Klocka för fältbruk

suunto core extreme kör jag.
3000:- typ, funkar alldeles utmärkt. Den har fått mycket smällar och så vidare, plus ger mig massa nice funktioner i fält; som ex. höjdmätare, djupmätare, barometer.

gött det

Har själv någon form av enklare Casio G-Shock och den har hittils överlevt 10 år tror jag och fått utstå väldigt mycket.. Funkar än, har bytt batteri en gång :)

Den har dock ingen barometer, höjdmeter, gps eller liknande utan är bara en vanlig tålig klocka :)

mvh // Johannes

Det beror väl iofs vad man menar med att gå i bergen, men för mina vandringar i fjällen duger karta och kompass alldeles utmärkt. I nödfall släpar jag med mig en GPS. Som så ofta påpekats kan ju en höjdmätare i princip inte skilja mellan höjdvariationer och väderförändringar...

grejen är ju att man kombinerar karta och höjdmätare och justerar vid säkra punkter, många moderna klockor har ju även en algoritm som skiljer mellan väder (långsamt) och höjdförändringar (snabbt) när man går på topptur eller glaciär är det grymt bra med höjdmätare då du plötsligt har en dimmension till, på stora glaciärer (typ jostedalsbreen) eller dimma är ju kompass lurigt då du inte har något att sikta på!

Nej jag brukar höjdmätare för att orientera i bergen, GPS tar jag fram när jag kommer fram, eller vill se var jag gick, har man vant sig vid höjdmätare så blir man bortskämd, är ju ett grymt snabbt sätt att se var man är om man följer en stig, ås, kam eller nått kolla höjden och höjdkurvorna och du vet nästan exakt var du är!

G-shock

När man tittar på dina krav, så hamnar man ganska ofta ser jag på Casio G-shock. Själv har jag haft en sån i 10 år nu och är väldigt nöjd. Den har det du efterfrågar och i princip inget mer. Ljuset fungerar som ficklampa när det är riktigt mörkt på små ytor (t.ex. i tält) men då drar den en del batteri. Jag har bytt tre gånger. Jag vet inte vilken modell jag har men dom är nog lika bra allihop kan jag tänka mig. Bara att rekommendera!!

Om man ska följa dina kriterier är någon billigare G-Shock det givna valet, t.ex. en Mudman som finns för några hundralappar på ebay.

Casio-Watch-Casio-G-Shock-G-9000-1VERG-Shock-Mudman-Black.jpg

Om jag får föreslå något annat får det bli en automatisk dykarklocka från Seiko, modell SKX007. Då får du den kanske mest prisvärda automatdykarklockan som går att få. Den är bevisat tålig och mer mångsidig än en g-shock i och med att den kan användas i de flesta situationer, inte bara när man vistas i naturen, den lyser även bra på natten. En SKX007 går att få ny på Tradera för ungefär 1200kr inklusive frakt.

SKX007K2-3.jpg

Lycka till med klockvalet!

Om man ska följa dina kriterier är någon billigare G-Shock det givna valet, t.ex. en Mudman som finns för några hundralappar på ebay.

Casio-Watch-Casio-G-Shock-G-9000-1VERG-Shock-Mudman-Black.jpg

Om jag får föreslå något annat får det bli en automatisk dykarklocka från Seiko, modell SKX007. Då får du den kanske mest prisvärda automatdykarklockan som går att få. Den är bevisat tålig och mer mångsidig än en g-shock i och med att den kan användas i de flesta situationer, inte bara när man vistas i naturen, den lyser även bra på natten. En SKX007 går att få ny på Tradera för ungefär 1200kr inklusive frakt.

SKX007K2-3.jpg

Lycka till med klockvalet!
Här är ju valet lätt!! SKX007 vinner alla dagar över plast.
Marathon kanske, eller Traser men då tappar man också en del funktioner som tidtagning och väckning tror jag.

Sen kan jag inte låta bli att hålla med Patric, Rolex Submariner är den ultimata klockan. Hade jag pengar över skulle jag inte tveka en sekund!!
Kan i värsta fall nöja mig med en Omega Planet Ocean XL.
//Per

Seiko gör väldigt prisvärda klockor så jag håller med i den rekommendationen. De kan man ju ha till vardags också. Vem vill gå omkring med en stor svart plastklump på armen annars!? På ebay kan man fynda och här är ytterligare en modell med automatiskt urverk om man inte vill ha metalllänk:

http://cgi.ebay.co.uk/SEIKO-Militar...sWatches_GL&hash=item43a67e4f37#ht_5149wt_905

Håller med om att Panerai är snygga; jag hade en "billigare" sån som jag sålde för några år sedan. Som friluftsklocka har jag nu en Suunto som jag inte tycker är nån höjdare; den första fick jag reklamera efter ett halvår och jag tycker den drar rätt mycket batteri. Den största fördelen är höjdmätaren men i övrigt tycker jag inte den är värd priset.

I avdelningen exklusiva klockor bör även IWC Aquatimer nämnas med modeller godkända för 200 bar (2000 meter):
http://www.iwc.com/collection/aquatimer/

I avdelningen uberexklusiva sportklockor finns t ex Audemars Piguet Royal Oak (Schwarzenegger har en) men de kostar från runt 150 000 upp till en bra bit över 2 mille för denna rätt osmakliga modell:
http://www.uret.se/audemars-piguet-royal-oak-offshore-concept-watch-p-7915.html

Tissot T-touch

har jag hört positiva omdömen om från min bror och svåger. Nån annan som har erfarenhet av dessa modeller?

Thure

Flera funktioner

bl a kompassen har nu gett upp på min brors T-touch. Kanske lite förhastat att döma ut Tissots T-touch helt på en rapport.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg