Ultimata äventyrsklockan till rätt pris?

Hade en chef som lät en urmakare ta bort minut- och sekundvisarna på sin klocka. Han påstod att han skulle leva längre då.
 
Mina krav på en friluftsklocka är:

- Visar tiden
- Alarm (visst kan man oftast strunta i tiden vid längre vandringar men ska man exvis bestiga Kebnekaise så behöver man gå upp tidigt)
- Vatten/regntät (ska klara att man råkar doppa ner handen i jokken när man tar vatten eller tvättar sig, den ska även klara en hel dags regn men tillhörande fukt)
- Inte går sönder

Det sistnämnda gör att jag håller mig ifrån 75 kr klockor från classe och andra. Jag vet att de promotas flitigt bland andra skribenter här på Utsidan.

Suunto Vector är en bra klocka.
 
Köpte nyss en Casio ProTrek 3000

Har varit utan klocka i flera år, men den här gillade jag så skarpt att jag "slängde ut" några tusenlappar på den.
Behöver aldrig byta batteri eller ställa tiden sålänge klockan lever. Och det får vi hoppas blir länge :)
Solceller och signal via atomklockor runt om i världen ska fixa det. Verkar fungera bra sålänge man är inom räckhåll för radiosignalerna.

Kompass, temperatur, höjd/djup, barometer-logg med stormvarning, trek-logg för höjdmeter etc etc ... Kul pryl helt enkelt.
 
Jag får en känsla av att jag har retat upp en del personer med detta inlägg och det var absolut inte min tanke. Jag ska kanske förklara varför jag har dessa klockor.

Min svarta Mudman använder jag till vardags under arbete då den är fruktansvärt stryktålig och ger mig den info jag behöver så som tidpunkt och datum.

Min Riseman använder jag då jag vandrar på högre höjd, dels för att jag håller koll på hur snabbt jag stiger, på vilken höjd jag står på samt temperaturskillnader. När jag reser kan jag bläddra mellan olika tidzoner och på morgonen kan jag vakna i rätt tid med hjälp av ett tidsalarm. Många tenderar att glömma vilken dag det är eller dagens datum när man är ute och reser en längre tid.

Min PROTREK använder jag mycket då jag vandrar, precis som min Riseman så kan jag hålla koll på hur snabbt jag stiger under en dag, lufttrycket och temperaturen. Klockan har ju även en inbyggd kompass som är 100% ig vilket är perfekt då jag orienterar eller är ute och seglar.

Eftersom många av mina aktiviteter även är nattetid så är det perfekt att ha en upplyst display, en klocka som visar hur varmt/kallt det är ute, som kan varna för regn och för den delen, helt går på solljus.

Många i tråden har sagt sig använda telefonen eller inte vill ha med sig en klocka alls. Jag har som regel aldrig telefonen med mig när jag reser, den om något kan förstöra ens upplevelse. Däremot står jag fast vid att en klocka är ytterst viktigt, dock inte ett måste. (Beroende på aktivitet)

Försök se inlägget för vad det är, negativa inlägg kommer inte att ändra min uppfattning.

God fortsättning
 
Bara för att förtydliga mig så vill jag bara säga att jag inte alls blev uppretad av inlägget. Jag höll bara inte med i påståendet att det alltid är viktigt i naturen och det var det jag försökte uttrycka. Jag är normalt en riktig prylnisse.
 
Casios prg och en del andra modellserier är det man skall ha.

Dom som säger att klockor är värdelösa och onödiga är användare av andra märken.

Casios solpanels klockor bör få det utbytbara laddningsbara batteriet utbytt med 2-3 års mellanrum.
 
Jag får en känsla av att jag har retat upp en del personer med detta inlägg och det var absolut inte min tanke. Jag ska kanske förklara varför jag har dessa klockor.

Min svarta Mudman använder jag till vardags under arbete då den är fruktansvärt stryktålig och ger mig den info jag behöver så som tidpunkt och datum.

Min Riseman använder jag då jag vandrar på högre höjd, dels för att jag håller koll på hur snabbt jag stiger, på vilken höjd jag står på samt temperaturskillnader. När jag reser kan jag bläddra mellan olika tidzoner och på morgonen kan jag vakna i rätt tid med hjälp av ett tidsalarm. Många tenderar att glömma vilken dag det är eller dagens datum när man är ute och reser en längre tid.

Min PROTREK använder jag mycket då jag vandrar, precis som min Riseman så kan jag hålla koll på hur snabbt jag stiger under en dag, lufttrycket och temperaturen. Klockan har ju även en inbyggd kompass som är 100% ig vilket är perfekt då jag orienterar eller är ute och seglar.

Eftersom många av mina aktiviteter även är nattetid så är det perfekt att ha en upplyst display, en klocka som visar hur varmt/kallt det är ute, som kan varna för regn och för den delen, helt går på solljus.

Många i tråden har sagt sig använda telefonen eller inte vill ha med sig en klocka alls. Jag har som regel aldrig telefonen med mig när jag reser, den om något kan förstöra ens upplevelse. Däremot står jag fast vid att en klocka är ytterst viktigt, dock inte ett måste. (Beroende på aktivitet)

Försök se inlägget för vad det är, negativa inlägg kommer inte att ändra min uppfattning.

God fortsättning

Hm får jag fråga vilken protek du har och klarar den gyttja, att man ramlar och kör mer händerna i myrmark tex.
 
Hm får jag fråga vilken protek du har och klarar den gyttja, att man ramlar och kör mer händerna i myrmark tex.

Jag skulle varit ytterst förvånad om min PROTREK inte höll för gyttja. Det är en PRG 240.
För att vara 100% säker skulle jag i så fall använt mig av den svarta Mudman som helt är framtagen för att användas i gyttjiga miljöer :)
 
Casios prg och en del andra modellserier är det man skall ha.

Dom som säger att klockor är värdelösa och onödiga är användare av andra märken.

Casios solpanels klockor bör få det utbytbara laddningsbara batteriet utbytt med 2-3 års mellanrum.

Varför byta batteri? I manualen och när jag frågade Casio så skulle det absolut inte behövas på nya ProTrek från Casio. Däremot att lämna den en heldag i solen varje sommar var att rekommendera. Går minst 7mån i full fart i totalt mörker, men eftersom den har "powersave" så är det mer än det dubbla tydligen.
 
Garmin och Suunto...

För mig blev det en Garmin Fenix men undrar fortfarande om jag inte skulle ha köpt en Suunto Ambit 2 i alla fall. Lite dyrare än dina förslag men har GPS och pulsmätning också.

Nackdelen med Garmin är att du inte kan byta batteri utan måste ladda den - men mindre risk för vatteninträngning eftersom den inte har lock.

Vill man läsa utöfrliga tester om träningsklockor så rekommenderas jag "DC rainmaker"- en utförlig amerikan som testar och dokuemnterar sina tester utförligt i text och bild på webben. Han säger sig vara märkesobereonde också men har mer fokus på triatlon-träning än friluftsliv.

/Patrik
 
Jag får en känsla av att jag har retat upp en del personer med detta inlägg och det var absolut inte min tanke. Jag ska kanske förklara varför jag har dessa klockor.

Min svarta Mudman använder jag till vardags under arbete då den är fruktansvärt stryktålig och ger mig den info jag behöver så som tidpunkt och datum.

Min Riseman använder jag då jag vandrar på högre höjd, dels för att jag håller koll på hur snabbt jag stiger, på vilken höjd jag står på samt temperaturskillnader. När jag reser kan jag bläddra mellan olika tidzoner och på morgonen kan jag vakna i rätt tid med hjälp av ett tidsalarm. Många tenderar att glömma vilken dag det är eller dagens datum när man är ute och reser en längre tid.

Min PROTREK använder jag mycket då jag vandrar, precis som min Riseman så kan jag hålla koll på hur snabbt jag stiger under en dag, lufttrycket och temperaturen. Klockan har ju även en inbyggd kompass som är 100% ig vilket är perfekt då jag orienterar eller är ute och seglar.

Eftersom många av mina aktiviteter även är nattetid så är det perfekt att ha en upplyst display, en klocka som visar hur varmt/kallt det är ute, som kan varna för regn och för den delen, helt går på solljus.

Många i tråden har sagt sig använda telefonen eller inte vill ha med sig en klocka alls. Jag har som regel aldrig telefonen med mig när jag reser, den om något kan förstöra ens upplevelse. Däremot står jag fast vid att en klocka är ytterst viktigt, dock inte ett måste. (Beroende på aktivitet)

Försök se inlägget för vad det är, negativa inlägg kommer inte att ändra min uppfattning.

God fortsättning

För min del räcker min klocka till de behov jag har när jag är ute.
Naturligtvis beror ju behoven på aktiviteten, till en klättringsexpedition skulle jag köpa en annan klocka, men till fjäll och skogsvandringar behöver jag inte klocka (eller telefon) de flesta dagar, men jag reser ju ibland kollektivt till eller från en tur, då behöver jag bara tiden.

Telefonen brukar för det mesta vara avstängd, men jag använder kameran på den ibland, och har den med om nödläge skulle uppstå. På tur går dock telefonsamtal, sms och databruk bort för min del i alla fall, evt blir det en kort rapport till frun på kvällen. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LGW Den ultimata äventyrsklockan? Utrustning allmänt 10
Olyckan Ultimata fiskekläderna Utrustning allmänt 2
Mats Å Det ultimata multifunktionsverktyget Utrustning allmänt 4
bananmannen Det ultimata multiverktyget. Utrustning allmänt 7
Igelkotte Att tillverka den ultimata vadar/vandrar- staven Utrustning allmänt 24
KLAGER DPM - Den ultimata boken om kamouflage Utrustning allmänt 4
sajberjohan Den ultimata packlistan Utrustning allmänt 17
Jazzy Alternativ till plastpåsar. Utrustning allmänt 9
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Panicmode Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg