Knivar, dessa knivar!

Varför klyva ved med kniv och vedträ, när det finns yxa? Borde finnas flera lämpliga friluftsyxor att välja på som t.ex.

/Niklas

Ja, vi kan väl skita i att kniven måste kunna klyva ved. Jag glömde att skriva det i mitt förra inlägg men jag måste när allt kommer omkring inte ha den egenskapen hos en kniv. Kan lika gärna ha en smidig yxa i packningen.

Okej pågar och töser!
Först och främst: TACK för era svar och inlägg! Verkligen schysst!

Jag har tagit tipsen till mig och spånat vidare. Någon sorts lista utan inbördes ordning skulle väl kunna se ut såhär:

Brusletto
- Norgekniven

Karesuando
- Räven Special
- Kultingen (namnet är oslagbart)

Helle
- Eggen
- Fjellkniven

Eka
- W11

Priserna på samtliga knivar är okej för mig och de ser vettiga ut. I skrivandets stund så gillar jag mest enkelheten hos Eggen och Kultingen.

Reflektioner kring detta?

På listan hade jag hade satsat på en EKA W11. En gedigen kniv, som ligger bra i handen.

En variant, som är likvärdig med W11 är Sissipuukko, som finns i en mindre variant modell 07:

5482f8952df599c3.jpg

http://www.dianova-ab.se/products.php?c=470

Av alla de knivar som Molngrabb listar så står det mellan Helle Eggen och Fjellkniven samt EKA W11. Det som talar för Helleknivarna är det fina laminerade stålet, exklusivt tillverkat för Helle. Kärnan är i kolstål och kappan i rostfritt 18/8-stål. Kärnstålets kolinnehåll ligger på ca 0,7% räknat i volym på matrisens vikt. Det innebär att bladet är både segt och starkt på samma gång eftersom hådheten i kärnan ligger på 58-59 RC-grader.

Många tror att de är på den säkra sidan när det finns en rostfri kappa men själva eggen (inte kniven, utan den skärande delen ;)) glömmer de bort och bäddar för rostangrepp. Inte vidare bra med tanke på den låga kromhalten, i det här fallet endast 0,28%. Visserligen innehåller stålet också mindre mängder mangan, nickel och molybden men det är för lite för att seriöst öka på stålets rosttröghetsgrad.

Stålet i EKAn är ju Sandvik 12C27. Behöver nog ingen vidare presentation. Det här stålet är på egen hand rosttrögare än det i Helleknivarna men inte lika slagsegt, dvs om vinkeln (under 18 g sammanlagt) blir för liten så viker eggen av i samband med t ex seriösare täljning. Det gäller därför att tänka igenom vilken eggvinkel man lägger på med tanke på det presumtiva användandet. På alla punkter förutom stålet så gillar jag W11-an bättre än Helleknivarna. Dvs ergonomi, balans, slida och den övergripande finishen. Också det faktum att båda Helleknivarna har trots allt en liten ricasso/slag gör att W11-an är bättre på typiska bushcraftuppgifter.

Egentligen är dock ingen av dessa knivar utpräglade fiskeknivar. Därtill är bladen för korta. Den tidigare föreslagna M95-an designad av Peltonen är däremot en utmärkt fiskekniv, både till grövre rensning och till att filéa med. Man bör dock också i det fallet inte glömma att torka eggen eftersom det handlar om 1095-kolstål som rostar mycket lätt.

Mora Exklusive 311 faller bort omedelbart "i min bok" eftersom den har en alldeles för stor ricasso och saknar fånglinehål. Jag gillar heller inte greppet som brukar bli halt och vars storlek är ganska begränsad åtminstone för mina labbar.

~Paul~

Angående det där med yxa: för den själ som bryr sig om 1/2 kg viktskillnad i packningen så finns det eg inget skäl att använda yxa istället för kniv när man ska ordna fram lite kluven ved. Jag har lite olika jättetrevliga yxor och de är med ibland de också. Men jag klyver ved snabbare och lättare med kniv. Med följer viksågen i bägge fall.

/M

Den tidigare föreslagna M95-an designad av Peltonen är däremot en utmärkt fiskekniv, både till grövre rensning och till att filéa med. Man bör dock också i det fallet inte glömma att torka eggen eftersom det handlar om 1095-kolstål som rostar mycket lätt.
~Paul~

Kan bara instämma och tillägga att min egen M95:a har uppgraderats till fiskekniv senaste året (i kombination med en fällkniv.) Har befunnit mig i en miljö där fiske är en central sysselsättning och M95 funkar kanon. Kan tillägga att jag missköter den flitigt utan att få problem med rost. Den svarta beläggningen sitter som berget.

Kan bara instämma och tillägga att min egen M95:a har uppgraderats till fiskekniv senaste året (i kombination med en fällkniv.) Har befunnit mig i en miljö där fiske är en central sysselsättning och M95 funkar kanon. Kan tillägga att jag missköter den flitigt utan att få problem med rost. Den svarta beläggningen sitter som berget.
Ahh, trevligt att höra. Jag har inte utsatt min M95-a för så pass hårt arbete eller fukt att det skulle ha äventyrat beläggningen. Jag föredrar den här typen av beläggning framför t ex anodisering. Den senare funkar helt enkelt inte för mig. Mina moror i anodiserat kolstål rostar framför ögonen på en. Bäst att hålla dem inoljade hela tiden.

Det senaste tillskottet på den anodiserade fronten är en Frosts fiskebowie med den gängse öppna slidan med tryckknapp och bältesloop.

Bilagor

• Min Frosts fiskebowie, svart grepp.jpg
    Min Frosts fiskebowie, svart grepp.jpg
    21.3 KB · Visningar: 1,530
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,132
hejsan
prova mora 731/748. eller någon kortare variant.

en kniv är ju alltid en kompromiss...

ett verktyg med en egg man vill ha vass ska inte brukas som brytjärn och behöver således inte vara 6mm tjock....;)

vänligen nils

Med en kort vass kniv kan man snabbt tälja en kil för vidare klyvning om det är nödvändigt. Eller oxså medför man torrt tände och lär sig elda med hel ved. Makeld är den lates brasa.

Knivar med bowietyp av blad är sämre på att fälla töror med, rensa fisk enligt min erfarenhet. Bladlängden är sällan avgörande vid slakt, men en tigersåg kan göra det raskt. YMMV

Jag hade ju också tänkt tipsa om sissipuukko M95. Kul att det var så många som delade samma tanke. I Finland där jag gjorde lumpen så var det många som använde just den, och de främsta arbetsområdena för en kniv i finsk beväringstjänst är att "klyva ved genom att bli batongad på" och "tälja lite avkopplande" :)

Om det är någon som har en länk till en sida där man får den för bra pris så dela gärna med er. Jag har alltid ångrat lite att jag aldrig köpte en.

cake

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg