Jag tror inte på etanol som motorbränsle i alla fall inte som det används idag. Det är alldeles för dålig verkningsgrad på explosionsmotorn från början. Det finns iofs möjligheter att använda etanolfyllda bränsleceller som "batteri" som Luktafotogen skriver, men jag har inte koll på om det är rimligt, sett ur ett perspektiv där man gör livscykelanalys på alla steg i processen. Det är väldigt sällan som high-tech löser problemen, oftast betyder det bara att man flyttar fossilbränningen utomlands (Kina)
Såg en notis som beskrev den mest miljövänliga solcellen som producerad i Kanada (Där det finns ren elkraft, och de sällsynta jordartsmetaller som ingår i PV-celler) och brukad i Kina (Där den ersätter smutsik elkraft) Inte direkt så det ser ut nu.
Ett annat exempel är elbilar. Om man köper en ny elbil så minskar man sina utsläpp med 15-20% jämfört med att köpa en ny bensindriven bil, med LCA inräknat. Ganska mycket bättre att lägga pengarna på att reparera sin gamla bil då, men det säger man inte på TV...
Däremot nosar Luktafotogen på en viktig poäng. Vi måste (förutom att minska den, och vårt behov av produktion) ställa om vår produktion till de omständigheter som naturen bjuder på. Vi har inte tillgång till "gratis" energi ur jorden som gör att vi kan arbeta och förbruka energi dygnets alla timmar, var på jordklotet vi vill, längre.
Det betyder inte att vi måste gå tillbaka till jordbrukssamhället, vi måste bara tänka oss för. Såg ett reportage för något år sen om ett Stålverk i mellanamerika (tror jag) som var soldrivet.
Skitstora speglar som användes för att fokusera solen till smälthärden. De fick lägga arbetsskiften så att de passade väderleksrapporter och soltimmar för att maximera sin produktion, men de hade gratis energi, så det jämnade ut sig.
Sånt som ovan löser inte alla problem men det är en del av lösningen. I uppsala finns det ett fjärrvärmeverk som lagrar energi i varmvatten i bergrum med solfångare om sommaren, och pumpar ut under vintern. Det går om man vill.
Jag vill också förtydliga, jag tyckte att tråden var bra tidigare också, men det jag skrev om fördomar syftade på likhetstecken mellan stadsbor och SUV-ägare, och extremt långt dragna resonemang som att just stadsbornas pensionsfonder skulle bidra till miljöovänlig produktion. Nys alttså. Inte alls riktat mot dina funderingar, Bananmannen.
Dessutom menade jag inte att alla städer som de ser ut idag är någon god modell. Inte heller Linköping. Det jag menade var att en "ideal" stad av Linköpings storlek ger det bästa förutsättningarna för en hållbar livsstil i Sverige. Detta pga av all optimering av system och flöden som kan göras i staden väger upp den lite tyngre infrastrukturen.