Hehe, jag tror nog att det går att skicka brev med gamla frimärken. Om jag inte minns fel så var det någon som skickade ett brev med ett jättegammalt frimärke på 90-talet. Tror att frimärket var värderat till någonstans kring 100 000 kr
Personligen så ser jag tre sidor av det här myntet.
1) Köpa en kniv för att använda och slita. En kniv som man inte behöver vara överdrivet rädd om och där det inte gör så mycket om det går en flisa eller att spetsen bryts. En vanlig Mora 2000 är billig att byta ut och därmed är skadan inte speciellt stor.
2) Köpa en dyrare kniv som är trevligare (väldigt personligt såklart) att se på, kanske lite skönare att hålla i, och kanske har någonting som man anser att Mora 2000 saknar. Det är här som vissa backar då de inte känner att de vill tappa bort eller skada en kniv som kostar för mycket.
3) Köpa en kniv för att lägga i hyllan bara för att det är en kniv som måste ligga där
Samlande helt enkelt.
Jag ser inga konstigheter med att samla på knivar. Varför skulle man inte kunna göra det? Däremot så kan jag tycka att det är lite konstigt att köpa en kniv för en bunt pengar för att använda den, men sedan känna "nä, den här är för fin, jag tar min Mora istället". Då är det verkligen bortkastade pengar.
Mina 5 öre