Klädval turskidåkning

hej, jag brukar ta av mig skaljacka innan jag tar på mig dunjackan, då kan man vädra ur lite fukt ur den. Det är bra.

Jag hade tagit anorak o lätt regnjacka. Helst inget av givna byxalternativ.

Förresten, saknade ett par våttar nu i kylan... :)

hej, jag brukar ta av mig skaljacka innan jag tar på mig dunjackan, då kan man vädra ur lite fukt ur den. Det är bra.

Jag hade tagit anorak o lätt regnjacka. Helst inget av givna byxalternativ.

Förresten, saknade ett par våttar nu i kylan... :)

`Vad tusan är våttar?

Vad brukar du ha på benen?

Långfillingar i ull och jobbarbyxor i 50/50 funkar fint på benen. Damasket håller snön på rätt sida när man kliver av skidorna.
Ullundertröja m långa ärmar och anorack när man åker, Det blir mycket värme. Glesa ylletröjan och dunjackan som rastplagg, plussade med halsduk och balclava.
Tumhandskar i skinn och vantarna i bröstfickan med chokladbiten och kameran.
På huvudet yllemössa och i ryggsäcken en rejäl vintermössa och det viktigaste, vatten, varmdryck och matpaketet. Ev regnplagg som förstärkning, vindsäck som rastlä och grävskivan för snögropen.
Glöm inte solkrämen och zinksalvan, solglasögonen hoppas vi behövs hela tiden......Mest glidvalla och lite för fästet, en vallkloss i påse.
Go tur!

På överkroppen ett tunt ullunderställ. Utanpå det en Ventilejacka. Vid behov dessutom en mycket tunn ulltröja under jackan.

Motsvarande på benen men där behövs sällan förstärkningen.

väderleksprognoserna. Regn över nyår i fjällen kan föekomma men är inte så vanligt. Skall du gå stugtur? Tälta? Vid minusgrader skulle jag skippa mextexz i varje fall på överkroppen om du inte skall ha såna kläder i samband med bivackgrävning. På benen kan lite tätare elastiska friluftsbyxor fungera rätt bra den årstiden. Typ de Mammut jag har på bilden nedan. Fotot taget av Marcus Ihre.

Thure

att gå på fjälltur i elastiska (och därmed i 99 fall av 100 helt vindgenomsläppande) byxor är snudd på livsfarligt.

till skillnad från regn är vind hyfsat vanligt i fjällvärlden vid den här årstiden, att lite lagom svettig klättra upp för ett fjäll och väl där uppe mötas av ett snabbt väderomslag med kraftig vind som följd kan ju snudd på få en människa att frysa i hjäl, i den typen av kläder

nej jag rekomenderar trådskaparen att köra med gammel anoraken och arbetsbyxorna.

Vill man frysa rejält kör med bomullsundisar och elastabyxor, garanterat kallt och otrevligt.....

Men människan skall vara lagom varm o go......

att gå på fjälltur i elastiska (och därmed i 99 fall av 100 helt vindgenomsläppande) byxor är snudd på livsfarligt.

till skillnad från regn är vind hyfsat vanligt i fjällvärlden vid den här årstiden, att lite lagom svettig klättra upp för ett fjäll och väl där uppe mötas av ett snabbt väderomslag med kraftig vind som följd kan ju snudd på få en människa att frysa i hjäl, i den typen av kläder

nej jag rekomenderar trådskaparen att köra med gammel anoraken och arbetsbyxorna.

Jag håller med, nästan... Efter 80- och 90-talets GoreTexperiod har jag återgått till anorak i polyester/bomull, har haft en EtaProofjacka men har nu en Bergansanorak, ullunderställ uppe och nere, dunjacka som förstärkningsplagg och en ganska stor men lätt regnjacka som ryms utanpå dunjackan vid behov (Marmot gör ju kläder som är onödigt stora jämfört med ärmlängden !), MEN - jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt med elastiska brallor utanpå ullkallingarna. Har prövat med ullkallingar och Mithrilbyxor på vårvintern och med dubbla långkallingar och KM Gere när det varit kallare. På vårvintern skalbyxor i reserv i säcken, när det är kallare täckisar, i mitt fall ITAB´s. Så lång tid tar det väl inte att ta på skal- eller täckbyxor med heldragen dragkedja? Glöm inte snödamasker om du åker med elastabrallor. De kläder som trådskaparen kom fram till fungerar säkert utmärkt. / God tur, och god jul.

Exakt därför som jag har ett par tunna täckbyxor med :)

Har en annan uppfattning

Jag skrev "På benen kan lite tätare elastiska friluftsbyxor fungera rätt bra den årstiden. "
De aktuella byxorna är suveränt lätta, mer vindtäta än Fjällrävens G1000 och betydligt regntåligare än dessa. Dessutom hyfsat ventilerande och med fungerande damasklösning runt kängskaften.

Håller inte alls med om ditt uttalande att elastiska byxor till 99% är för ventilerande. Tvärtom så gör det relativt lilla fladdret på sådana byxor att det inte pumpas speciellt mycket luft in och ut jämfört med byxor med icke elastiskt tyg. Hur vindtätt tyget är varierar rätt mycket mellan olika elastiska vävar och nämnda Mithril och för övrigt Mammuts populära Ultimatebyxor ventilerar rätt mycket mer än de membranförsedda byxorna jag presenterade på bild ovan. Men skall jag passera ett stort stycke kalfjäll så har jag täckbyxor eller vindbyxor i ryggsäcken oavsett vilka byxor jag har som default.

Thure

Jag skrev "På benen kan lite tätare elastiska friluftsbyxor fungera rätt bra den årstiden. "
De aktuella byxorna är suveränt lätta, mer vindtäta än Fjällrävens G1000 och betydligt regntåligare än dessa. Dessutom hyfsat ventilerande och med fungerande damasklösning runt kängskaften.

Håller inte alls med om ditt uttalande att elastiska byxor till 99% är för ventilerande. Tvärtom så gör det relativt lilla fladdret på sådana byxor att det inte pumpas speciellt mycket luft in och ut jämfört med byxor med icke elastiskt tyg. Hur vindtätt tyget är varierar rätt mycket mellan olika elastiska vävar och nämnda Mithril och för övrigt Mammuts populära Ultimatebyxor ventilerar rätt mycket mer än de membranförsedda byxorna jag presenterade på bild ovan. Men skall jag passera ett stort stycke kalfjäll så har jag täckbyxor eller vindbyxor i ryggsäcken oavsett vilka byxor jag har som default.

Thure

jag såg vad du skrev, det var därför jag svarade som jag gjorde! frågan är om du såg vad trådskaparen skrev:

Och inte vill jag bära runt på massa kläder heller.

det var alltså inte aktuellt med backup kläder. och det framgick inte heller av din första rekomendation att det var en förutsättning.

Jag har aldrig turskidat tidigare och som boende i södra Sverige är jag inte så himla van vid vinter överhuvudtaget.

med tanke på alternativen som radades upp; gamla anorakar, arbetsbyxor, kopior av gore-tex kläder osv tycker inte jag det känns som om det är aktuellt för trådskaparen att inköpa 7tusen kronors-värsting-texmex-elastiska byxor.

skulle ditt råd följas känns det som om det finns en överhängande risk att de elastiska byxor som köps in blir av den typ som skyddar mot vind ungefär lika mycket som att stå spritt språngande naken uppe på fjället.

jag har haft med folk upp i fjällen som är betydligt vanare av vinter än trådskaparen, ändå har dom blivit brutalt och totalt överraskade när det slagit om. speciellt att det gått så snabbt.

man kan inte nog så många gånger varna för hur fort det går. speciellt när man besvarar inlägg från människor som uttryckligen skriver att dom knappt har vana av vinter överhuvudtaget.

på en halvtimme kan strålande sol vara utbytt mot byar på 30-40 sekundmeter vind och mer där till, spiknade snöstick i ögonen, snödrev och en sikt som sträcker sig till skidspetsarna, att stå där i byxor som inte står emot vind är, om inte snudd på förenat med livsfara, i alla fall direkt olämpligt.

jag såg vad du skrev, det var därför jag svarade som jag gjorde! frågan är om du såg vad trådskaparen skrev:

det var alltså inte aktuellt med backup kläder. och det framgick inte heller av din första rekomendation att det var en förutsättning.

med tanke på alternativen som radades upp; gamla anorakar, arbetsbyxor, kopior av gore-tex kläder osv tycker inte jag det känns som om det är aktuellt för trådskaparen att inköpa 7tusen kronors-värsting-texmex-elastiska byxor.

skulle ditt råd följas känns det som om det finns en överhängande risk att de elastiska byxor som köps in blir av den typ som skyddar mot vind ungefär lika mycket som att stå spritt språngande naken uppe på fjället.

jag har haft med folk upp i fjällen som är betydligt vanare av vinter än trådskaparen, ändå har dom blivit brutalt och totalt överraskade när det slagit om. speciellt att det gått så snabbt.

man kan inte nog så många gånger varna för hur fort det går. speciellt när man besvarar inlägg från människor som uttryckligen skriver att dom knappt har vana av vinter överhuvudtaget.

på en halvtimme kan strålande sol vara utbytt mot byar på 30-40 sekundmeter vind och mer där till, spiknade snöstick i ögonen, snödrev och en sikt som sträcker sig till skidspetsarna, att stå där i byxor som inte står emot vind är, om inte snudd på förenat med livsfara, i alla fall direkt olämpligt.

Men det är ju därför som vi är flera som skriver att man har ett par överdrags/förstärkningsbyxor med sig. Ingen vill väl skidra omkring i goväder med täta kläder och svettas? Nej, åk i KM Mithril eller liknande ex dom som Thure beskrev, men ha ett par varmare braller i packningen för raster eller när vädret kniper.

btw thure, när jag ändå har dig på tråden, jag upplever dig som en av dom mer pryl och material-intresserade här inne. och du tycks ha det mesta i utrustningsväg, men jag måste fråga, varför har du alltid en sån där gammal andersons-skans-kalle-keps på snudd på alla bilder du lägger upp?

eller är dom kanske också uppsydda i nåt flamsäkert rymdmaterial som har inbyggda lungor?

inget illa ment, jag blev bara nyfiken

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg