Du vet förmodligen mycket väl att man förklenar den som tvivlar det minsta på den allmänna sanningen. Hockeyklubban var ju sanning tidigare, varför kan inte något annat eventuellt misstämma? Jag är själv civilingenjör men är något obstinat i den här frågan och tänker inte svälja det med hull och hår helt okritiskt och springa och köpa en Toyota Prius och oja mig över att korna i indien släpper väder.
Jag återkommer när jag haft mer tid på mig att läsa. Saken är ju den att de som tror stenhårt på den här tesen bara söker sådant som bekräftar sin egna övertygelse. Sen kommer klassikern med försiktighetsprincipen och andra saker som att "ingen hoppas ju mer än jag att det är fel men...". Jag är just nu neutral till skeptisk och tycker att det är intressant med artiklar som visar på motsatsen, läste bl.a. nåt om borrkärnor från Arktis. Det känns lönlöst att länka då samtliga länkar som ej går till IPCC avfärdas direkt.
Ta och kolla på de länkar och bloggar som förekommit i de här debatterna. Om de är oseriösa så är de man kan ju inte ta en blogg som fakta eller seriös om den inte är det. Och om sidan som tro sig veta att vi inte har med saken att göra hela tiden skickar oss till sidor som Wikipedia och hobbyforskares bloggar. Och när man vill har vill trycka till länkar man till sidor som "20 svenska forskare avfördar klimathoten" men som senare visar sig att knappt någon forskar om miljö och klimat. Någon är till och med forskare inom transport.
Då är det inte seriöst och då får väl de som hivar in dessa länkar skylla sig själva.
Eller de som pratar om en stor konspiration.
Så för mig är det inte svårt att köpa.
Även utan alla forskare i värden så är det väl inte så svårt att inbilla sig att nästan 10 000 000 000 människor som alla strävar efter att ha det så bra som möjligt även på bekostnad av miljön också påverkar den... Och därmed kanske också klimatet.
Bush med sällskap var (är) riktiga skeptisk till våran skuld i detta ... sen är det visst över 50% av USA:s befolkning som tycker att Darwin snackade skit än i dag. Kan detta ha ett samband?