Knivar, dessa knivar!

hejsan paul
javisst kan du använda gamla frimärken..
samla ihop ett gäng gamla tvåöres och när du kommit upp sex kronor så är det bara att lägga på lådan. :cool:
att samlarvärdet INNAN den nya fina poststämpeln uppgick till några milioner gör väl inget.;)
att det går att handla godis för gamla fem kronor vars samlarvärde vida överstiger 5 kronor upptäckte något av mina barn för ett antal år sedan(även tvåkronorna gick tydligen att handla för) :(

vänligen nils
Haha, nästa gång så kör jag på mitt tre skilling banco när jag skickar mina julkort ;).

Tack för svaret, hur som helst :).

~Paul~

Hehe, jag tror nog att det går att skicka brev med gamla frimärken. Om jag inte minns fel så var det någon som skickade ett brev med ett jättegammalt frimärke på 90-talet. Tror att frimärket var värderat till någonstans kring 100 000 kr :)

Personligen så ser jag tre sidor av det här myntet.
1) Köpa en kniv för att använda och slita. En kniv som man inte behöver vara överdrivet rädd om och där det inte gör så mycket om det går en flisa eller att spetsen bryts. En vanlig Mora 2000 är billig att byta ut och därmed är skadan inte speciellt stor.
2) Köpa en dyrare kniv som är trevligare (väldigt personligt såklart) att se på, kanske lite skönare att hålla i, och kanske har någonting som man anser att Mora 2000 saknar. Det är här som vissa backar då de inte känner att de vill tappa bort eller skada en kniv som kostar för mycket.
3) Köpa en kniv för att lägga i hyllan bara för att det är en kniv som måste ligga där :) Samlande helt enkelt.

Jag ser inga konstigheter med att samla på knivar. Varför skulle man inte kunna göra det? Däremot så kan jag tycka att det är lite konstigt att köpa en kniv för en bunt pengar för att använda den, men sedan känna "nä, den här är för fin, jag tar min Mora istället". Då är det verkligen bortkastade pengar.

Mina 5 öre :)
Har också läst nånstans det där om frimärket. Huja, va hemskt.

Håller med om din inställning till knivar. Det är så jag också tänker.

~Paul~

Tilltron till fulltångeknivar är överdriven. Vinterknivar behöver vinterfungerande skaft. Att det inte skulle gå att batonga på en Mora är grovt fel.
Istället för mångtusenkronors dammsamlare börja med något som fungerar, bruka det och ha skoj!
Vill du sen ha något mera personligt så finns det massvis med knivsmeder som gärna leverar ett personligt blad eller en färdig kniv till dig. Möjligheterna är många! Det är bara att börja spara!
go tur

Tilltron till fulltångeknivar är överdriven. Vinterknivar behöver vinterfungerande skaft. Att det inte skulle gå att batonga på en Mora är grovt fel.
Istället för mångtusenkronors dammsamlare börja med något som fungerar, bruka det och ha skoj!
Vill du sen ha något mera personligt så finns det massvis med knivsmeder som gärna leverar ett personligt blad eller en färdig kniv till dig. Möjligheterna är många! Det är bara att börja spara!
go tur
Håller med men måste också säga att faran med fulltångeknivar och vinter är till viss del överderiven den också. Visst kan det bara stålet kyla en del men oftast har man handskar på och dessutom är det en liten mängd stål man håller i.

Jag tycker att en kniv ska vara nåt "mer" än en Mora men det är enbart ur användarglädjessynpunkt, inte att en dyrare kniv är bättre. Däremot har jag slutat med att ha dyra knivar liggandes i en låda. Dock har jag full förståelse och respekt för dom som väljer att göra det.

//Per

De flesta som jag känner och som samlar på knivar har börjat på ungefär samma sätt. Nämligen genom att köpa kniv efter kniv i tron att det är den slutgiltiga och ultimata pjäsen.

Detta upprepar sig sedan in i det oändliga. Dvs jakten på den perfekta kniven tar aldrig slut och efter ett tag så sitter man plötsligt där med hundratals knivar och inser att man aldrig kan få användning för dem alla. Man lägger därför tillbaka de finare knivarna in i vitrinskåpet och använder de redan slitna och billiga. I det läget inser man att man är samlare ;).

~Paul~

De flesta som jag känner och som samlar på knivar har börjat på ungefär samma sätt. Nämligen genom att köpa kniv efter kniv i tron att det är den slutgiltiga och ultimata pjäsen.

Detta upprepar sig sedan in i det oändliga. Dvs jakten på den perfekta kniven tar aldrig slut

~Paul~

True that....true that

Pågar, pågar! Hur fanken kom vi in på frimärken?! ;)
Så här tänker jag spontant:

- Jag köper inga 5000-kronorsjackor :)
- Aldrig har jag samlat på frimärken
- Jag ämnar inte samla på knivar utan jag vill ha en snygg nyttokniv och en (billigare) i reserv.

Att fullt ut använda en pryl har aldrig oroat mig mer än på det sättet att om prylen i fråga skulle försvinna så känns det ju inte lika jävligt om den kostade 150 som om den kostade 1500.
Så det jag menar är att det KAN medföra en lätt oro, inte att använda 1500-kronorskniven på det sätt som en kniv ska användas, men för att den kan försvinna lika lätt som en kniv för 150 kronor. Och även en 1500-kronorskniv kan gå sönder. Där kan man diskutera alltings förgänglighet...
Det är ett dilemma som kräver att tummen på något sätt måste ur!

"Köp en Mora 2000" - Ja visst, det kan jag såklart göra men då kommer jag att fortsätta att grubbla över om jag inte skulle tagit Helle istället. Köper jag en Helle så kan jag kanske istället spara till 1800-kronorskniven...... Nån som vill ta en titt i skallen på mig? :D

Men.........det är många som tycker att vi som samlar på knivar är lite konstiga, kanske farliga?
För ett par år sedan träffade vi ett Zya Zeelänskt par på en resa, och han (Bob) sade att de som gillar knivar är det alltid något fel på........ Tänkvärt kanske, vi har nog en viss syn på oss, det kan jag se när det kommer någon hem för första gången och ser mitt skåp.

1. Hur fanken kom vi in på frimärken?! ;)

2. Jag ämnar inte samla på knivar utan jag vill ha en snygg nyttokniv och en (billigare) i reserv.

3. om prylen i fråga skulle försvinna så känns det ju inte lika jävligt om den kostade 150 som om den kostade 1500.....för att den kan försvinna lika lätt som en kniv för 150 kronor.

4. Och även en 1500-kronorskniv kan gå sönder.

1. Frimärken tog jag upp endast som en metafor för själva samlandet.

2. Det borde inte vara så svårt att fixa.

3. Så är det.

4. Det skall gudarna veta ;).

~Paul~

Men.........det är många som tycker att vi som samlar på knivar är lite konstiga, kanske farliga?
För ett par år sedan träffade vi ett Zya Zeelänskt par på en resa, och han (Bob) sade att de som gillar knivar är det alltid något fel på........ Tänkvärt kanske, vi har nog en viss syn på oss, det kan jag se när det kommer någon hem för första gången och ser mitt skåp.
Det är snarare något fel på inskränkte Bob eftersom han genast förknippar knivar med farliga vapen ;). Personligen ser jag dem som verktyg i första hand och samlarobjekt i andra.

~Paul~

Knivsamlare är enligt propagandan konstiga krigstokiga Rambowannabees. Typ Tackleberyy
Frimärkssamlare är enligt samma propaganda glasögonprydda bleka plugghästar. Typ klassisk filmschablon med italienskt påbrå som är plugghästen i amerikanska ungdomsfilmer.

På samma sätt är det mer accepterat att ha en modellbåt (gärna segelbåt) i bokhyllan än en modell av en STRV 122.
Har du flygplan i taket läser du Biggles och bor kvar hemma hos mamma.
Bygger du modeller av stridsfordon har du livstidsmedlemskap i SMB och är ungefär lika asocialt konstig som de som håller på med radio eller bygger modelljärnvägar.

Nu är det ju inte så att man MÅSTE vara Rambowannabee/ mallninja för att man har knivar värda mer än bilen, i hyllan, men folk tror ju det.

PS. Snart släpper Fällkniven TVÅ nya :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg