Klädval turskidåkning

Kan inte riktigt bestämma mig för optimal klädsel under turskidåkning över nyår. Jag har aldrig turskidat tidigare och som boende i södra Sverige är jag inte så himla van vid vinter överhuvudtaget.

Har lite svårt att bestämma mig för vilka skalplagg jag ska plocka ner i väskan. Rädd för att frysa är jag ju, samtidigt som jag är rädd för att svettas. Och inte vill jag bära runt på massa kläder heller.

På överdelen kan jag välja mellan
* En gammal anorak (känns lite väl blåsigt genom den, men vaxar jag den igen kanske det blir bättre), och jag gillar verkligen fickan på magen. Rymlig är den också.
* Min gore-tex jacka, tycker det brukar bli svettigt i denna, dessutom får inte dunjackan plats under.
* En tunn polyester jacka, typ vindjacka för träning. Lite rädd för att det kan bli dragit genom dragkedjan.

Funderar även på om jag skulle komplettera med min nyinköpte (men ej provade) lätta regnjacka från ITAB(Packaway) som nödplagg om det skulle bli väldigt blåsigt.

På benen: Har ju funkat med mina vanliga arbetsbyxor förut när jag åkt skidor, men det har varit i bara några minusgrader. Så nu funderar jag på om jag ska ta gore-tex-kopie-byxorna eller arbetsbyxorna. Eller kommer de väldigt tunna/kalla/lätta polyester byxorna funka och så ett par extra långkalsonger istället. Tror ni att det blir svettigt att åka runt i gore-tex-byxorna?

Kan inte riktigt bestämma mig för optimal klädsel under turskidåkning över nyår. Jag har aldrig turskidat tidigare och som boende i södra Sverige är jag inte så himla van vid vinter överhuvudtaget.

Har lite svårt att bestämma mig för vilka skalplagg jag ska plocka ner i väskan. Rädd för att frysa är jag ju, samtidigt som jag är rädd för att svettas. Och inte vill jag bära runt på massa kläder heller.

På överdelen kan jag välja mellan
* En gammal anorak (känns lite väl blåsigt genom den, men vaxar jag den igen kanske det blir bättre), och jag gillar verkligen fickan på magen. Rymlig är den också.
* Min gore-tex jacka, tycker det brukar bli svettigt i denna, dessutom får inte dunjackan plats under.
* En tunn polyester jacka, typ vindjacka för träning. Lite rädd för att det kan bli dragit genom dragkedjan.

Funderar även på om jag skulle komplettera med min nyinköpte (men ej provade) lätta regnjacka från ITAB(Packaway) som nödplagg om det skulle bli väldigt blåsigt.

På benen: Har ju funkat med mina vanliga arbetsbyxor förut när jag åkt skidor, men det har varit i bara några minusgrader. Så nu funderar jag på om jag ska ta gore-tex-kopie-byxorna eller arbetsbyxorna. Eller kommer de väldigt tunna/kalla/lätta polyester byxorna funka och så ett par extra långkalsonger istället. Tror ni att det blir svettigt att åka runt i gore-tex-byxorna?

Skulle ta nyvaxad gammal anorak och packawayregnjackan ( inte mot blåst utan mot regn ;) ). På benen svettas iaf jag mindre än på överkropppen, så där kan GT funka tycker jag även om jag själv inte kör med det. Har ullfrottéunderställ + Klättermusen Mithril samt ett par överdragsbyxor av typen Dobsom för raster eller ifall det blir ap-kallt :)

Senast ändrad:
Vad menar du med "överdragsbyxor typen Dobsom"? Är det nån tunn historia att träna i eller (är det förresten de som gör ett löparställ som heter R90?). Känns inte som ett par sådan byxor borde göra från eller till om man har ett par Mithril under de (har tittat på de byxorna men tycker de är för dyra).

Jag tror nog inte på regn, väderleksrapporten spår -15 grader (ska till Vålådalen), du menar inte på allvar att jag ska klä mig för regn, eller?

Jag blir alltid lika förvånad över hur varm jag blir av turskidåkning, även om det är ordentligt kallt ute. Dunjacka som förstärkning, annars två lager på ben (underställ och ofodrade byxor) tre lager upptill (underställ, fleece och i ditt fall Packaway-jackan). Funkar för mig ner till -20 så länge jag är i rörelse, blir det kallare åker jag helst inte. Skulle nog ta med en balaklava också, värmer gott!

Jag brukar själv köra med både goretexjacka och anorak. Oftast blir det goretex och då kompletterar jag med fleecetröja och eventuellt en dunjacka. Nackdelen med goretex är att den inte släpper igenom fukt om det blir för kallt. Risken är att jackan fryser ihop helt, speciellt med tanke på det du skriver om att du svettas mycket i den.

Om du tänker dig anoraken, så är min spontana tanke att du inte ska låta vaxa den. Förvisso blir den regntät, men eftersom du ska ut på vintertur är bra att du har god ventilation. Förhoppningsvis ska det väl bli snö och inte regn som nederbörd. Jag skulle nog komplettera med polyesterjackan under anoraken, med tanke på vindtåligheten.

Om du inte har en mycket liten dunjacka, så skulle jag ta den utanpå, oavsett GT eller anorak.

Finns det ventilationsöppningar på sidan av GT-byxorna, eller är det heldragna dragkedjor på den? Det kan bli för varmt om det inte finns öppningar.

Mvh /Joel

Vad menar du med "överdragsbyxor typen Dobsom"? Är det nån tunn historia att träna i eller (är det förresten de som gör ett löparställ som heter R90?). Känns inte som ett par sådan byxor borde göra från eller till om man har ett par Mithril under de (har tittat på de byxorna men tycker de är för dyra).

Jag tror nog inte på regn, väderleksrapporten spår -15 grader (ska till Vålådalen), du menar inte på allvar att jag ska klä mig för regn, eller?

Det är en lätt fodrad byxa typ täckbyxa, tas på om det blir kallt, dvs i mitt fall - 20 cirka. Vad bra om det inte regnar, då är det ju bara att låta bli att ta på sig regnjackan :)

Tack för alla synpunkter, fler mottages tacksamt.

Nej, det är inte några dragkedjor alls på byxorna, tyvärr. Men jag har inte råd/lust (och vet inte om jag vill heller) att köpa några sådana där tjusiga skidbyxor i goretex.

Dunjackan är absolut inte liten, men jag gillar inte att ha den ovanpå gt-jakan, tycker att det samlas onödigt mkt fukt uder gt-jackan då.

Nu har jag aldrig vaxat nåt, men jag har provat att åka skidor i en fjällräven g1000 jacka, och det var ju mkt behagligare än att åka i min gt-jacka. Jag behöver väl inte vaxa så mkt att det blir regntätt, eller?

Jag tror inte att det behövs några täckbyxor, skulle det vara så kallt när vi fikar kan jag alltid dra sovsäcken kring benen. Och i rörelse tror jag att jag klarar mig ner till -25 iaf, polartechlångkalsonger och yllelångkalsonger och mamelucker, jag borde inte frysa om benen om jag rör mig.

Nu har jag aldrig vaxat nåt, men jag har provat att åka skidor i en fjällräven g1000 jacka, och det var ju mkt behagligare än att åka i min gt-jacka. Jag behöver väl inte vaxa så mkt att det blir regntätt, eller?

När jag skrev nyvaxad så var det med tanke på att du skrev att anoraken var gammal. Du kan ju alltid vaxa på utsatta ställen bara.

Kolla

väderleksprognoserna. Regn över nyår i fjällen kan föekomma men är inte så vanligt. Skall du gå stugtur? Tälta? Vid minusgrader skulle jag skippa mextexz i varje fall på överkroppen om du inte skall ha såna kläder i samband med bivackgrävning. På benen kan lite tätare elastiska friluftsbyxor fungera rätt bra den årstiden. Typ de Mammut jag har på bilden nedan. Fotot taget av Marcus Ihre.

Thure

Bilagor

• pic_35705.jpg
    pic_35705.jpg
    40.2 KB · Visningar: 1,919
Alltså, ITAB's packaway fungerar enligt mig inte så bra att du kan lämna andra jackor hemma. Det är en tunn, lätt men tät regnjacka.
Japp, den är tät och det är bra när det blåser och det blåser oftast på kalfjället. Är jag i skogen och det inte blåser packar jag ner den i väskan. Eller öppnar den. Funkar bra! Helt onödigt att ta med mer än en skaljacka.

Jag testar att vaxa anoraken, och så kompletterar jag med packaway jackan eftersom jag är lite feg (och inte så van).

På benen får det nog bli långkalsonger och tunna syntetbyxor (typ samma jag har på somrarna när jag vandrar, men med lite mer isolering under). Samt att jag stoppar ner goretex-byxorna om det blir busväder.

väderleksprognosen ser ljus ut, ca -15 grader och inte så blåsigt. Det blir stugtur.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg