Knivstål?

OK, när jag tittar på din bild så inser jag att det är slipfasen du syftar på.

Själva grunden till din anordning ser ganska OK ut. Dock har den ett fundamentalt fel, nämligen avsaknad av en stödpunkt. Som det är nu så sviktar bladet varje gång som din fil går över det. Dessutom blir svikten större och större ju närmare spetsen du kommer. Detta resulterar i en konvex slipfas i stället för en skandinavisk dito.

Försök att hitta något som stöder bladet underifrån och inte tillåter att det sviktar/böjer sig. Du kan då lägga på mer press och slipfasen blir helt plan. I samband med att du kommer närmare kurvaturen intill spetsen så måste du också tänka på att höja vinkeln. Slipfasen bör vara lika bred över hela knivens längd.

~Paul~

ok tack! Hur gör du när du gör knivar då? har du någon jigg eller kör du på känn?

ok tack! Hur gör du när du gör knivar då? har du någon jigg eller kör du på känn?
Just nu gör jag inga knivar alls. Min boendesituation tillåter inte dylika utsvävningar.

I samband med de få knivarna som jag trots allt tillverkat så hade jag en kloss i trä med varierande vinklar/lutning i vilka jag placerade ämnet. Jag körde först den plana delen för sig och den böjda för sig.

Men varför fråga mig när vi har experter som till dags dato tillverkar knivar på "löpande band" :). Hur gör du Seved i samband med det första grovarbetet?

~Paul~

Just nu gör jag inga knivar alls. Min boendesituation tillåter inte dylika utsvävningar.

I samband med de få knivarna som jag trots allt tillverkat så hade jag en kloss i trä med varierande vinklar/lutning i vilka jag placerade ämnet. Jag körde först den plana delen för sig och den böjda för sig.

Men varför fråga mig när vi har experter som till dags dato tillverkar knivar på "löpande band" :). Hur gör du Seved i samband med det första grovarbetet?

~Paul~

jaha ok. Ja jag vill gärna ha så mycket hjälp jag kan få! :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Troond knivstål Utrustning allmänt 0
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg