Av alla de knivar som Molngrabb listar så står det mellan Helle Eggen och Fjellkniven samt EKA W11. Det som talar för Helleknivarna är det fina laminerade stålet, exklusivt tillverkat för Helle. Kärnan är i kolstål och kappan i rostfritt 18/8-stål. Kärnstålets kolinnehåll ligger på ca 0,7% räknat i volym på matrisens vikt. Det innebär att bladet är både segt och starkt på samma gång eftersom hådheten i kärnan ligger på 58-59 RC-grader.
Många tror att de är på den säkra sidan när det finns en rostfri kappa men själva eggen (inte kniven, utan den skärande delen
) glömmer de bort och bäddar för rostangrepp. Inte vidare bra med tanke på den låga kromhalten, i det här fallet endast 0,28%. Visserligen innehåller stålet också mindre mängder mangan, nickel och molybden men det är för lite för att seriöst öka på stålets rosttröghetsgrad.
Stålet i EKAn är ju Sandvik 12C27. Behöver nog ingen vidare presentation. Det här stålet är på egen hand rosttrögare än det i Helleknivarna men inte lika slagsegt, dvs om vinkeln (under 18 g sammanlagt) blir för liten så viker eggen av i samband med t ex seriösare täljning. Det gäller därför att tänka igenom vilken eggvinkel man lägger på med tanke på det presumtiva användandet. På alla punkter förutom stålet så gillar jag W11-an bättre än Helleknivarna. Dvs ergonomi, balans, slida och den övergripande finishen. Också det faktum att båda Helleknivarna har trots allt en liten ricasso/slag gör att W11-an är bättre på typiska bushcraftuppgifter.
Egentligen är dock ingen av dessa knivar utpräglade fiskeknivar. Därtill är bladen för korta. Den tidigare föreslagna M95-an designad av Peltonen är däremot en utmärkt fiskekniv, både till grövre rensning och till att filéa med. Man bör dock också i det fallet inte glömma att torka eggen eftersom det handlar om 1095-kolstål som rostar mycket lätt.
Mora Exklusive 311 faller bort omedelbart
"i min bok" eftersom den har en alldeles för stor ricasso och saknar fånglinehål. Jag gillar heller inte greppet som brukar bli halt och vars storlek är ganska begränsad åtminstone för mina labbar.
~Paul~