Knäproblem igen...

Välkommen i klubben...

Själv ska jag in på min 3:e operation av högerknät och min första på vänsterknät. Förhoppningsvis skall det hålla och jag tänker inte tillåta att det rasar igen. Varit borta från allt i drygt 7 månader då jag tappat all motivation på grund utav att det gjort ont när jag gått från stan hem till och med. Men efter den 13 maj nu skall det bli en lång, lång uppbyggnadsperiod på gymmet med lugn benträning som skall ökas med tiden. Vet att jag får skylla mig själv till viss del då jag styrketränat lite väl tugnt. Knäböj är en bra benövning men var försiktig med vikten. Många reps med lätta vikter komer bli mitt ordspråk hädanefter.

Re: Re: Dumt

XPAT; sa:
Hutt; sa:
Stretching är kanske lösningen, värt att prova. Personligen tycker jag också att det är att utmana ödet att springa i skogen med 10kg ryggsäck. Knäna bör man vara rädd om, om det inte skall straffa sig senare. Tänk på att de skall göra tjänst i många år, och det är inte kul att ha värk i knäna 60 år framöver. Löpning belastar knät med ca sex gånger kroppsvikten i varje steg. En packning på 10kg ger alltså motsvarande 60kg extra per steg. Lägg också till att man springer med onaturligare rörelser med ryggsäck vilket också kan snedbelasta leder och knän och resten av kroppen också. Ta inte efter deltagarna i Camp Moloy.

/Hans

Det måste man om man sysslar med multisport.

Det måste man inte alls, när det gäller multisport så kan man inte träna på racedistanser ity att tävlingarna är mycket slitsamma för kroppen. Det finns inte heller några svenska tävlingar där man måste springa med så mycket som 10kg på ryggen. Skall man ge sig ut o träna på det viset och ha någonting ut av träningen förutom onda knän och en sned rygg så måste man öka belastingen mycket försiktigt. Och vad jag tror så är det bara onödigt att träna löpning med tung rygga, kondition kan man träna på annat sätt och benstyrka också utan att knäna måste absorbera så tunga stötar!

Var mycket försiktiga med era kroppar för ni får bara varsin.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg