Klädval turskidåkning

Men det är ju därför som vi är flera som skriver att man har ett par överdrags/förstärkningsbyxor med sig. Ingen vill väl skidra omkring i goväder med täta kläder och svettas? Nej, åk i KM Mithril eller liknande ex dom som Thure beskrev, men ha ett par varmare braller i packningen för raster eller när vädret kniper.

jag vet inte hur mycket skidor du har åkt men där jag har varit, i svenska fjällen, under nyår, är inte direkt "go väder" det som dominerat. jag kan nog faktiskt inte dra mig till mines någon nyår som har bjudit på en väderlek lämpad för fisåkning i elastanbyxor, uppe på fjället. när dessutom trådskparen uttryckligen berättar

a. att hon inte har någon vintervana över huvudtaget
och
b inte vill släpa med sig kläder

känns det lite omvänt att rekomendera det som kan uppfattas som april-maj utrustning

sen är min poäng att man kanske bör känna in och besvara frågor efter den nivå tråskapren är på och inte alltid redogöra för det värsta av det värsta (det man har själv)

jag vet inte hur mycket skidor du har åkt men där jag har varit, i svenska fjällen, under nyår, är inte direkt "go väder" det som dominerat. jag kan nog faktiskt inte dra mig till mines någon nyår som har bjudit på en väderlek lämpad för fisåkning i elastanbyxor, uppe på fjället. när dessutom trådskparen uttryckligen berättar

a. att hon inte har någon vintervana över huvudtaget
och
b inte vill släpa med sig kläder

känns det lite omvänt att rekomendera det som kan uppfattas som april-maj utrustning

sen är min poäng att man kanske bör känna in och besvara frågor efter den nivå tråskapren är på och inte alltid redogöra för det värsta av det värsta (det man har själv)

Goväder = Minus 10 grader och svag vind är inget onormalt väder i svenska fjällen. Fisåkning?

Dessutom får väl 1 par ullfrottébrallor, ett par KM Mithril el liknande plus ett par Dobsomtäckisar inte anses vara mycket kläder. Och om nu någon frågar efter ens erfarenheter och klädval så måste man väl få svara på frågan, oavsett om man har vad du råkar tycka är "det värsta av det värsta"?

Hej Flanell

jag förstod att ditt inlägg om elastiska byxor var välmenat även om jag ville försvara mitt tidigare inlägg lite.

Hanna verkar vara rätt erfaren med Gortexbyxor etc i arsenalen och hon verkar ha tänkt ta dessa som förstärkningsplagg i ryggan.

Min inställning vad det gäller klädval är att dessa i första hand är individuella, bättre att man lär känna för och nackdelar med de plagg man redan har än att man kopierar någon annans utrustning. Vad beträffar hur många lager man behöver vid visst klimat och viss ansträngningsgrad kan man inte råda någon annan.

Min beiga keps från Österike är för övrigt multivalent. Nedfällbara öron/nackskydd goretex viss värmefodring skärmen skyddar glasögonen något vid regn etc. Dessutom ett plagg som ingen av mina bekanta har.

God Jul

Thure

Goväder = Minus 10 grader och svag vind är inget onormalt väder i svenska fjällen. Fisåkning?

Dessutom får väl 1 par ullfrottébrallor, ett par KM Mithril el liknande plus ett par Dobsomtäckisar inte anses vara mycket kläder. Och om nu någon frågar efter ens erfarenheter och klädval så måste man väl få svara på frågan, oavsett om man har vad du råkar tycka är "det värsta av det värsta"?

jo visst har du rätt i det. sorry om jag lät lite spydig, inte min mening

däremot står jag för min ursprungs idé, att det finns en tendens att det ibland ges för avancerade råd, i förhållande till vad frågeställaren har för resurser och eller efterfrågar. och att det nästan kan bli fraligt.

nu ska inte jag göra mig löjlig, men rent toretiskt finns det ju faktiskt en risk att trådskaparen snappar upp det där med elastiska byxor, men väljer en billigare (icke alls lämplig) varinat och blir ståendes uppe på ett blåsigt fjäll i absolut helt fel kläder.

tycker man R90 byxan är dyr, är det ju kanske inte helt osannolikt att den thure rekomenderar också kan kännas lite väl hög i pris..

jo visst har du rätt i det. sorry om jag lät lite spydig, inte min mening

däremot står jag för min ursprungs idé, att det finns en tendens att det ibland ges för avancerade råd

Ingen fara. Förresten kanske trådskaparen har obegränsade ekonomiska resurser ;)

Men när det gäller att ge "avancerade" råd så håller jag inte med. Med den logiken så får ju erfarna bara ge dom oerfarna råd som går ut på att dom oerfarna inte får ha likadana kläder som dom erfarna har nu, utan bara såna kläder som dom erfarna hade när de var oerfarna... :)

Men när det gäller att ge "avancerade" råd så håller jag inte med. Med den logiken så får ju erfarna bara ge dom oerfarna råd som går ut på att dom oerfarna inte får ha likadana kläder som dom erfarna har nu, utan bara såna kläder som dom erfarna hade när de var oerfarna... :)

jag kanske har en dold agenda; nu när jag själv väl kämpat mig till att se erfaren ut månar jag om att dom mindre erfarna fortsätter att se ut som just det.. :)

jag såg vad du skrev, det var därför jag svarade som jag gjorde! frågan är om du såg vad trådskaparen skrev:
det var alltså inte aktuellt med backup kläder. och det framgick inte heller av din första rekomendation att det var en förutsättning......

man kan inte nog så många gånger varna för hur fort det går. speciellt när man besvarar inlägg från människor som uttryckligen skriver att dom knappt har vana av vinter överhuvudtaget.

på en halvtimme kan strålande sol vara utbytt mot byar på 30-40 sekundmeter vind och mer där till, spiknade snöstick i ögonen, snödrev och en sikt som sträcker sig till skidspetsarna, att stå där i byxor som inte står emot vind är, om inte snudd på förenat med livsfara, i alla fall direkt olämpligt.

Hm, jag tolkade inte trådskaparens fråga så att det överhuvudtaget inte var aktuellt med några förstärkningskläder alls. Det vore ju i så fall en skitdålig ide´ Vi kan väl komma överens om att förstärkningsplagg ALLTID ska finnas med i packningen, oavsett om man nu väljer ventilerande ( = sköna, mjuka, mindre svettiga, o.s.v ) eller GoreTexbyxor som basbyxa, när man går på vintertur - även vid en stugtur. Jag skulle inte heller komma på tanken att gå på vintertur med en uppsättning kläder och ingen back-up, det är väl ungefär som att åka långfärdsskridskotur utan ombyte i ryggsäck. En bra grej med ventilerande brallor är att man faktiskt håller sig torrare på benen jämfört med GoreTex/skalbyxor, och att byxorna, t. ex ullkallingar och Mithrilbyxor (om man inte är svettblöt) räcker ganska långt ned på termometern om man drar på ett vatten/vindtätt lager utanpå, tycker jag i alla fall. Jag har prövat den där "öppna upp dragkedjorna i sidan för att ventilera-metoden" med GoreTexskal, men jag tycker i alla fall att det är svårare att få lagom mycket ventilation. och, sen när man drar upp dragkedjan vid rasten så är man lik förbannat svettig och blöt under...

vindtätt....

Hej!
Jag blir ganska varm vid aktivitet och kör följande: underställ dvs långkalsonger och underställströja med hög hals (typ försvarets m/90) men möjlighet att vnetilera med dragkedja vid halsen. Ovanpå ett vindtätt lager - vindtäta byxor - antingen model "friluftsjeans" - har inte fjällrävens G1000 men motsvarande av annat märke eller windstopper-brallor. På överkroppen en vindtätfleece med luva och hellång blixtlås för att kunna ventilera.

Oftast i ryggan har jag gore-överdragskläder - jacka och byxor. Blir det kallt eller blött åker de på. Långa yllestrumpor.
Försöker i möjligaste mån undvika att svettas genom att frysa lite vid starten och få upp värmen av att röra på mig.

Mössa och vantar åker snabbt av efter start men lika snabbt på vid rast.

Och ta upp fötterna och låt de ånga ut vid rast och byt strumpor vid behov - de blöta torkar bra (ofta till nästa rast) hängades över livremmen men utanpå långkallingarna.

Undvik om möjligt att svettas men det är svårt på ryggen om du kör med ryggsäck - lättare med pulka.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg