Civil fältjacka 90 med Gore-Tex

m/90 "pansarskytte"

bushmaster84; sa:
ja tyckte då att m-90p både jacka och byxa var betydligt trevligare än den vanliga modellen.jackan kunde ha varit liiiiite längre i ryggen bara ( typ 5cm). för er som int har kommit i kontakt med p-modellen kan sägas att jackan är kortare, har förstärkning+fodring på armbågar och saknar dragsko i midjan ( vilket gjorde att jackan såg ut som en kjol på vanliga m-90 ) fickorna är deutom bättre placerade. byxorna är förlängda i ryggen, har hängslen ( valfritt), och även dom förstäkta.//Lasse

Min erfarenhet är att den bästa kombinationen i det militära är 90P-byxor och vanliga 90jackan och jag kallar den varianten för m90 pansarskytte.
Maximalt antal fickor (inkl bakficka), stötdämpade knän, lätt foder i byxorna gör att man kan spara långkallingarna till riktigt kallt väder.
Dock är denna kombination je tillåten enl UniR FM men trots allt ganska vanlig.

/Patrik, eller kn Törnkvist om man så vill
 
Re: m/90

tango; sa:
Dock är denna kombination je tillåten enl UniR FM men trots allt ganska vanlig.

/Patrik, eller kn Törnkvist om man så vill

Källa på det. Det ändå jag hittar i UniR FM är att dom inte får kombinera olika uniformssystem annat än vad som angers i UniR FM.

MEN i och med att både m90 N och m90P tillhör stridsuniform borde det ju inte vara några problem. Rätta mig om jag har fel.
 
Re: M90 N?

Nalta_eljest; sa:
Vad är M90 N? Gore-tex modellen eller?
Den vanliga 90an heter annars 90 F.

Litet men ack så viktigt messerscmitt-inlägg!

Eller Fältstridsdräkt enligt UniR FM :)

Men visst jag menade givetvis vanliga M90 och tänkte vara lite smart att sätta ett N för normal. Har för mig att jag har sett det tidigare någonstans.
 

Liknande trådar