Måste lägga fingrarna lite i blöt.
Min åsikt är så här.
Åsikten bygger på att jag jagar älg och fågel i Jämtland samt fiskar röding och öring i Lappland. Min älgjakt omfattar ca 15-20 jaktdagar per år och jag är med och hanterar ungefär eller drygt 10 älgar per år. Fågeljagandet omfattar betydligt mindre tid (kanske 5 dgr / år)och fiskandet omfattar ca en månad sommarsemester och en lång fiskehelg på hösten och en veckas pimplande på påsken. Slaktmässigt så köper vi också en halv gris och ett lamm.
Knivintresserad som jag är har jag koll på vad mina jakt och fiskevänner använder (ca 20 st). Vissa är ute mindre än jag och andra mer.
Utan krusiduller kan jag säga att basverktyget för älgjakt, fiske och jaktvardagen är en Mora 2000. Törs med utgångspunkt av min knivnyfikenhet påstå att detta gäller för minst hela jämtland och får större genomslag ju oftare jägaren i fråga är ute. Ju mer man skär ju mer blir kniven ett riktigt verktyg. Jägare som mest håller i ben och rullar skinn och i största almänhet förlitar sig på erfaren hjälp klarar sig med mest vad som helst. Fåfängan gör ju dock att man vill ha finare verktyg. Ofta använder man då den kniv man fått i present, gjort själv eller tjockbladarn man köpt från fällkniven för att man läst att den är perfekto. Är det en van jägarhand går det absolut utmärkt och annars blir det som det blir.
I slaktboden används sedan slaktknivar. Både för att de är bra och för att det blir hygieniskt.
För 9/10 av jägarna är exvis sandvik 12 27 utmärkt då det är en kompromiss av tåligt, rostfritt och lättbrynt.
Gör man en kniv för den stora massan att lockas av tror jag att företagsprototypen är att föredra. Enkel, i fas med traditionen (men lite nyskapande) snygg och går att göra en enkel stark och pålitlig slira till. Få sen ut den genom en stor grossist och lyckan är gjord.
Vill man sälja till mig, kanske Paul och endel andra individer med knivvirus i blodet kan man konstra till det med finare stål osv men då får man inse att nån vill ha kniven med spyderkopuckel och andra vill ha den utan, blir vi inte nöjda så köper vi nåt annat ur hela världens utbud.
Vi vill ha schysst stål, vilket kan vara D2, VG 10 eller pulverstål. Kostar mycket och uppskattas bara av dem som inser att förbättringen innebär merjobb vid bryning/slipning.
Jag tror att företagsprototypen passar den första gruppen och även vissa i den andra gruppen och det är en välavvägd allroundkniv för jakt men väl bred för fiske och inget speciellt för att tälja med.
Hoppas det blev begripligt och att allas tår är oskadda.
Bosse