Javisst går det!
Visst går det att göra toppturer med kite. Det kräver dock att vinden är rätt. Jag har en kite sedan i våras, och han köra den en del i Luleå skärgård och fjällen innan snön försvann. I påskas var jag och en kompis en bra bit upp på södra Sytertoppen. Vi hade bara tänkt leka ett tag, men innan vi viste ordet av var vi halvägs upp på toppen. (Vi vände på 1400 m höjd eftersom det blåste rätt kraftigt och vi inte ville blåsa av fjället.) Om vi hade haft mer tid och stighudar, så hade vi lätt tagit oss upp på toppen.
Det är häftigt hur brant man kan ta sig uppför om det bara blåser lite medvind. Man får dock ta det försiktigt i branta/steniga omgivningar, eftersom bromssträckan kan bli rätt lång. Därför fungerar nog kiten ännu bättre på platta anmacher till topparna. När det är hyfsat platt kan man även kryssa mot vinden.
Att välja en kite är ett projekt. Det vimlar av olika modeller, storlekar och tillverkare. Min kite är en
5 kvm Borrego från Pro Design, som jag har köpt genom
http://www.adventuregellivare.se/ den kostade 6000 kr och fungerar bra både på land och på vatten. Om du nöjer dig med en kite som endast fungerar på land, kan du komma betydligt billigare undan. Det går även att få tag på begagnade kitar. Utvecklingen går frammåt med racerfart, så en äldre kite är inte lika snabb/lättstyrd/stabil, men ofta betydligt billigare.
Jag har kört min kite i vind från 2 upp till 12 m/s. Under 4 m/s är den svår att starta, och har lite väl dåligt med kraft. Över 8 m/s klarar jag inte av att kryssa, utan förlorar höjd. (Med mer övning
kan jag säkert köra i kraftigare vindar.) På vatten behöver man en betydligt större kite. Min är för liten tills det börjar blåsa över 6 m/s.
/Ylva