• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

GustavOh; sa:
Tack Johannes!

En liten fundering bara. Visst måste det bli så att reflexdämpning mha interferens i ett tunt skikt inte ökar mängden ljus som släpps igenom, utan "bara" tar bort störande reflexer? (Faktiskt rentav minskar transmissionen)

Du offrar så att säga en del ljusstyrka för att vinna bildkvalitet.

Korrekt?

Nej, faktiskt så ökar mängden ljus som släpps igenom i motsvarande grad. Det har med energins bevarande att göra. Så länge inte materialet absorberar ljuset så måste ljusenergin ta vägen någonstans. Och om den inte reflekteras så måste den gå rakt igenom.

Johannes
 
´



¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

* " DIELEKTRISKA SKIKT " HAR MAN PÅ S-P-E-G-L-A-R
OCH DÅ PÅ VISSA SPEGLANDE YTOR I ETT PRISMA.
DVS. SPEGELYTORNA PÅ VISSA PRISMA.


¤ FATTAR NU "ALLA KAXIGA" ATT DET SÄMSTA MAN KAN
GÖRA ÄR ATT LÄGGA EN SPEGLANDE YTA (dielektriskt
skikt ) PÅ EN LINS ! !


*********************************
HAR ALLA KAXIGA FATTAT ATT
DOM INTE FATTAT NÅGOT ?!...........
*********************************


(Läs detta 3-4 ggr. och begrunda era synder,
kaxigheter.....)


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨


´
 
vibbe; sa:
´



¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

* " DIELEKTRISKA SKIKT " HAR MAN PÅ S-P-E-G-L-A-R
OCH DÅ PÅ VISSA SPEGLANDE YTOR I ETT PRISMA.
DVS. SPEGELYTORNA PÅ VISSA PRISMA.


¤ FATTAR NU "ALLA KAXIGA" ATT DET SÄMSTA MAN KAN
GÖRA ÄR ATT LÄGGA EN SPEGLANDE YTA (dielektriskt
skikt ) PÅ EN LINS ! !


*********************************
HAR ALLA KAXIGA FATTAT ATT
DOM INTE FATTAT NÅGOT ?!...........
*********************************


(Läs detta 3-4 ggr. och begrunda era synder,
kaxigheter.....)


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨


´

VIBBE

Det där hade du kunnat hjälpt oss att förstå för 150 inlägg sedan om du velat.

NU ÄR DET TILL ATT HÄNGA PÅ DIN EGEN TRÅD FÖR NU HAR KUNSKAPSFÖRMEDLINGEN FÅTT EGET LIV OCH KLARAR SIG UTAN SIN UPPHOVSMAN OM DENNE INTE LÄGGER PÅ EN REM.

Kör igång nu med din skola på allvar innan dina studenter lär sig det de behöver med hjälp av duktiga gästföreläsare.

Bosse
 
´
REPRIS FÖR SÄKERHET SKULL (1:a)

OCH DÅ TILL ALLA KAXIGA, ENDAST ! !


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

* " DIELEKTRISKA SKIKT " HAR MAN PÅ S-P-E-G-L-A-R
OCH DÅ PÅ VISSA SPEGLANDE YTOR I ETT PRISMA.
DVS. SPEGELYTORNA PÅ VISSA PRISMA.


¤ FATTAR NU "ALLA KAXIGA" ATT DET SÄMSTA MAN KAN
GÖRA ÄR ATT LÄGGA EN SPEGLANDE YTA (dielektriskt
skikt ) PÅ EN LINS ! !


*********************************
HAR ALLA KAXIGA FATTAT ATT
DOM INTE FATTAT NÅGOT ?!...........
*********************************


(Läs detta 3-4 ggr. och begrunda era synder,
kaxigheter.....)


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨



´
 
Re: Blir det värme

thureb; sa:
och i så fall var dvs i linsen i coatingen eller i gasen utanför när ljusets vågor summeras till 0?

Thure

Nej, inte enligt Johannes svar till mig ovan.

(Jag ställde samma fråga fast annorlunda formulerad. Det är väl lite sokratiskt det också.)

Lite värme uppstår väl förstås, eftersom summan av transmitterat och reflekterat ljus förmodligen inte är 100% av det infallande ljuset.
 
Måste medge att min tidigare irritation de senaste dagarna har övergått till nyfikenhet på vad Vibbe ska hitta på härnäst.

(Jag ser Nordesjö och andra le i mjugg.. :) .)

Undrar om det inte är läge att mynta begreppet 'optiktaliban'?

/torbjörn
 
vibbe; sa:
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
* " DIELEKTRISKA SKIKT " HAR MAN PÅ S-P-E-G-L-A-R
OCH DÅ PÅ VISSA SPEGLANDE YTOR I ETT PRISMA.
DVS. SPEGELYTORNA PÅ VISSA PRISMA.

¤ FATTAR NU "ALLA KAXIGA" ATT DET SÄMSTA MAN KAN
GÖRA ÄR ATT LÄGGA EN SPEGLANDE YTA (dielektriskt
skikt ) PÅ EN LINS ! !

Jag tycker nog att du ska läsa igenom Johannes inlägg ett par gånger till i lugn och ro, kolla gärna på länken, där fanns en del mycket illustrerande bilder, över just hur antireflex behandling fungerar, där kan du se att det som sker är att den andra reflektionen mellan coatingen och linsen studsar tillbaka och släcker ut den första reflektionen.

Jag kan hålla med om att det kan verka som lite av en paradox att ytterligare en reflektion kan göra så att mer ljus passerar genom linsen/mindre reflektion sker. Det hela bygger på principen om energins bevarande. I och med att energin inte reflekteras bakåt så måste den gå framåt och fortsätta genom linsen, energin kan ju inte bara försvinna.

Precis som Johannes och du också sagt kan fenomenet användas på motsatt sätt i speglar för att förstärka reflektioner. Målet är då att de andra reflektionen ska förstärka, och inte släcka ut den första reflektionen.

// Erik

PS. Olle, tycker att du kan strunta i att bara repetera det du redan skrivit, om folk inte blivit kloka av din förklaring gång ett då lär den inte hjälpa gång fyra och fem .DS
[Ändrat av ergu 2006-12-15 kl 15:01]
 
vibbe; sa:
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
* " DIELEKTRISKA SKIKT " HAR MAN PÅ S-P-E-G-L-A-R
OCH DÅ PÅ VISSA SPEGLANDE YTOR I ETT PRISMA.
DVS. SPEGELYTORNA PÅ VISSA PRISMA.


¤ FATTAR NU "ALLA KAXIGA" ATT DET SÄMSTA MAN KAN
GÖRA ÄR ATT LÄGGA EN SPEGLANDE YTA (dielektriskt
skikt ) PÅ EN LINS ! !

Vibbe, som jag skrev så bygger antireflexskikt och dielektriska multiskiktsspeglar på exakt samma fysikaliska princip, nämligen interferens i tunna skikt. Det är precis samma dielektriska material man använder i båda fallen, främst magnesiumfluorid och olika oxider som titanoxid, zirkoniumoxid, ceriumoxid etc.

Skillanden är bara att antireflexskikten bygger på kvartsvågsskikt, dvs att de reflekterade ljusvågorna är precis ur fas med varandra vilket leder till utsläckning, medan speglarna bygger på halvvågsskikt, dvs att de reflekterade ljusvågorna är precis i fas med varandra och därmed förstärker reflektionen.

Du drar det logiska felslutet att bara för att du läst att dielektriska skikt används till speglar så kan det inte användas till motsatsen. I själva verket kan de användas till båda sakerna, vilket är lätt att förstå om man sätter sig in i hur interferensfenomenet fungerar.

Johannes
 
Re: Re: Blir det värme

GustavOh; sa:
thureb; sa:
och i så fall var dvs i linsen i coatingen eller i gasen utanför när ljusets vågor summeras till 0?

Thure

Nej, inte enligt Johannes svar till mig ovan.

(Jag ställde samma fråga fast annorlunda formulerad. Det är väl lite sokratiskt det också.)

Lite värme uppstår väl förstås, eftersom summan av transmitterat och reflekterat ljus förmodligen inte är 100% av det infallande ljuset.

Synnerligen knepigt det hela med hänsyn till att det bara är en del av energin som kommer som synligt ljus och som dämpas av coatingen. Infrarött ljus (värmestrålning) kanske tvärtom reflekteras mera av coatingen vad vet jag.

Föreslår ett experiment; att bränna ett papper genom att använda en antireflexbehandlad kikare som brännglas respektive en icke antireflexbehandlad kikare men med samma slags glas i linserna och prismorna.

Experimentet är antagligen redan genomfört på många olika sätt.

Thure