Köp av allroundkniv, tips?

Mycket fina knivar, men kanske inte så lämpliga till att tälja med. Dock väldigt fina allroundknivar.

Jag antar att anledningen till detta är det lite bredare bladet? Jag skulle gärna ha sett att eggen gick ytterligare lite närmare handtaget, men det går säkert att få om man beställer en.

Bladet på en optimal täljkniv ser väl ut som det gör på en Mora, men i mina ögon är det vackrare med lite bredare blad och gärna med drop point.

Känner du till några andra tillverkare som har ungefär samma stil som Mr Ingram?

Skulle man kunna tillverka en egen Kydex-slida med bra resultat? Det skulle i så fall vara intressant att göra en som är anpassad efter snickarbältet. Vanliga slidor är oftast för små för att sätta på detta.

Jag antar att anledningen till detta är det lite bredare bladet? Jag skulle gärna ha sett att eggen gick ytterligare lite närmare handtaget, men det går säkert att få om man beställer en.

Bladet på en optimal täljkniv ser väl ut som det gör på en Mora, men i mina ögon är det vackrare med lite bredare blad och gärna med drop point.

Känner du till några andra tillverkare som har ungefär samma stil som Mr Ingram?

Skulle man kunna tillverka en egen Kydex-slida med bra resultat? Det skulle i så fall vara intressant att göra en som är anpassad efter snickarbältet. Vanliga slidor är oftast för små för att sätta på detta.
Det finns några tillverkare i Ingrams kvalité och anda. T ex Bob Dozier.

Morornas blad är ofta väldigt lämpade till täljning. Det är ju den svenska traditionen.

En kydexslida är enkel att tillverka. Däremot bör man ha en del utrustning för att det skall löna sig.

~Paul~

Kanske

Vad tycker ni om dessa knivar?
mvh Kimmo Lilja

skrad.jpg

ryman.jpg

Bilagor

• kimmos[1].jpg
    kimmos[1].jpg
    34.9 KB · Visningar: 1,721
  • jo5.jpg
    jo5.jpg
    78.5 KB · Visningar: 1,445
  • masurskåra.jpg
    masurskåra.jpg
    79.2 KB · Visningar: 1,203
Redskap, smycke och skrytting

kallade man förr olika redskap beroende på deras attributs respektiv bruksvärde. Till bygdedräkten hörde ju kniv för männen förr. På många ställen där dräktsilvret blev rikligare för kvinnorna följde slidknivarna med.
Men att påstå att det här utställningsmodellerna är speciellt allround är nog att överdriva!
Det är väl bara att fråga ägarna om de vill vara med och slöjda, bygga kojor med de här grejorna så kommer de med alla möjliga ursäkter....
Min döde vän författaren hade en custum jaktkniv som dög till både och trots att det var en mycket snygg, men inte prålig kniv... Själv tycker jag fortfarande att mora är mycket kniv...
//J

hmm...

Ska vi fråga ägarna så är det jag som har gjort knivarna. Är knivmakare sedan ett antal år tillbaka.
Jag tror mig veta både ett och annat om knivar. Repiga blad skrev du om! Jo vissa av knivarna har handsmitt kolstål och har därför ett lite råare utseende men ändå vackert på sitt sätt, kan också garantera dig att skärpan och kvaliten är topp.
Visst en mora funkar säkert för dig men någon annan vill säkert ha något utöver det enkla och vanliga utan att tumma på kvalitet.
Många jägare och fiskare, friluftsmänniskor har köpt en kniv av mig och än så länge har jag inte fått några klagomål, tvärtom. Visst priset ligger högre än en mora men det tar också ibland en månad att göra en speciell kniv. Knivarna jag gör är gjorda för att hålla hårt bruk.
Ha de alla i sommarvärmen
mvh Kimmo Lilja:):):)

helle gör gör schyssta knivar.
http://www.helleknives.com/CATALOG2.HTML jag har bara köpt blad där ifrån och sedan gjort en egen kniv. är nöjd hittils. bladen kostar under 200kr plus frakt. men vill man inte göra egen vilket jag tycker är roligt så kan man ju köpa färdiga. jag tror naturkompaniet säljer vissa modeller i sverige. själv beställde jag från http://www.aksjaktfritid.nu/ inte världens smidigaste sida men det är bra priser och jag har inte haft några problem med dem.

Knivarna jag gör är gjorda för att hålla hårt bruk.

Ha de alla i sommarvärmen
mvh Kimmo Lilja:):):)

pratar man ren funktion så finns det inte mycke som blir bättre per insatt krona än en mora, jag använder moraknivar dagligen och tusentals yrjesmän med mig, detta för att knivarna är billiga och otroligt bra. när jag åker ut på fiske o jakt så blir jag lite fåfäng och då vill jag ha min handgjorda samekniv, på en fiskeresa i värmland så dök en älrde herre upp och frågade upphetsatt om han fick se min kniv, jag visade den och tydligen så är herren som slöjdat mitt exemplar väldigt känd. farborn som dök upp var tydligen aktiv i någon form av intreseförening för knivslöjdare och han blev mycket glad att jag använde min kniv, han sa att det ökar värdet så länge man inte förstör den.. lite roligt.. så, många seriösa hantverkare som du vill att knivarna skall användas och inte damma på en hylla.

re

Hej Patric.

Visst är det så att man vill att knivarna ska användas. Personligen känns det lite dumt att ha en kniv på hyllan som är gjord för att användas.
Jag vill tro att har man en kniv man tycker om i skogen så tror jag också att man sköter den på rätt sätt. Inte använder den som ett bräckjärn,skruvmejsel osv...
Sen tycker jag att en kniv ska sitta bra i handen, bra blad, slida, skaftmaterial och ändå också vara vacker att se på.
Men smaken är som baken och tur är väl det. Vad som passar den andra passar inte andra osv..
:) mvh Kimmo Lilja

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
martinnilsson Köp av lunchbox!? Utrustning allmänt 14
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
pher Tips om bra yx köp? Utrustning allmänt 4
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg