Knivstål?

Tack så mycket för all hjälp alla. Har köpt hem stål nu, och har alles nyss skurit ut mitt blad i vattenskärningsmaskinen. De blev skitbra. Ska börja på att jobba på den imorn.

Tack ännu en gång.

// Björn
Som jag skrev i PM:et. Hör gärna av dig med rapporter på fortlöpande arbete ;). Vilket stål blev det till slut? Jag förmodar AEB-L?

~Paul~

Undrar hur lång tid tar det till att vissa personer ;) hittar detta inlägg och försöker buda hem en billig kniv med stål som går att få vasst som f* n, även om eggen är tunn...
http://www.tradera.com/Reklamkniv-Norrbotten-auktion_106016282
Om någon undrar varför jag tippsar och inte köper, så har jag redan 5-6 stycken av lite olika design av dessa...
Ja, de är fina. Har tyvärr också ett gäng med sådana, varför ytterligare köp är bara slöseri med resurserna. Föredrar dessutom samma modell men med bladlåsning.

~Paul~

Haha, jasså på så sätt. Du får gärna berätta om dina bravader ;).

~Paul~

Lyckligtvis var det en slöare kniv än dessa som var inblandad.
Men jag höll på att rensa några gäddor, som inte skulle fjällas eller fileas utan bara tas ur och kapa huvudet på ( de lagades i alu folie och i glöd och aska efter en öppen eld, salt peppar smör enris mmm). Där smälde det till, jag tog kniven och tryckte till för att skära huvudet av en 2kg gädda, bladet slog upp i tummgreppet ca ½ cm in i mitt kött...
Slö fjäder och slött blad gör att jag har tummen kvar!

Nu är man mer försiktig....

Som jag skrev i PM:et. Hör gärna av dig med rapporter på fortlöpande arbete ;). Vilket stål blev det till slut? Jag förmodar AEB-L?

~Paul~

Tjenare!
Japp de blev de, men har även hittat lite fjäderstål som jag kan prova. Men jag kör först och främs med aeb-l. Hoppas de blir bra. Jag ska knivmaka hela dan idag så jag kan höra av mig med uppdateringar ikväll.=)

Björn

Låter kul. Skall bli intressant att följa ditt arbete :).

~Paul~

hehe ja de blir roligt de! Har nyss kommit hem från verkstaden. Jag har lite svårt med att få till rätt vinkel när jag slipar till eggen. Har du några tipps? =)
Jag har byggt en form av jigg, den funkar fint men har fortfarande svårt att få rätt vinkel på båda sidor.

Bilagor

• SDC10285.jpg
    SDC10285.jpg
    49.8 KB · Visningar: 1,197
hehe ja de blir roligt de! Har nyss kommit hem från verkstaden. Jag har lite svårt med att få till rätt vinkel när jag slipar till eggen. Har du några tipps? =)
Jag har byggt en form av jigg, den funkar fint men har fortfarande svårt att få rätt vinkel på båda sidor.

Menar du själva eggen, slipfasen eller planytan/kroppen?

~Paul~

OK, när jag tittar på din bild så inser jag att det är slipfasen du syftar på.

Själva grunden till din anordning ser ganska OK ut. Dock har den ett fundamentalt fel, nämligen avsaknad av en stödpunkt. Som det är nu så sviktar bladet varje gång som din fil går över det. Dessutom blir svikten större och större ju närmare spetsen du kommer. Detta resulterar i en konvex slipfas i stället för en skandinavisk dito.

Försök att hitta något som stöder bladet underifrån och inte tillåter att det sviktar/böjer sig. Du kan då lägga på mer press och slipfasen blir helt plan. I samband med att du kommer närmare kurvaturen intill spetsen så måste du också tänka på att höja vinkeln. Slipfasen bör vara lika bred över hela knivens längd.

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Troond knivstål Utrustning allmänt 0
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg