Detta är egentligen inget motargument till vad du säger, men jag är också förbluffad över hur vansinnigt oflexibel kollektivtrafiken i Sverige är jämfört med andra länder där jag bott/varit.Ja, elbilen är ju ingen slutlig lösning. Lösningen på sikt är minskad konsumtion och förbrukning. Och det enda incitament som hittills har fungerat för att få någon att konsumera mindre är högre priser. Högre priser och mindre utrymme för icke nödvändig konsumtion är inget som går hem i stugorna i en valrörelse och därför finns inga partier som vill driva den linjen. Det är lättare att subventionera miljöförstöring som idag. Miljön har ingen rösträtt.
Exempelvis hur svårt det är att ta med cykel på SJ-tågen eller hur svårt det är i Lunds stadsbusstrafik (långt utanför pendlingstid med helt tom buss) att få ta med sig en liten möbel köpt på second hand som enkelt bärs i famnen. T.o.m. i andra europeiska länder har det inte varit något problem att ta med sig en resårmadrass på bussen.
Alternativet till kollektivtrafik för att transportera stora saker hade ju kanske varit en lastcykel -- i staden där jag bor för dock kommunen en hård kamp mot felparkerade cyklar, och definitionen av felparkerad cykel är att den inte står med framhjulet i ett cykelställ, lycka till med det för en lastcykel. Om cykeln är "felparkerad" så omhändertar kommunen den utan att lämna lapp eller dylikt, dvs när du kommer tillbaka och ska hämta den så är den borta. Då börjar den stora karusellen med att ta reda på om det är kommunen eller någon annan som är brottslingen.
I tätbebyggda områden ska man nog inte underskatta de små detaljerna för hur svårt/lätt det är att klara sig utan bil och huruvida kommunen försvårar eller underlättar ett sådant val.
Tänk vilket ramaskri det hade blivit om kommunen förde bort bilar utan att informera om det.
Skickat från min J9110 via Tapatalk