Finns det någon annan fråga där forskare ansatts så hårt som i klimatfrågan? Jag tänker inte på den inomvetenskapliga debatten där ifrågasättande är grundläggande, utan på pseudodebatten där vetenskap möter åsikter. Men trots ett ifrågasättande utan motstycke förblir vetenskapens budskap oförändrat, bara mer detaljerat.
Om man ät trygg i inom det vetenskapliga så finns det ju ingen anledning att mer eller mindre försöka spetälske förklara dom som kommer med motfrågor, vilket har gjorts både med forskare som kommit till avvikande slutsatser och "hobby-tyckare" som likt en annan som ställer nyfikna och i bland kanske svårbesvarade frågor.
Klimat-förnekare kallas det visst om man inte likt en död fisk flyter med strömmen.
Big business inom klimatfrågan är nog även det en förklaring att man så gärna vill öka takten, makten och skatten innom området.
Grundproblemet ligger ju i första hand i överbefolkning i kombination med slit och släng, det talas det nästan inte alls om.
Men det är klart, det är väl mer politiskt gångbart att subventionera el-cyklar för att rädda planeten.
Som att inte vanliga cyklar skulle vara ett långt bättre alternativ för miljö och folkhälsa.
Tror jag hoppar el-cykel och fortsätter med trampcykel till jobbet till någon övertygar mig rejält i den föregåendes förträfflighet även om jag får trampa o-subventionerad.
Senast ändrad: