Knivstål?

1770, eller rättare sagt SIS 1770 (andra benämningar: AISI 1070, Werkstoff Nr 1.1231, CK 67, SIS 1770, SS EN 1770, AFNOR XC 68 (Fr), AMS 5115 , AMS 5115C , ASTM A29 , ASTM A510 , ASTM A576 , ASTM A682 , MIL SPEC MIL-S-11713 (2) , SAE J403 , SAE J412 , SAE J414 , UNS G10700 (USA)) är ett tämligen enkelt kolstål med en kemisk komposition i procent som följer:

Kol: 0,65 - 0,75
Mangan: 0,6 - 0,9
Fosfor: 0,04 (max)
Kisel: 0,05 (max)

Dagens medar tillverkas i exakt samma stål. 1070 är ett fjäderstål. Av denna anledning så är det en god idé för amatör-smidaren att söka på bilskrotar efter lämpligt ämne. Gamla Mercedesbladfjädrar (lastbilar) är extra intressanta eftersom de hade en mycket fin värmebehandling.

Andra källor till material: Stötdämpare, axlar, kolvar, plogar, stämmjärn, bräckjärn, sågblad, bultar, jordbruksredskap, järnvägsmaterial.

Här i götet har vi Stena Metall att botanisera hos :).

~Paul~

Jag skulle vilja lära mig mer om de olika egenskaper i olika knivståler. Har du någon hemsida att rekomendera?

Jag skulle vilja lära mig mer om de olika egenskaper i olika knivståler. Har du någon hemsida att rekomendera?
Som Seved skriver, det är enklast att delta i debatter på de olika fora, både inhemska och utländska.

Vidare kan du läsa artiklar skrivna av diverse proffs på området, t ex Roman Landes, Joe Talmadge och andra.

En tredje variant är att välja ett stål "för dagen" och plugga på så mycket man kan. Nästa dag tar man ett nytt osv.

~Paul~

Som Seved skriver, det är enklast att delta i debatter på de olika fora, både inhemska och utländska.

Vidare kan du läsa artiklar skrivna av diverse proffs på området, t ex Roman Landes, Joe Talmadge och andra.

En tredje variant är att välja ett stål "för dagen" och plugga på så mycket man kan. Nästa dag tar man ett nytt osv.

~Paul~

Dagens stål! Underbart med knivnördar :)

~Paul~

haha ja de är ett bra knep, de brukar jag använda ganska ofta med diverse olika saker :)

Ha ha ja det låter sunt :) Dagens stål. Det inför vi. Det inlässes till frukost och repeteras till kvällsmaten.

Seved

Ha ha ja det låter sunt :) Dagens stål. Det inför vi. Det inlässes till frukost och repeteras till kvällsmaten.

Seved
:). Börjar likna sena skoltimmar ;).

Faktum är dock att det inte är någon dålig idé. På 365 dagar kan du precis allt om de vanligaste stålsorterna i samband med knivblad.

~Paul~

Tack så mycket för all hjälp alla. Har köpt hem stål nu, och har alles nyss skurit ut mitt blad i vattenskärningsmaskinen. De blev skitbra. Ska börja på att jobba på den imorn.

Tack ännu en gång.

// Björn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Troond knivstål Utrustning allmänt 0
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg