jag såg vad du skrev, det var därför jag svarade som jag gjorde! frågan är om du såg vad trådskaparen skrev:
det var alltså inte aktuellt med backup kläder. och det framgick inte heller av din första rekomendation att det var en förutsättning.
med tanke på alternativen som radades upp; gamla anorakar, arbetsbyxor, kopior av gore-tex kläder osv tycker inte jag det känns som om det är aktuellt för trådskaparen att inköpa 7tusen kronors-värsting-texmex-elastiska byxor.
skulle ditt råd följas känns det som om det finns en överhängande risk att de elastiska byxor som köps in blir av den typ som skyddar mot vind ungefär lika mycket som att stå spritt språngande naken uppe på fjället.
jag har haft med folk upp i fjällen som är betydligt vanare av vinter än trådskaparen, ändå har dom blivit brutalt och totalt överraskade när det slagit om. speciellt att det gått så snabbt.
man kan inte nog så många gånger varna för hur fort det går. speciellt när man besvarar inlägg från människor som uttryckligen skriver att dom knappt har vana av vinter överhuvudtaget.
på en halvtimme kan strålande sol vara utbytt mot byar på 30-40 sekundmeter vind och mer där till, spiknade snöstick i ögonen, snödrev och en sikt som sträcker sig till skidspetsarna, att stå där i byxor som inte står emot vind är, om inte snudd på förenat med livsfara, i alla fall direkt olämpligt.