Knivar, dessa knivar!

Sika Hill FQ har jag haft i handen. Är fulltångekniv vill jag minnas. Säkert bra för 500 spänn, men ingen Wow-känsla.

/M

hejsan
äsch,,, glömde säga att jag har en w11 men eftersom jag tycker att den känns lite klumpig så brukar den få stanna hemma. däremot brukar mora2000 eller mora731 få följa med. ;)

och för bövelen - glöm inte ditt bryne...:cool:

vänligen nils

mora2000 togs fram till svenska militären-av en orsak
Nja jag tror att militären upptäckte den efter den introducerades och inte var med och ritade den.

Ett alternativ till nordicW11 kan vara bruslettos nya http://www.brusletto.no/uploads/rondane_t4.jpg.
Finns inte i butikerna än men ser ut att bli dyrare än vad du tänkt ha råd med. Blir den ej för mycket dyrare än en w11 skulle jag absolut vara intresserad.

Nja jag tror att militären upptäckte den efter den introducerades och inte var med och ritade den.

Ett alternativ till nordicW11 kan vara bruslettos nya http://www.brusletto.no/uploads/rondane_t4.jpg.
Finns inte i butikerna än men ser ut att bli dyrare än vad du tänkt ha råd med. Blir den ej för mycket dyrare än en w11 skulle jag absolut vara intresserad.
Fattar inte varför det skall vara så jäkla omöjligt att undvika den lilla ricasso som trots allt finns. Ytterst irriterande när kniven i övrigt ser riktigt bra ut. Till och med stålet är helt OK.

~Paul~

Ja, det är en jävligt svår balansgång där... Det blir ju som tidigare nämnt en kompromissfråga. Du, hallonraden, har ju en klar poäng som jag kan relatera till när du skriver att man knappt vågar använda en för dyr kniv. Jag köper kanske en Mora 2000 oavsett vilket men sen blir/är jag fåfäng liten sate och vill ha en vacker kniv i bältet. (Allt ligger ju i betraktarens öga och åsikterna kring vad en kniv ska vara och hur den ska fungera är många men jag hoppas att ni fattar min poäng).

Om vi tar den ungefärliga designen på Sika Hill FQ och "fetar" till den lite så har jag fått en skiss av en knivmakare, en skiss som jag är väääldigt förtjust i. Jag har inte svårt att se den färdiga kniven framför mig och den kommer att bli suveränt snygg och stabil.
Blad i Uddeholm Aeb-l rostfritt stål, 3,5mm tjocklek, flatslipat. Handtag i masurbjörk, alternativt flammig lönn. För mig; ögongodis, jag har förstått att stålet är riktigt bra och designen är toppen. Sen kommer den att kosta strax under 1800 spänn och då rusar det liksom iväg och jag påminner mig själv om att jag från början lade mig i prisklassen 600-700 kronor och var (är väl delvis fortfarande) intresserad av en Helle Eggen.

Så nu är det mycket tankebryderier och ni får helt enkelt bara stå ut med det. ;)

Finns enligt mig inte något finare än en välbyggd kniv med märken av långvarig användning. Köper man en för fin/dyr kniv så man inte vågar använda den till det den är tänkt till har man gjort ett felköp, dvs pengar i sjön.

En kniv är till för att användas och lite slitage gör den bara ännu vackrare.
Folk köper jackor för 5000-6000 spänn och använder dessa, varför skulle man då inte våga använda en kniv för 1400 kr ? En kniv i den klassen lär hålla 10ggr längre än jackan.

Jag har en Helle Eggen och den är riktigt skön att tälja med, dessutom är den snygg.
Enda nackdelen med den som jag ser är att det inte är en riktig fulltånge.
Vore jag dig skulle jag lägga till lite och köpa en Fällkniven S1 eller F1 - dom håller för vad som helst.

Det här påståendet hör man väldigt ofta. Jag ser dock ingen konflikt i att både samla på knivar utan att använda dem och att å andra sidan använda en del knivar hårt.

Det finns ju folk som samlar på bilar, motorcyklar, frimärken, mynt, armbandsur, tändsticksaskar, ölburkar, stearinljus, och massvis med andra prylar, trots att det primära syftet är helt annat. Jag ser således ingen skillnad på att samla på knivar eller att samla på frimärken.

~Paul~

Det finns en skillnad mellan frimärken och knivar, förutom den uppenbara att frimärkena tar mindre plats. Kniven har kvar sitt "praktiska" värde även efter väldigt lång tid, ett frimärke har bara det "uppskattade" värdet kvar efter en viss tid.
Exempel: En hundra år gammal Morakniv kan du skära saker med, ett hundra år gammalt frimärke kan du inte skicka brev med.

Det finns en skillnad mellan frimärken och knivar, förutom den uppenbara att frimärkena tar mindre plats. Kniven har kvar sitt "praktiska" värde även efter väldigt lång tid, ett frimärke har bara det "uppskattade" värdet kvar efter en viss tid.
Exempel: En hundra år gammal Morakniv kan du skära saker med, ett hundra år gammalt frimärke kan du inte skicka brev med.
Ett frimärkes primära syfte är att frankera ett brev. Det är således ingen skillnad på filosofin bakom knivar och frimärken ur samlarsynpunkt ;).

Är ingen expert på frimärken men visst går det att använda gamla frimärken? Kanske kan någon hoppa in här :).

~Paul~

hejsan paul
javisst kan du använda gamla frimärken..
samla ihop ett gäng gamla tvåöres och när du kommit upp sex kronor så är det bara att lägga på lådan. :cool:
att samlarvärdet INNAN den nya fina poststämpeln uppgick till några milioner gör väl inget.;)
att det går att handla godis för gamla fem kronor vars samlarvärde vida överstiger 5 kronor upptäckte något av mina barn för ett antal år sedan(även tvåkronorna gick tydligen att handla för) :(

vänligen nils

Hehe, jag tror nog att det går att skicka brev med gamla frimärken. Om jag inte minns fel så var det någon som skickade ett brev med ett jättegammalt frimärke på 90-talet. Tror att frimärket var värderat till någonstans kring 100 000 kr :)

Personligen så ser jag tre sidor av det här myntet.
1) Köpa en kniv för att använda och slita. En kniv som man inte behöver vara överdrivet rädd om och där det inte gör så mycket om det går en flisa eller att spetsen bryts. En vanlig Mora 2000 är billig att byta ut och därmed är skadan inte speciellt stor.
2) Köpa en dyrare kniv som är trevligare (väldigt personligt såklart) att se på, kanske lite skönare att hålla i, och kanske har någonting som man anser att Mora 2000 saknar. Det är här som vissa backar då de inte känner att de vill tappa bort eller skada en kniv som kostar för mycket.
3) Köpa en kniv för att lägga i hyllan bara för att det är en kniv som måste ligga där :) Samlande helt enkelt.

Jag ser inga konstigheter med att samla på knivar. Varför skulle man inte kunna göra det? Däremot så kan jag tycka att det är lite konstigt att köpa en kniv för en bunt pengar för att använda den, men sedan känna "nä, den här är för fin, jag tar min Mora istället". Då är det verkligen bortkastade pengar.

Mina 5 öre :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg