Klimatkontot

Vårt kallaste klimat hade vi här för mellan 18-20000år sedan, och det beror inte på diselskattens nivå att det vände och började bli varmare strax efter det.

Hel rätt. Isen drog sig inte tillbaka på grund av vare sig bränsleskatt eller jobbpendlande. Det fanns andra orsaker. Jag vet just inte vad ditt raljerande tillför. Det är inte konstruktivt och det tillför inte diskussionen något.
 
Tyvärr är det ingen överdrift. Vår (människans) användning av fossila bränslen är den främsta orsaken till den pågående klimatförändringen. (Klimatomställning syftar på åtgärder för att lindra effekterna.)
Det du uttrycker tangerar det enskilt vanligaste skeptiska argumentet - att klimatet har ändrats förut. Det är sant och fullt rimligt som första invändning. Men saken är den att det finns mycket kunskap om historiskt klimat. Se argument #1 av 198 på Skeptical Science.
Jag är inte särskilt insatt i området men som jag kunnat finna så ökade temperaturen från 1910-1940 med ca 0,5 grader och från 1980 till 2000 med lika mycket. När i tiden menar du att vi "satte igång" skeendet? (Att vi accelererar det har jag aldrig ifrågasatt.)
 
Jag är inte särskilt insatt i området men som jag kunnat finna så ökade temperaturen från 1910-1940 med ca 0,5 grader och från 1980 till 2000 med lika mycket. När i tiden menar du att vi "satte igång" skeendet? (Att vi accelererar det har jag aldrig ifrågasatt.)

Ja det är ju lustigt om det stämmer med 0.5 grader mellan 1910-1040, det var väl först efter WW2 som utsläppshalterna ökade på allvar och det dessutom förekommer en viss fördröjning mellan utsläpp/temperaturhöjning.

Ser i länken nedan att Sverige har mer än halverat sina koldioxidutsläpp utsläpp sedan år 1970.

 
Ganska enkelt att se vem som borde skärpa sig. Sveriges bidrag är nog så litet att det inte går att rita in. Så flyg så mkt som ni vill, och kör vilka SUVar ni vill, no difference.

Emission4.JPG


Klimat3.png
 
Ledordet var "i Sverige".. Ekonomifakta tar inte med att större delen av allt vi konsumerar, både mat o prylar, prduceras utanför våra gränser. Lägg dessutom till några flygresor utomlands varje år, så ser man att svenskarnas co2-avtryck är betydligt högre än vad som de facto sker i Sverige..
 
När i tiden menar du att vi "satte igång" skeendet?

När jordens energibalans lämnade jämviktsläget. Jorden tillförs enorma mängder energi. Många diagram över historisk användning av fossila bränsen har 1800 som startpunkt. År 1850 är nivån låg. Från 1900 tar användningen fart. Efter WW2 ökar användningen kraftigt.
 
Ledordet var "i Sverige".. Ekonomifakta tar inte med att större delen av allt vi konsumerar, både mat o prylar, prduceras utanför våra gränser. Lägg dessutom till några flygresor utomlands varje år, så ser man att svenskarnas co2-avtryck är betydligt högre än vad som de facto sker i Sverige..

Ja, det blir så när man är mer för EU och globalisering än för inhemsk produktion, då frånsäger man sig egenkontroll.

Det som är bra att om vi köper deras saker så tjärnar dom pengar så dom kan omställa så dom i alla fall kanske kommer halvvägs lika långt som Sverige på sikt, men med risken är att klimatångesten ökar där med i samma takt som utsläppen går ner i korsande kurvor.
 
Senast ändrad:
Ganska enkelt att se vem som borde skärpa sig. Sveriges bidrag är nog så litet att det inte går att rita in. Så flyg så mkt som ni vill, och kör vilka SUVar ni vill, no difference.
Att Kina har höga utsläpp kanske beror på att deras folkmängd är 140 gånger större än Sveriges. Dessutom är en stor del av deras utsläpp resultatet av produktion som konsumeras i andra länder - tex Sverige. Det enda vettiga är att räkna konsumtionsbaserat utsläpp per person. Och då hamnar vi en bra bit högre än en stor del av världen. Det är alltså vi i de rika länderna som måste skärpa oss.
 
Meningslöst börjar det bli så du får min sista fråga/replik. När lämnade "jordens energibalans jämviktsläget".

Du fick ett svar. Jordens energibalans rubbades när vi började använda fossila bränslen. Efter hand har obalansen ökat. Ett bättre svar är nog i samband med att den industriella revolutionen startade ca. 1750. Se även https://www.climate.gov/maps-data/primer/climate-forcing, avsnitt
Natural and Human-caused Climate Drivers.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg