Klimathotet en bluff?

Vad tror du om klimathotet?

  • Vet inte men vågar inte chansa.

    Röster: 28 14.7%
  • Bara skitsnack, en narturlig fas helt enkelt.

    Röster: 46 24.2%
  • Klart att det är vi som ställt till det, men med ny teknik och om alla hjälper till så fixar vi det.

    Röster: 105 55.3%
  • Spelar det någon roll det är ändå kört... vi ska alla dö! Så vem orkar bry sig...

    Röster: 11 5.8%

  • Totala väljare
    190
Det stora intresset för klimathotet är för mig begripligt endast om man ser det som projicering och avledning från de mer närliggande hot som vi dagligen möter eller får del av i det senmoderna samhället.
 
Att oroa sig för klimathotet är berättigat av den anledningen att det a: är verkligt, b: är alvarligt, c: kommer att komma tidigaree än du tror och d: är oföutsägbart, ingen kan säga exakt på vilket sätt det blir dåligt, eller exakt när det sker. De exakt rätta ingridienserna för att oroa sig. Om jag visste att 14:26, 2015-09-18 kommer jorden att träffas av den stora meteoriten och vi alla kommer att dö skulle jag inte oroa mig, men fundera på vad jag skulle göra tills dess.

Men du har rätt i att det hela är en avledning från de verkliga problemen. Och de verkliga problemen är att vi nu är på väg in i en övergångsperiod mellan den industriella (oljebaserade) och den post-industriella (oljelösa) eran, och det är väldigt mycket jobbigare än lite klimatförändringar.
 
Um, nej. För det kräver nästan lika mycket bränsle som det genererar. Och även om det inte krävde något bränsle alls har vi bara åkermark till 20% av alla dagens bilar. Var tredje kines har körkort, men var tredje kines har inte bil. Undras vad de kan ha för planer för framtiden?

Dessutom är det inte bara brumbrum-bilar somkräver olja. Bekämpningsmedel och konstgödsel görs av olja respektive naturgas. När vi får större behov än tillgång är vi illa ute.
 
Nu har jag läst och funderat. Frågan är väl hur mycket som beror på oss? men min filosofi baserar sig på ett helt annat ställningstagande, som i sin tur berör det omdiskuterade klimathotet. Om fler tänkte på de ändliga resurserna och såg till att använda mindre utav dessa, då kanske denna tråd varit mindre. För det är väl ändå ingen som tror att olja och all utvinning av metaller är oändlig? Problemet är väl att vi överkonsumerar i västvärlden, och nu står resten och vill vara med i det racet.
Mindre konsumering av oss, mindre användande av ändliga resurser= mindre påverkan av miljön!

Av den anledningen tycker jag man skall satsa på det miljövänliga.

Men vem vill inte ha den senaste ex. G-tex jackan som får ditt liv att lyfta från marken och dessutom tar dig svävande till ditt mål i "ödemarken/vildmarken/naturen", välj själv.

Själv föredrar jag den sinnesstämmning som ordet ödemark ger!
 
När alternativa orsaker och lösningar dyker upp visar det sig synnerligen korkat att ha anammat den enda vägens politik i form av styrning som säger att "nu ska alla göra si och nu ska alla göra så".
Inte mycket kommer förbättras på miljö- och klimatfronten om inte stor frihet tillåts. Flexibilitet, kreativitet och snabb anpassning kräver frånvaro av tvång och centralstyrning.
Återigen påminner jag om den där korgen med ägg.....
 
? ? ?



p.s peacefull du har verkligen fastnat i blogg träsket, det finns en positiv sak med bloggar. Hur galen man än är så hittar man alltid likasinnade. Men det betyder inte att man har rätt utan bara att man hittat en kompis som är lika galen.

Med detta vill jag inte säga att du är galen, för det är du inte. Men man hittar alltid en blogg som passar i ens egna värderingar, det betyder inte att man hittat sanningen.
 
När alternativa orsaker och lösningar dyker upp visar det sig synnerligen korkat att ha anammat den enda vägens politik i form av styrning som säger att "nu ska alla göra si och nu ska alla göra så".
Inte mycket kommer förbättras på miljö- och klimatfronten om inte stor frihet tillåts. Flexibilitet, kreativitet och snabb anpassning kräver frånvaro av tvång och centralstyrning.
Återigen påminner jag om den där korgen med ägg.....

Mantrat om den avreglerade marknaden har ju under de senaste månaderna visat sig från sin rätta sida... När till och med det avreglerade förlovande landet i väster börjar förstatliga banker och snart bilfabriker så känns det som ganska tomma ord. Det är ju dessutom lite roligt i sammanhanget att Bo Lundgren, den gamla skattesänkaren, fick vara generaldirektör, och Frederik Reinfeldt statsminister när vi fick ett förstatligande av en bank i Sverige... Stor frihet på marknader etc har lett till vägs ände...

Dilemmat som du glömmer peaceful, är att miljön är något som är allas, och därför även måste förvaltas av alla. Om ingen förvaltar den (vilket är det du verkar förespråka) så kommer det leda till att många som i rent vinstjagande syfte vill ha ut lite mera vinst genom miljöförstöring kan göra det. För gör inte jag det, så gör någon annan det, och då kan jag lika gärna göra det, och tjäna några kronor till. Som jag sa tidigare, med sådana kollektivt ägda saker som miljön krävs kollektiva lösningar. Och lösningar som bygger på att vi ställer krav på de som smutsar ner. Om du tjänar mer på att skita ner (på kort sikt) så kommer det finnas folk som fortsätter med det.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg