Civil fältjacka 90 med Gore-Tex

m/90 "pansarskytte"

bushmaster84; sa:
ja tyckte då att m-90p både jacka och byxa var betydligt trevligare än den vanliga modellen.jackan kunde ha varit liiiiite längre i ryggen bara ( typ 5cm). för er som int har kommit i kontakt med p-modellen kan sägas att jackan är kortare, har förstärkning+fodring på armbågar och saknar dragsko i midjan ( vilket gjorde att jackan såg ut som en kjol på vanliga m-90 ) fickorna är deutom bättre placerade. byxorna är förlängda i ryggen, har hängslen ( valfritt), och även dom förstäkta.//Lasse

Min erfarenhet är att den bästa kombinationen i det militära är 90P-byxor och vanliga 90jackan och jag kallar den varianten för m90 pansarskytte.
Maximalt antal fickor (inkl bakficka), stötdämpade knän, lätt foder i byxorna gör att man kan spara långkallingarna till riktigt kallt väder.
Dock är denna kombination je tillåten enl UniR FM men trots allt ganska vanlig.

/Patrik, eller kn Törnkvist om man så vill

Re: m/90

tango; sa:
Dock är denna kombination je tillåten enl UniR FM men trots allt ganska vanlig.

/Patrik, eller kn Törnkvist om man så vill

Källa på det. Det ändå jag hittar i UniR FM är att dom inte får kombinera olika uniformssystem annat än vad som angers i UniR FM.

MEN i och med att både m90 N och m90P tillhör stridsuniform borde det ju inte vara några problem. Rätta mig om jag har fel.

Re: M90 N?

Nalta_eljest; sa:
Vad är M90 N? Gore-tex modellen eller?
Den vanliga 90an heter annars 90 F.

Litet men ack så viktigt messerscmitt-inlägg!

Eller Fältstridsdräkt enligt UniR FM :)

Men visst jag menade givetvis vanliga M90 och tänkte vara lite smart att sätta ett N för normal. Har för mig att jag har sett det tidigare någonstans.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg