Knivar, dessa knivar!

hejsan
prova mora 731/748. eller någon kortare variant.

en kniv är ju alltid en kompromiss...

ett verktyg med en egg man vill ha vass ska inte brukas som brytjärn och behöver således inte vara 6mm tjock....;)

vänligen nils
Ett mycket bra förslag. Tyvärr är en skandinavisk slipfas inte lika lämplig till fiskrensning eller filéande som en fullt flatslipad dito.

Också i samband med jakt är ett fullt flatslipat blad bättre.

~Paul~

Med en kort vass kniv kan man snabbt tälja en kil för vidare klyvning om det är nödvändigt. Eller oxså medför man torrt tände och lär sig elda med hel ved. Makeld är den lates brasa.

Knivar med bowietyp av blad är sämre på att fälla töror med, rensa fisk enligt min erfarenhet. Bladlängden är sällan avgörande vid slakt, men en tigersåg kan göra det raskt. YMMV
Återigen. Det handlar om den bästa kompromissen. En liten täljkniv är de facto värdelös till att filéa fisk med. Den är i princip bra på en enda sak, dvs täljning men rätt usel på allt annat.

Man behöver som sagt inte ta till en bowie för att rensa fisk och använda i samband med matlagning på campingen. Det räcker med den tidigare omnämnda M95-an ;).

~Paul~

Jag hade ju också tänkt tipsa om sissipuukko M95. Kul att det var så många som delade samma tanke. I Finland där jag gjorde lumpen så var det många som använde just den, och de främsta arbetsområdena för en kniv i finsk beväringstjänst är att "klyva ved genom att bli batongad på" och "tälja lite avkopplande" :)

Om det är någon som har en länk till en sida där man får den för bra pris så dela gärna med er. Jag har alltid ångrat lite att jag aldrig köpte en.

cake
Kul. De enda någorlunda bra sajterna jag känner till är Dianova och Brisa.

https://www.brisa.fi/portal/index.php?option=com_oscommerce&osMod=index&cPath=92_78

~Paul~

Man kan slå i spik med släggor och stora pålar med hammare, men rätt verktyg till rätt sak så blir det alltid bättre. Ska du rensa fisk och annat så skaffa en som är anpassad för detta, några hundra gram hit eller dit spelar mindre roll om man ändå ska ha fiske utrustning med. Klyva ved gör lättast med yxa eller småkilar och sparar på kniven. Sen så vill man ofta ha en snygg och trevlig kniv hängandes i bältet som fixar täljarbeten och annat småfix man vill göra med en kniv.

Man kan slå i spik med släggor och stora pålar med hammare, men rätt verktyg till rätt sak så blir det alltid bättre. Ska du rensa fisk och annat så skaffa en som är anpassad för detta, några hundra gram hit eller dit spelar mindre roll om man ändå ska ha fiske utrustning med. Klyva ved gör lättast med yxa eller småkilar och sparar på kniven. Sen så vill man ofta ha en snygg och trevlig kniv hängandes i bältet som fixar täljarbeten och annat småfix man vill göra med en kniv.

Håller med, dessutom är det skillnad på fisk och fisk. Laxar på 15 kg vill jag ha en filékniv för att processa. Under det senaste året har jag varit så lyckligt lottad att jag fått dra upp en hel del röding - och noterat att en mindre slipjoint räcker bra.

Även jätterödingarna som jag jagar känns för små för att filéa och då är en filékniv mer i vägen än till nytta :).

Jag håller också med dig!

Problemet är dock att kniven skall inte duga till enbart fiskrensning. Här är listan över arbetsuppgifterna:

1. rensa fisk

2. tälja

3. Den måste stå pall för lite hårdare tag

Han har dessutom tagit tillbaka det där med att klyva ved :).

~Paul~

Jag har läst vidare och det är fint att ni stöter och blöter, vänder och vrider. :)
Som det ser ut nu så tror jag att jag har kommit fram till en "vinnare". I slutskedet så stod det mellan tre kandidater: Eka W11, Helle Fjellkniven och Helle Eggen.

