...lära sig en korrekt knivhantering, med lite träning så minskar risken för haveri av den samma. en skicklig knivanvändare använder teknik istället för massivt våld för att klara uppgiften, en korrekt teknik minskar risken för personskador, och materialskador..
Jag vet att jag ställt frågan förut men kan du inte exemplifiera lite om vad korrekt knivteknik är?
(Om vi bortser från det därmed att böja en femcentimeters slana för att med lätthet kapa den med ett enda snitt.)
Jag vill gärna själv lära mig allt om allt och tänk vad kul det vore att känna att man slipper brottas med kniven utan den i stället bara gör jobbet.
Jag har som exempel flugfiskat i tjugåtta års tid men funderar ändå på att anmäla mig till Drougges kastkurs nu under våren.
Nu förväntar jag mig tre olika svar och skall bemöta dem redan nu:
1. Träna. Absolut. Men alla har inte möjlighet att under tretton års tid dagligen vara ute i skogen och göra upp eld och kapa slanor. Dessutom kanske man bara blir bättre på en "felaktig"teknik och klarar sig med muskelstyrka.
2. Titta hur de duktiga gör. Absolut. Men alla har inte möjlighet att hänga på renskötare under en veckas tid. Jag själv har ju fått förmånen att växa upp med fiskare, renskötare, bönder, skogsägare, snickare och elektriker i närfamiljen. Och jag lärde mig rensa plattfisk av farmor men naturligtvis blev jag aldrig lika snabb som henne... Och ingen hade någon särskilt hemlig teknik, förutom plattfisken och kabelskalningen. Jag har till exempel aldrig sett någon kapa slanor med slidkniv. Däremot med yxa och det var så jag lärde mig att man skall böja slanan för att lättare hugga av den. Så, var finns dessa skickliga knivmänniskor som använder kniven på rätt sätt? Sant är att många av dem har gamla nedslipade knivar av Moramodell, ofta kombinerat med någon röjhuggare, yxa eller större Samevariant av kniv. För att hugga av slanor...
3. Tusan, jag glömde vad jag ville säga...
Lite hur jag tänker är detta.