Knivar, stål och hårdhetsgrader

Funderar på att lägga ett par kronor på en bättre kniv, t.ex Fällknivens F1. Min morakniv blir ganska lätt slö, tycker jag - speciellt om man använder den på tändstålet. F1 är gjord av VG-10 stål (vad är det?) och har hårdhet 59HRC (hur hårt är det?)

Var kan man hitta mer information så att uppgifterna blir meningsfulla?

Någon som har erfarenhet av F1? Är den prisvärd?
/H-E

Prisvärd för vem och till vad

Att knivar ser olika ut beror på vad man skall använda dem till. Till vad skall du använda din?
F1 är en styv, tjock och bredbladig kniv i funktion nära en kortad Bowing, med allt annat följer att den är ganska tung samt ofattbart dyr!
Titta gärna på knivresonemangen på http://www.equipped.com.
Här på Utsidan har F1 disskuterats till leda Slå in F1 under Sök och du kommer att finna många trådar.
Jag som gärna täljer en pinne och delar en fisk, samt delar mina rotfrukter har givetvis andra kriterier på en kniv än den som styckar kor och älgar dagarna igenom. Ett hårt stål är mera svårbearbetbart och det kräver betydligt mera arbete att få igen eggen, ett mjukare stål kräver bara ett par drag över brynet.
En snickare har sina krav precis som en skomakare. Mora 2000 och Mora Nusnäs 90mm är mycket kniv för pengarna och så har man råd att tappa dem. Men visst är WM1 en fin liten kniv och så är min handgjorda samekniv oxså.
Utgå från funktion och inte förlängarbedömmandet så blir du säkert nöjd. Ett fickbryne och 15 minuter brukar göra den tröttaste kniv kul igen. Köp det största fickbrynet med diamantyta på som du har råd till. Bryn din gamla trotjänare, stryk mot baksidan på ett läderbälte och gör pappersprovet. Lars Fält har en fin beskrivning i sin bok Uteliv, läs det gratis på biblioteket
Bli glad!

Go tur

[Ändrat av johankse 2006-04-05 kl 11:36]

Tack för värdefulla synpunkter! Har läst recensionerna nu - verkar vara stort spann i omdömena.
Vad är jag ute efter? Tja, en allroundkniv att ha med sig på hajker, vandringar och på utflykter med barnen. Inte så märkvärdigt, alltså. Tänker inte dräpa björnar eller fälla träd. Men det vore trevligt med en kniv som man kunde gå loss på eldstålet med utan att nöta ner.
Ska kolla Mora 2000 och Nusnäs - säljs de överallt?
/H-E

Använd kvivryggen när du gör upp eld med eldstål. Är inte kanten tillräckligt skarp är det lätt att slipa till en skarp 90 graders kant på ryggen.

En tråd om knivar! Du vet inte vad du har startat!!!

/mattias

Knivar och eldstål mm.

F1 har en skarp kant på ryggen som är ypperlig att använda på eldstålet.

Väljer du en Mora 2000 är det en god ide att skärpa till en del av kanten på knivryggen för att få bättre gnistor med eldstålet.

Jag tycker mycket om min F1 och tänker nog ha den i min ägo de närmaste 60 åren. Sett ur det perspektivet är inte priset så farligt.
Men visst, min Mora 2000 gör också jobbet... men gissa vilken kniv som följer med ut i skogen flest gånger???

Dock skulle jag inte rekomendera F1 till någon som önskar en lättskärpt kniv i första hand.

Angående stålkvaliteer finns en del info på http://www.knivkompaniet.se

Ulf

Re: Knivar och eldstål mm.

Schneeberger; sa:
Men visst, min Mora 2000 gör också jobbet... men gissa vilken kniv som följer med ut i skogen flest gånger???

Får mig att tänka lite på när vi var och fiskade och jag utbrast efter en vecka:

- Harrarna hugger ju bara på den här flugan, vilken tur att jag prövade den första dan och hade med några extra.

Varvid polaren replikerar:

- Inte så konstigt att de hugger på den flugan, det är ju den enda du fiskar med.

Vilket då inte bevisar något alls, utom att den kniv du har med dig gör jobbet (oftast iaf), oavsett vilken kniv det råkar vara :)

Re: Re: Knivar och eldstål mm.

Nämen oj! Att jag inte tänkte på det! Jag som i min enfald trodde att jag faktiskt tog med mig den av mina knivar som jag tycker bäst om!

Jag förstår din poäng, men tycker att jämförelsen haltar. Framförallt som jag haft diverse andra knivar INNAN jag köpte min F1. F1 är inte heller den sista kniven jag köpt/kommer att köpa. Än så länge är den min favorit som friluftskniv för skogsbruk.

Ulf

öringen; sa:
Schneeberger; sa:

Får mig att tänka lite på när vi var och fiskade och jag utbrast efter en vecka:

- Harrarna hugger ju bara på den här flugan, vilken tur att jag prövade den första dan och hade med några extra.

Varvid polaren replikerar:

- Inte så konstigt att de hugger på den flugan, det är ju den enda du fiskar med.

Vilket då inte bevisar något alls, utom att den kniv du har med dig gör jobbet (oftast iaf), oavsett vilken kniv det råkar vara :)

Och hur mycket jag än trodde på min F1:a, och hur oförstörbar den ändå är, så tyckte jag inte om funktionen och kniven blev liggande hemma. Där hade den blivit liggande i minst 60 år, om jag inte sålt den dessförinnan...

Problemet med knivar (att döma av hur många knivar jag hittat ute under mitt korta liv) tycks inte vara hållbarheten, utan att folk tappar dem. Sätter sig bakom en buske, knäpper upp livremmen, och reser sig sedan kniven glidit av och blivit liggande i mossan. Älgjäkten är en bra tid för knivfynd!

Och vad ville du bevisa med detta?

Visst. Gillar man inte en sak är den alltid dyr - oavsett vad man betalat för den.
Och alla gillar inte Fällkniven F1. Det torde vara uppenbart vid det här laget.

Jag trivs dock bra med min F1 och tycker därför att det är relevant att det är en kniv man förmodligen kommer att kunna bruka under en längre tid.

Att du hittar knivar ute i skogen är faktiskt inte knivarnas problem utan handlar till 100% om knivanvändaren.

Har du några tips var man kan hitta en EKA WM11 så är jag intresserad *ler*

Ulf

Strykarräven; sa:
Och hur mycket jag än trodde på min F1:a, och hur oförstörbar den ändå är, så tyckte jag inte om funktionen och kniven blev liggande hemma. Där hade den blivit liggande i minst 60 år, om jag inte sålt den dessförinnan...

Problemet med knivar (att döma av hur många knivar jag hittat ute under mitt korta liv) tycks inte vara hållbarheten, utan att folk tappar dem. Sätter sig bakom en buske, knäpper upp livremmen, och reser sig sedan kniven glidit av och blivit liggande i mossan. Älgjäkten är en bra tid för knivfynd!

Envar blir lycklig på sin kniv

Jag har ägt och äger en och annan kniv dock ingen särskilt dyr.

Erfarenhetsmässigt så föredrar jag Morakniv och av fällknivar Opinel. De har relativt mjukt stål går att få ohyggligt vassa även om skärpan måste underhållas ofta, de tål att bryta med eggen och som sagt de är relativt lätta att få vassa och ägs till en rimlig kostnad.

Det är de krav jag ställer för en allround kniv för grillpinnetäljande, stickspäntande, fiskrensande och korvskärande. Kraven baserar sig på mina behov, jag inser att andra har andra behov t.ex. jägare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Bryna knivar med björkticka Överlevnad 16
Tallrot Överlevnads knivar Överlevnad 56
Igelkotte Skillnad mellan kolstål och rostfritt stål. Överlevnad 87

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg