Klocka för fältbruk

Hmm jag kollade lite nu och hittade en "billig" för 43' (42 775:- hos uret.se). Säger vi att du köper klocka från någon annan tillverkare för 1 500:- så behöver du köpa 28.5 stycken klockor innan du är uppe i samma summa. Det innebär att du kan byta klocka vartannat år under nästan 60 år innan du är uppe i samma summa. Jag kan aldrig få detta till att bli prisvärt på något sätt.

betänk att du ska ha fula klockor i 60 år, det är lång tid.. eller en våldsamt snygg under samma tidsperiod.. otroligt prisvärd, skulle kunna sträcka mig till att kalla den billig!

Finns en uppsjö

varianter på ur som drvs av ljus respektive armrörelser temperaturvariationer etc. Men inga ur är underhållsfria vad jag förstår. Sedan har vi det estetiska. Egentligen är KISS en bra princip. Avstår man larmfunktion och annat är det lite knappar som krånglar och krånglar det gör alla knappar förr eller senare.

Vilken klocka går längst utan underhåll?

Vilken är bäst kompromiss mellan utseende pris exclusivitet hygien och funktionsparametrar?

Thure

Marie Antoinette: 'Varför äter inte de inte bakelser?'
-Patric-: 'Varför köper ni inte Rolex?'

Sen att Rolex skulle vara så satans snygg - det är ju inte alla som uppskattar bling bling a la Rolex eller Gucci och allt vad det nu heter...

Jag tror helt enkelt att Rolex har Patric på sin lönelista...

;o)

Höjdmätare

Gillar man att gå i bergen så tycker jag att höjdmätare är ett måste...

Har ett par ur med höjdmätare men oftast är det T-touch titan som får följa med ut...

Gillar man att gå i bergen så tycker jag att höjdmätare är ett måste...

Har ett par ur med höjdmätare men oftast är det T-touch titan som får följa med ut...

Det beror väl iofs vad man menar med att gå i bergen, men för mina vandringar i fjällen duger karta och kompass alldeles utmärkt. I nödfall släpar jag med mig en GPS. Som så ofta påpekats kan ju en höjdmätare i princip inte skilja mellan höjdvariationer och väderförändringar...

Har en pro tek ley. Väldigt nöjd, har alla " normala funktioner + stegmätare. Uppskattar även termometern, men den har ju alla pro tek modeller. Stark och bra.

Jag tycker inte rolex är sådär jättesnygga, däremot Panerai, där snackar vi.., Men så fattar jag inte länkade stålarmband heller. Läder är snyggare IMHO. Lite där som alla moderna sport-plast-digitala brister också, plast går bort tycker jag. Uppenbarligen är jag i minoritet i den frågan här.

Själv har jag ett schweiziskt kostymur från femtitalet, efter en lättare service hos en riktig urmakare så kommer den nog ticka på i alla fall under min livstid. Innan servicen tappade den en till två minuter per natt, nu tappar den ingenting. Så länga man kommer ihåg att vrida upp den. Lite som att borsta tänderna på morgonen, man går upp, vrider upp klockan, käkar frukost och borstar tänderna. Den klarar bara tre av de sju kriterierna som trådskaparen ställer, men å andra sidan är den väldigt mkt snyggare till alla kläder än nåt från casio.

Vissa av Nite-klockorna kan faktiskt vara snygga iofs.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg