Egentligen tycker vi lika.1. Man har brynkunskaper förvärvade på en mora och en sandsten. Moran har bytts mot en finkniv av exvis VG 10 men sandstenen finns kvar = problem.
2. Det puckeln gör för mig är att ge stöd för tummen men jag ser den inte som något plus när fingrarna skall närmare spetsen.
3. jag skulle aldrig köpa en kniv som har en ofunktionell slira om jag inte bedömmer att jag kan göra en egen av rårandsläder som fungerar enligt mina krav.
1. Nejdå, ingen direkt skillnad där. Prova själv. Det kan på sin höjd handla om några drag extra i samband med VG-10. Det är allt - that's it.
2. Puckeln är inte där pga annat än praktiska skäl. Sådana förekommer t ex i samband med flåing. Dvs när kniven skär mellan hud/päls och kött. Du slipper i det här fallet smyga fingrarna längs med bladryggen. Själva designen klarar den biffen. Du har därmed större kontroll av resultatet.
3. Men varför skulle sliran till min modell vara ofunktionell??? Jämför med alla de sliror (ofta i Kydex) som finns på marknaden och du kommer då märka att skillnaden mot din slira i läder och min slira i Kydex är - noll trots att din kniv kan uppvisa smalare profil. Det vill säga. Jag föredrar Kydex pga den smalare profilen, enkelheten i rengöring, lättheten i att torka och framför allt tuffheten i alla väder (fukt, kyla, värme, slag osv).
~Paul~