Klimatkontot

Om man skulle återinföra tullar på varor så skulle konsumtionen från utlandet minska och den inhemska få chansen att öka, till vinst både gällande transporter och kontroll över produktion. :)
Den inhemska produktionen (löst översatt hur mycket pengar vi tjänar) skulle ju också minska, så visst vore det ett sätt att se till att vi alla använde mindre resurser, vare sig vi ville eller ej.
 
Dom sade på nyheterna i går att Regeringen höjt gränsvärdet för "miljöbilar" från 60 till 70 gram mer eller mindre skräddarsytt för att Volvos subventionera storsuv XC90 hybrid skulle kvala in.

En kluns på över två ton som går ca 3 mil (rimligtvis mycket kortare än så när det är mycket snö som ger högt rullmotstånd och därmed kallt och man behöver en suv egenskaper) och sedan slår över på bensin och dra ca 1 liter per mil.
Som lax på löken så ska man ha i åtanke att dom flesta av dessa kommer att hamna i städer eller stadsnära där man har som minst nytta av en suv.

Lek med tanken att en av dessa skulle hamna där man rimligtvis skulle kunna ha nytta av en suv:s egenskaper, tex Norrlands inland och har 9 mil enkel till jobbet och inte alltid så bra plogat.

18mil varav 15 på bensin a 1l/mil (i bästa fall finns laddstolpe på jobbet så då blir med lite optimistisk räkning 6 av 18mil på el)
12mil x 1L = 12 liter plus strömmen den laddas med, alternativt 15 liter om stolpe saknas.


Är det det här som ska "rädda planeten" ?
Vill vi vara med och finansiera denna cirkus ?


Jag är inte ett dugg förvånad.
 
Vem är det som hävdar att förändringen är för Volvos XC90 -- eller är det din egen slutsats?

Jag har svårt att se att Volvo lägger någon större lobbyverksamhet för att få in en bil som de senaste åren ligger på 0,7% av nybilsförsäljningen. (42:a plats i försäljningslistan). XC90 har aldrig varit någon storsäljare i Sverige.

Att Volvo har inflytande på reglerna står rätt klart, men det rör sig betydligt mer om hur tjänstebilsreglerna är utformade, och vad dessa kostar. Volvo (S)/ V60, XC60 och (S)/V90 är Sveriges tre mest sålda bilar, och passar precis in i de flesta företags förmånsbilsregler.
 
Anledningen till att höja från 60g till 70g är att man infört en ny mätmetod, WLTP, vilket ger högre mätvärden. Detta så att de bilar som enligt tidigare metod kvalade in som miljöbil även ska göra det enligt den nya metoden. Beslutet togs redan förra hösten.

 
Vem är det som hävdar att förändringen är för Volvos XC90 -- eller är det din egen slutsats?

Jag har svårt att se att Volvo lägger någon större lobbyverksamhet för att få in en bil som de senaste åren ligger på 0,7% av nybilsförsäljningen. (42:a plats i försäljningslistan). XC90 har aldrig varit någon storsäljare i Sverige.

Att Volvo har inflytande på reglerna står rätt klart, men det rör sig betydligt mer om hur tjänstebilsreglerna är utformade, och vad dessa kostar. Volvo (S)/ V60, XC60 och (S)/V90 är Sveriges tre mest sålda bilar, och passar precis in i de flesta företags förmånsbilsregler.


Det är som jag sa i inlägget nyheterna som säger det:


Volvo gynnas nio gånger av tio, Volvo XC60 laddhybrid som är i stort sätt lika god kålsupare som XC90 blev i Augusti den mest sålda klimatbonusbilen.

Klimatbonusen kostar Staten (läs skattebetalarna) 124000:-/bil.



Belyser ju rätt bra hur ofrisk klimat-cirkusen är. :)
 
Förmodligen innebär väl detta att 9 av 10 totalt antal sålda SUV-laddhybrider är tillverkade av Volvo. I så fall är ju siffran helt rimlig (utan att man för den skull anpassat reglerna för Volvo).
Däremot kan man ju diskutera hur klokt det är med såna här subventioner - speciellt eftersom dom rätt vad det är förändras så att tidigare miljöanpassade bilar plötsligen blir straffbeskattade.
 
Förmodligen innebär väl detta att 9 av 10 totalt antal sålda SUV-laddhybrider är tillverkade av Volvo. I så fall är ju siffran helt rimlig (utan att man för den skull anpassat reglerna för Volvo).
Däremot kan man ju diskutera hur klokt det är med såna här subventioner - speciellt eftersom dom rätt vad det är förändras så att tidigare miljöanpassade bilar plötsligen blir straffbeskattade.

Riktigt så är det ju inte...

"SVT Nyheters genomgång visar att av 48 000 sålda bonusbilar hittills i år, är det runt 1 000 som fått bonus tack vare den höjda gränsen. Av dem är nio av tio Volvobilar, de allra flesta SUV:ar."
 
För att kunna göra en bedömning av om beslutet är "Volvoanpassat" så vore det ändå intressant att veta hur stor deras andel är av totala antalet SUV-ar.
 
Här finns statistik för försäljning tillgänglig http://www.bilsweden.se/statistik.

XC60 gynnas också, och det är en mer relevant modell att prata om än XC90. Att Volvo fått stor del av den bonus som utbetalats beror i stor del på att Audi, Mercedes och BMW haft svårt att leverera. Av jämförbara SUV:ar är det för övrigt bara Mercedes GLC 300 de med dieselhybrid som utan problem klarar sig under 60 g/km WLTP -- och det är inte en storsäljare.

Jag tvivlar på att Volvo kommer att vara så pass dominerande när övriga får upp leveranskapaciteten. Jag har en kollega som skulle fått sin Q5 hybrid levererad i mars. Nu är det november som gäller...
 

så ser man verkligen vilka åtgärder som minskar nuvararande och framtida koldioxid utsläpp - men det är inte populärt om frågan kommer upp runt fikabordet...
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg