Kolmonooxid från kök i tält
Hejsan tälteldare !
För några år sedan bestämde jag mig för att verkligen ta reda på två saker.
1/ Slocknar ett stearinljus innan syrgashalten blir så låg att man tuppar av.
2/ Går det att få farligt höga kolmonooxidhalter i ett tält när man lagar mat.
Den första frågan var tämligen lätt att reda ut. Efter samtal med ett antal kunniga brandtekniker på Räddningsverket stod det helt klart att lågan slocknade före människan vid syrebrist. Dock förutsatt att man är vaken och uppmärksammar att lågan har slocknat. Kan vara bra att veta om man bygger snöbivack på vintern.
Den andra frågan var lite mer krävande att reda ut.
Utrustad med kolmonoxidmätare, ett tält och ett kök genomförde jag experimentet på vintern uppe i fjällen i trakten av Riksgränsen.
Tältet grävdes ned så att det var tätt runt nederkant. Tilluftsventilerna stängdes.
Köket, ett Trangia Arctic drevs på förgasad fotogen.
Kolmonooxidmätaren var inställd på att larma vid nivågränsvärdet på 35 ppm och hygieniska gränsvärdet på 100 ppm.
Utanför stod min kompisar redo att slita ut mig och ventilera mig om det skulle gå åt pepparn.
Sen satt jag och smälte snö och is för glatta livet.
Vad blev då resultatet? Jodå, nivågränsvärdet på 35 ppm kolmonooxid gick allt att komma upp till om man ansträngde sig lite grand. Men det hygienska gränsvärdet om 100 ppm var omöjligt att komma upp till.
Kan man då dra några slutsatser av detta?
Nej, egentligen inte eftersom det bara var mitt kök och mitt tält under dessa förhållanden. Helt klart var dock att när man öppnade ventilerna så att varm luft strömmade ut och man släppte in friskluft i golvnivå, ja då sjönk halten kolmonooxid mycket fort ned till bakgrundsnivå.
Sen får jag väl säga som dom säger på TV. Prova inte detta själva hemma.
Soliga Hälsningar
Bolibaza