Jag funderar på att fixa en modern version av Thures drömvintercykel och funderar då på lämpligt växelsystem.
Rohloff har nu fått konkurrens av det norska Kindernay-navet, som också har 14 växlar, men med något större omfång, 543% mot 523% för Rohloff.
Jag misstänker att den skillnaden knappast märkts i praktiken. Vi snackar alltså om 13,9% i varje växelsteg för Kindernay XIV mot 13,6% för Rohloff.
Ett annat särskiljande drag är att Kindernay-navet har äkta thru axle, medan Rohloff thru axle-kompatibla nav får skruvas från två håll. Nyare skivbromsutrustade cyklar brukar ha thru axle.
Sedan har Kindernay hydrauliska växelvajrar (mineralolja), vilket borde eliminera risken för frusna växelvajrar vid minusgrader. Dessutom ska tydligen växlarna alltid vara perfekt justerade.
En annan detalj är att själva växelnavet kan lossas från "navskalet" med flänsarna. Du kan alltså byta mellan t.ex. 27,5" och 29", UTAN att behöva köpa TVÅ baknav! Dock behövs givetvis två navskal, om man inte vill bygga om hjulet varje gång...
Slutligen ska Kindernay-navet tåla 160 Nm mot Rohloff 130 Nm, vilket inte är helt fel i t.ex. branta uppförsbackar.
En nackdel med Kindernay-navet är dock att navet kräver unika bromsskivor med sju (7) bulthål. Det kan ju ställa till en del bekymmer...
Så vad tror ni o. Kindernay-navet? Något att satsa på?
/Niklas
Rohloff har nu fått konkurrens av det norska Kindernay-navet, som också har 14 växlar, men med något större omfång, 543% mot 523% för Rohloff.
Jag misstänker att den skillnaden knappast märkts i praktiken. Vi snackar alltså om 13,9% i varje växelsteg för Kindernay XIV mot 13,6% för Rohloff.
Ett annat särskiljande drag är att Kindernay-navet har äkta thru axle, medan Rohloff thru axle-kompatibla nav får skruvas från två håll. Nyare skivbromsutrustade cyklar brukar ha thru axle.
Sedan har Kindernay hydrauliska växelvajrar (mineralolja), vilket borde eliminera risken för frusna växelvajrar vid minusgrader. Dessutom ska tydligen växlarna alltid vara perfekt justerade.
En annan detalj är att själva växelnavet kan lossas från "navskalet" med flänsarna. Du kan alltså byta mellan t.ex. 27,5" och 29", UTAN att behöva köpa TVÅ baknav! Dock behövs givetvis två navskal, om man inte vill bygga om hjulet varje gång...
Slutligen ska Kindernay-navet tåla 160 Nm mot Rohloff 130 Nm, vilket inte är helt fel i t.ex. branta uppförsbackar.
En nackdel med Kindernay-navet är dock att navet kräver unika bromsskivor med sju (7) bulthål. Det kan ju ställa till en del bekymmer...
Så vad tror ni o. Kindernay-navet? Något att satsa på?
/Niklas