Kilar

jag vet flera som klagar på att DMM's kilar sätter sig lite för bra. själv har jag inte testat dem, men jag har sett ett flertal som har blivit lämnade i sprickor. visst är det bra om kilana sitter, men det är ju kul om man får med grejerna hem också.

själv har jag ett set med Kong-kilar som jag tycker funkar alldeles utmärkt.

Vilka DMM-kilar är det som du menar sätter sig lite för bra?

Nya Wallnuts är en helt annan kil än gamla wallnuts. Peenuts och alloy offset är oxo helt egna designer.

Jag har själv nya versionen av wallnuts och den tycker jag mkt bra om, kompisen har ett set med gamla vesionen som kan va en hel del kärvare att handskas med som andreman. Jag har (oxo) ett set med kongkilar, och de kärvar en del mer än nya wallnuts, men mindre än gamla wallnuts. Jag tycker även att mitt set med nya wallnuts är den jag har lättast att hitta placeringar med utav alla kilar jag klättrat lite mer regelbundet, möjligen skulle jag gilla metolius curvenuts ännu bättre, men den har jag bara kännt lite kort på som andreman. Kongs kilar tycker jag är hyggligt bra i mellanstorlekarna, De största och de minsta upplever jag av ngn anledning inte fullt så lätta att placera. Sedan ingår det några kilar som är betydligt mindre i mitt kong-set än i mitt wallnuts-set och det är ju föralldel bra ibland.

Mina intryck är bara sumariska sammanfattningar av hur jag uppfattar dom, på olika klippor o leder funkar olika kilar ilka bra. Som ni säkert håller med om.
/Jörgen

jag kan tyvärr inte ge någon fullständig förklaring av vilka DMM kilar det är som ska vara för "smetiga" eftersom jag inte provat dem själv. men jag gissar på att det är de äldre modellerna.

jag har haft problem med mina Kong en gång, då var det 4an som satte sig lite för hårt och jag fick jobba ett tag för att få bort den. de mindre verkar ha en tendens att smeta fast mer än de större.
inte för att jag använder an o 2an men ändå.

men det är klart att de tär som du säger, det beror ju på typ av spricka och klippa. så länge man är säker när man klättrar så funkar det ju.

Kilar som man fallit i, eller ryckt fast ordentligt kan ju sitta väldigt hårt. Även Rocks eller Stoppers. Det beror ju inte bara på kilens vinkel utan även på sprickan.

Allmänt brukar man väl säga att Wallnuts är lättare att sätta fast, och svårare att rensa än t ex Rocks. Skillnaden mellan de färgglada Wallnutsen och de tidigare ska väl enligt DMM inte vara av det slaget att ytterytorna på kilarn skiljer, men det har väl framgått i tråden redan tidigare att det är skillnad mellan versionera, även avseende annat än färg och vikt.

Dock var det väl så att nån fördrog den gamla före den nya versionen, och det bekräftar väl att det hela till stor del är en smaksak. Jag skulle tro att man vänjer sig och börjar gilla den kil man använder mycket. Det handlar ju lite om att få öga för vilka sprickor som verkligen är bra placeringar för de kilar man har på selen.

Vilka "ytterytor" skulle vara samma på gamla o nya wallnuts? Eller menar du egentligen vinklar o yttermått? Det lät lite kryptiskt.

På gamla wallnuts är det ju ett stort genomgående hål där nya wallnuts är helt solid (stora vanliga anläggningsytan, eller hur man nu ska uttrycka det hela) , nya wallnuts är ju viktminskad på mer tradionellt vis. Jag upplever att kanterna på gamla wallnuts liksom gräver sig in o sugar fast eländigare i klippan än nya versionen. Sen ska jag inte påstå att wallnuts inte fastnar eländig tibland, för nog tusan händer, som alla kilar, i all synnerhet om man fallit i dom som sagt. Bästa omdömmet får känslan efter en tids klättring med nog stå för, ingen exakt vetenskap precis.
/Jörgen

Hm... Var in och kollade nu på DMMs websida, men hittade ingen formulering där som stämde med mitt minne.
Vet inte var jag läst det, men nånstans. Kan dock också konstatera att de inte är så väldigt lika de gamla Wallnutsen.

Har som sagt ett set spretans Wallnuts av gamla modellen, men använder aldrig dessa eftersom jag är så inkörd på mina Rocks. Tanken är nog att de ska vara med när man behöver väldigt mång kilar på selen...

Personligen har jag alltid tyckt att Rocks är mjukare i metallen än Wallnuts och smetar fast mer (mao är svårare att rensa). Särskilt de små storlekarna verkar nypa fast bättre. Men jag har ju bara "gamla" kilar så det kanske är en del av förklaringen. Och för övrigt tycker jag om när kilarna fastnar ordentligt. Om inte annat för att reta andremannen.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg