels storlek. Därför blir själva bladformen underordnad.

3. Så kan man ju förståss göra. Personligen så slipar jag om alla nya knivar som jag tänker använda. De flesta nya knivar är inte optimalt slipade med tanke på bladmaterialet och anv. området.

4. Det skulle komplicera det hela för allmänheten och därmed skulle de flesta företagen sälja avsevärt mindre volymer. Men visst. Jag håller med dig. Själv skulle jag vilja se en sådan lapp.

5. Vet inte riktigt vad du menar här. Säger du att man lägger in en sista större vinkel på den något snävare primärvinkeln? Om det är så, då måste jag erkänna att jag inte känner till någon tillverkare som gör så.

~Paul~

1. Bark River har många modeller förutom Bravo-1 och en hel del av dem är bättre lämpade att tälja med än Bravo-1.

2. Tillverkingskvalitén är hög. En mora går inte jämföras med en BR i det avseendet. Kolstålet A2 är snäppet bättre än O1.
1. Men du rekommenderar alltjämt Bravo-1?

2. Låter bra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
martinnilsson Köp av lunchbox!? Utrustning allmänt 14
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
pher Tips om bra yx köp? Utrustning allmänt 4
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg