Så som vårat system ser ut idag så kommer det iallafall inte att ske några förändringar. Om alla konsumenter hade enats och enbart köppt ekologiskt, närproducerat, osv., naturligt vis hade det hjälpt, men lets face it, det kommer aldrig att ske. (Vi som ändå är överens här, att klimathotet är på riktigt och vårt fel, inte ens vi är överens). Det är bara så att de flesta människor kan inte förtränga känslan av att vilja ha mer och bättre.
Producenterna kommer aldrig att färändra sina produkter utan konsumenterna förändrar sina vanor, för lik som konsumenterna vill även dom ha mer mer mer.
Så det är upp till politiken. Hag hyser inget större hopp om det heller, för som det redan skrivits här så är det konsumenterna som väljer politik.
Kanske är det dags att någon helt annan tar över för demokratin, någon som känner ansvar för våra barn och för vårt arv jorden. Men vem skulle det va? Påven.... Dalai lama?
Jag har faktiskt ingen aning, och liksom många andra så har jag gett upp hoppet om att vi ska hinna (eller vilja) bromsa det här. Majoriteten av människor är bara allt för giriga.
Jag har jobbat med att bygga vinkraftverk i 3,5 år nu. Till en början kändes det bra, jag hjälpte till att bygga en bättre värd. Men sen fick jag höra rykten om att vindkraft faktiskt inte är så grön, vägen från gruvorna till ett färdigt verk slukar massor med olja. Visst, ett vindkraftverk är säkert grönare än ett kolkraftverk, men det krävs massor av dom för att komma upp i samma efekt som kål.
Jag vet att vattenkraften har förstört östersjön, så det är också en lögn som kapitalister lyckats övertyga oss.
Angående solkraft vet jag inte säkert, men jag vet att batterier är byggda av en minneraler, som alltså kommer ifrån gruvor.
Det enda lilla hoppet som jag kanske kan se är (sorry alla som röstade nej) kärnkraften. Hörde för ett tag sen att man kommit på ett sätt att få ute energi från det kärnbränsle som redan är förbrukat, som vi idag kasserar till kärnavfall. Processen förkortar dessutom den tid det tar för det slutliga avfallet att sluta avge strålning till bara några hundra år tror jag.
Men allvarligt, jag väntar bara på fakta som säger att även det är en stor miljöbov. Tvekar redan på om uranets efekt överglänser dess väg från gruvan.
Skriv nu inga desperata inlägg enbart för att motbevisa min tveksamma åsikt om kärnkraft. Jag vet att vi inte vill ha avfallet i våra berg, jag vet. Men om det fungerar kanske det är bättre än att jorden går under ändå.
Jag har läst inlägg från någon som menar att det är över, det är försent, vi kan likagärna passa på att festa till slutet. Jag tycker det är en ganska bitter inställning. Om du höll på att drunkna, skulle du bara ge upp och dö då, eller skulle du försöka simma till ytan?
Kanske va det en dum gämförelse, för det verkar som sagt som att de flesta gör som du, ger upp för att drunkna.
Jag erkänner att även jag skulle kunna leva grönare, men bara till en viss gräns. För att det skulle göra nytta skulle jag behöva göra mycket mycket mer. (Igentligen för att det skulle göra nytta skulle alla behöva göra mycket mycket mer).
Personligen känner jag att jag inte har kunskapen för att kunna göra tillräckligt. Jag kan tillexempel inte kontrollera allt jag köper, för jag antar att man inte kan lite på alla märkningar, svanen, eco, fairtraid, ..... Jag är så pessimistisk att jag tror kapitalismen hittar genvägar runt alla regler.
Jag har också noterat en dispyt här på tråden, om hurvida det är grönast att bo i staden eller på landet. Jag tror inte det har så stor betydelse om man enbart menar vad som går åt för att överleva, båda livsstilarna har sina för och nackdelar och jag tror det skulle gå jämt ut i slutet. Men jag håller med den som skrev att en stadsbo har större tendens att villja ha mer och lyxigare, och därför hejjar jag för glesbyggd.
Känns som jag tappat tråden nu, irrat bort mig i all frustrasjon och förtvivlan.
Min poäng är iallafall att vi behöver ett styrande organ som inte i sin tur är styrt av kapitalism. Hur vi ska få det vetifan, några förslag?
Är det någon som sett filmen home?
http://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU&wide=1
Hade varit intressant att höra om någon hade några åsikter
Blev förvånad när jag läste att även det svenska skogsbruket är kass miljömässigt, skulle gärna vilja veta hur. Någon som vet?
Sorry om jag verkar lite bitter
Kram på er alla!