Jag har läst vidare och det är fint att ni stöter och blöter, vänder och vrider.
Som det ser ut nu så tror jag att jag har kommit fram till en "vinnare". I slutskedet så stod det mellan tre kandidater: Eka W11, Helle Fjellkniven och Helle Eggen.
W11:n har vi tidigare tagit upp som en robust och stabil kniv och ingenting negativt har egentligen sagts om denna.
Helle imponerar med sitt stål och sitt fina hantverk. Eggen och Fjellkniven har däremot inte samma hårdnackade egenskaper som W11:n. Internt så har Fjellkniven lockat på grund av sin metallmanchett mellan blad och handtag.
Det ena som har diskuterats mycket är just förmågan att batonga ved men jag gav i mitt förra inlägg vika för detta. Jag kan, som tidigare skrivet, lika gärna ha 500-700 g extra vikt i form av en liten yxa. Jag har väldigt svårt för att tro att det kommer att störa eller försvåra för mig.
Det andra är att rensa/filéa fisk. Jag fiskar inte ofta men jag fiskar mer än gärna när tillfälle ges. Jag känner inte att jag är i behov av att ha en utpräglad filékniv eller liknande i väskan.
Era inlägg har fått mig att tänka och fundera och ni har varit till stor hjälp. Härom dagen pratade jag med en kompis som nyss har flyttat från Skåne till Dalarna och hon har bland andra lärt känna en kille som lever ett schysst friluftsliv. Han fiskar, vandrar, jagar småvilt... En livsstil som jag lätt skulle kunna tänka mig. Jag bad henne att för mig räkning fråga honom lite generellt om hans utrustning, om det fanns något som han gillade extra mycket. Jag fick bland annat tips på tält, ryggsäck OCH kniv.
Jag hade i stort sett redan bestämt mig men det faktum att han hade just denna kniv gjorde att vågskålen ytterligare vägde över.
Det blir en....... *trumvirvel*..........
Spännande nu...
HELLE EGGEN!!!