W11:n har vi tidigare tagit upp som en robust och stabil kniv och ingenting negativt har egentligen sagts om denna.

Helle imponerar med sitt stål och sitt fina hantverk. Eggen och Fjellkniven har däremot inte samma hårdnackade egenskaper som W11:n. Internt så har Fjellkniven lockat på grund av sin metallmanchett mellan blad och handtag.

Det ena som har diskuterats mycket är just förmågan att batonga ved men jag gav i mitt förra inlägg vika för detta. Jag kan, som tidigare skrivet, lika gärna ha 500-700 g extra vikt i form av en liten yxa. Jag har väldigt svårt för att tro att det kommer att störa eller försvåra för mig.
Det andra är att rensa/filéa fisk. Jag fiskar inte ofta men jag fiskar mer än gärna när tillfälle ges. Jag känner inte att jag är i behov av att ha en utpräglad filékniv eller liknande i väskan.

Era inlägg har fått mig att tänka och fundera och ni har varit till stor hjälp. Härom dagen pratade jag med en kompis som nyss har flyttat från Skåne till Dalarna och hon har bland andra lärt känna en kille som lever ett schysst friluftsliv. Han fiskar, vandrar, jagar småvilt... En livsstil som jag lätt skulle kunna tänka mig. Jag bad henne att för mig räkning fråga honom lite generellt om hans utrustning, om det fanns något som han gillade extra mycket. Jag fick bland annat tips på tält, ryggsäck OCH kniv. ;) Jag hade i stort sett redan bestämt mig men det faktum att han hade just denna kniv gjorde att vågskålen ytterligare vägde över.

Det blir en....... *trumvirvel*..........

Spännande nu... ;)

HELLE EGGEN!!!
Eggen-540x126.jpg

Jag tar tillbaka!

Det var väl helvete också...... Nu kryper jag till korset och blottar strupen. Jag har ångrat mig! Jag vill inte alls ha en Helle Eggen... Kanske som en funtionell snyggkniv men inte som den där kniven som jag från första början efterlyste. Därför vill jag gärna få med er alla på en tänk- och tyckarrunda till om ni orkar.

Jag har läst igen om alla förslag och tips från er en gång till, forskat lite till och inne på knivbutik.se hittade jag två knivar som fångade mitt öga; "Sika Hill FQ" och "Schrade PHW". Är det sk. fulltångeknivar?
Vad säger ni om dessa???

hejsan
en alltför dyr/fin kniv törs man ju inte använda...;)

köp en mora2000, den finns i en lite längre version av Neverlost - orange och fin...
komplettera med ett bra bryne.

börja med denna och uppgradera senare när du blivit varm i kläderna.

vänligen nils

1. Därför vill jag gärna få med er alla på en tänk- och tyckarrunda till om ni orkar.

2. "Sika Hill FQ" och "Schrade PHW". Är det sk. fulltångeknivar?

3. Vad säger ni om dessa???
1. Hm, du vet vilken kniv jag hade valt. Min åsikt på den punkten har inte ändrat sig.

2. Schrade är det. Sika Hill är jag osäker på, tyvärr. Har aldrig hållit denna modell i min hand.

3. Dina tidigare val var bättre.

~Paul~

hejsan
det där med fulltånge är inget att bry sig om.
eftersom du inte ska hålla på med att slå med en slägga på knivskaftet eller använda kniven som brytjärn så behövs inte fulltånge..
om du nu vill batonga så gör man det på knivryggen, var rädd om kniveggen-akta kvist och bryt inte med kniveggen..
hantverkare använder moraknivar och dess kloner-ingen fulltånge mao..;)

mora2000 togs fram till svenska militären-av en orsak
samma med finska militären och deras m95-med tillägg att karva lite på fienden...:cool:

vänligen nils

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg