• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

Ett stort problem med plastlinser är såvitt jag vet att de har mycket större termisk expansion än glas. Därför är de inte så lämpliga att använda i saker som utsätts för stora temperaturvariationer. Linserna deformeras helt enkelt. En annan aspekt är att det kan vara svårt att tillverka plaster med lämplig dispersion så att man kan göra akromatiska linskonstruktioner.

I moderna kameraobjektiv används ofta icke-sfäriska linselement som är sk hybridlinser. De består av en sfärisk del av glas som är laminerad till en icke-sfärisk del av plast. Glaset står för mekanisk och termisk stabilitet medan plasten är lättare att få i icke-sfärisk form. Ofta är det i ganska komplicerade objektivkonstruktioner som har både vidvinkel, retrofokus och zoomegenskaper. I kikare är optiken enklare och jag är inte säker på att man har så mycket att vinna på icke-sfäriska linser.

Johannes
 
vibbe; sa:
´

SVAR:

DET DÄR MED ATT "KRAN-VATTEN SKULLE VARA LIKA FARLIGT
SOM DEST-VATTEN", KAN DU GLÖMMA SNABBT OCH LÄTT.

Strålande retorik! Det svaret redde sannerligen ut alla feluppfattningar som kan tänkas råda kring det destillerade vattnets eventuella risker! (Obs, det här stycket är skrivet med en liten nypa ironi.)

ETT FÖRSÖK ATT AVSLUTA DET DÄR MED DIELEKTRIKUM:

DIELEKTRIKUM HAR ENDAST EN MENING DÅ MAN/KVINNA SYFTAR
PÅ DET MATERIAL SOM MAN HAR MELLAN TVÅ POLER (KATOD
OCH ANOD).

Nu väckte du min nyfikenhet. Om man har två poler betyder det inom fysiken att man automatiskt har en anod och en katod? Inom elektrokemin definieras anod som "den elektrod i en galvanisk cell där oxidation sker". Om man t.ex. laddar upp en plattkondensator så får man ju en skillnad i laddning mellan plattorna men UTAN att något ämne vare sig oxiderats eller reducerats. Jag inser att detta antagligen sorterar inom gymnasiefysiken underbara värld, men tyvärr brister mitt minne. Kan någon (Johannes?) upplysa en stackars förvirrad människa?

/Lars
 
vibbe; sa:
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
MED KUNSKAP KAN MAN KOMMA LÅNGT, MEN MED FYSK OCH
MATEMATIK KOMMER MAN LÄNGST OCH TILL ALLT.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

* DET ÄR FÖRKLARINGEN TILL ATT MAN MED FYSIK/MATEMATIK
KAN FÅ ALLA NOBELPRIS: FRÅN MATEMATIK TILL MEDICIN

[Ändrat av vibbe 2006-12-11 kl 16:13]

Jag är otroligt imponerad olle, kan inte du berätta hur mycket man måste kunna/upptäcka för att få nobelpriset i matematik, för oss övriga i den riktiga världen är nobelprisen fysik, kemi, medicin, literatur och fred(ekonomipriset är inget riktigt nobelpris).

Som vanligt är dina inlägg fulla av tokigheter, faktafel, raljeringar, fel på shift-tangenten, bristande logik och total avsaknad av refrenser. Du stärker knappast din trovärighet genom att vräka ut dig såna här dumheter.

För övrigt skulle det ju vara trevligt att veta vad du har för utbildning innom optik, eftersom du tycker att det är viktigt att man har kunskap innan man uttalar sig.
 
Humanistiskt salt

Saltet finns avhandlat Mark Kurlanskys bok "Salt en världshistoria" Ordfront 2004. Orginalets titel "Salt. A World History".

Humaniora som fördjupar ens kunskaper och allmänbildning.
 
MEH! Nu har Johannes pajat allt! Jag som såg fram emot Vibbes docerande om polymerlinser om sisådär... 148 sidor.

(Börjar tro att Vibbe är en figur som Johannes har hittat på av pedagogiska skäl)
 
Nordesjö; sa:
vibbe; sa:
DET DÄR MED ATT "KRAN-VATTEN SKULLE VARA LIKA FARLIGT
SOM DEST-VATTEN", KAN DU GLÖMMA SNABBT OCH LÄTT.

Ett argument som är svårt att motstå.
Frågan är om du kan få Livsmedelsverket och Nasa att glömma snabbt och lätt. Men du kanske har en annan definition av "farligt" än dem.
"Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift" - Falstaff Fakir

Har läst både elektronik och matte men undrar fortfarande:
- Vilket salt ska man ha på popcorn?

: )
Ola, lätt förvirrad och off topic (optic?)...
 
hendberg; sa:
Har läst både elektronik och matte men undrar fortfarande:
- Vilket salt ska man ha på popcorn?

: )
Ola, lätt förvirrad och off topic (optic?)...

Personligen föredrar jag Natriumklorid med en marginell andel kaliumjodid tillsatt, dock finns det ju andra som har andra preferenser... ;-)

/Lars - som glatt lallar omkring i OT-träsket
 
Nordesjö; sa:
MEH! Nu har Johannes pajat allt! Jag som såg fram emot Vibbes docerande om polymerlinser om sisådär... 148 sidor.

Just så! Komma här och komma, va... med väl underbyggda fakta, dokumenterad sakkunskap och trevligt sätt dessutom. Huh.

larsakarlsson; sa:
Personligen föredrar jag Natriumklorid med en marginell andel kaliumjodid tillsatt, dock finns det ju andra som har andra preferenser... ;-)
Uppenbarligen! Motsv. flera hundra mg dimenhydrinat, eller så.

larsakarlsson; sa:
/Lars - som glatt lallar omkring i OT-träsket
Don't we all?
 
VIBBE, skärp dig.....

VIBBE. LÅT DIG INTE LURAS IN I EN MASSA ARGUMENTERANDE OM OVIDKOMMANDE KIKARTJAFS.

GET BACK ON THE TRACK.

sKRIV NÅT NYTT KLOKT OCH INFORMATIVT OM KIKARE.

KONSTRUKTION SER JAG FRAM EMOT.

OCH

LJUS- FÄRG ÅTERKIVNING.

SAMT DEL 2-5 I KIKARSKOLAN.
 
´


FÖRST EN, TYVÄRR NÖDVÄNDIG, FÖRKLARING :

. DESSA INLÄGG (mina) ÄR AV KARAKTÄREN "NYTTA MED NÖJE"

. SJÄLV SKULLE JAG VILJA KALLA DEM FÖR " NÖJE MED NYTTA ".

DET VERKAR SOM VISSA HAR BRIST PÅ BÅDE NÖJE (HUMOR) OCH
NYTTA (KUNSKAP)!

DÄRFÖR LITE MER "NÖJE MED NYTTA", MEN FÖRST NÅGRA SVAR.

NÅGRA SKRIVER I STIL MED:

1. " VARFÖR BEHÖVER JAG VETA SÅ MYCKET OM KIKARE, det
räcker väl med att man tittar i den..... "
(liknande har vissa skrivit flera gånger)

SVAR:

ALLA HAR TROLIGTVIS ETT INTRESSE OCH DÅ KAN DÅ FRÅGA SIG SJÄLVA EXEMPELVIS:

. Varför behöver jag veta något om fåglar. Det räcker väl med att man/kvinna tittar på dem och tycker det är roligt. Man/kvinna behöver väl inte veta mer?

. Varför behöver man veta något om blommor. Det räcker väl med att titta på dem och känner doften?

. Varför behöver man veta något om cyklar. Det räcker väl med att man kan cykla och njuta av den friska luften?

.
.

1. VISSA UNDRAR VARFÖR JAG INTE SÄGER ALLT PÅ EN GÅNG.

. SVAR: Det skulle bli alltför svårsmält, "långsidigt" och tråkigt.

. DESSUTOM SKULLE JAG INTE FÅ REDA PÅ VAR FOLK STOD
KUNSKAPSMÄSSIGT, DVS SVÅRT ATT HITTA RÄTT VÅGLÄNGD
OCH VAD SOM ÄR LÄMPLIGAST AV "KIKARENS STORA UNDERBARA VÄRLD ".

OBEROENDE AV VÅGLÄNGD SÅ PASSAR DET INTE ALLA, DÄRFÖR
TAR JAG ALLT I TUR OCH ORDNING.

NÄSTA INLÄGG KOMMER DÄRFÖR ATT BEHANDLA DEN MEKANISKA
KONSTRUKTIONEN OCH VAD SOM ÄR VIKTIGT MED DEN UR OPTISK
SYNPUNKT !



´
 
HARRE-jisses

HUR HAR

0000000000000000000000000000000000000000000000
JAG
0000000000000000000000000000000000000000000000

LYCKATS M-I-S-S-A DENNA SUPERTRÂD, OCH UPPTÄCKER DEN INTE FÖrRÄN nu

----------------------------------------------------
////// FLERA VECKOR FÖRSENT ////// ????????
------------------------------------------------------

MEN DET ÄR A--L--D--R--I--G FÖRSENT PÀ internet !!!!

som tur är, ELLER HUR!?


ON-TRACK:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
´VÁNNEN VIBBE
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

FÂR MIG GENAST ATT TÄNKA PÂ MIN

FEM (5) -ÂRIGE SON

A-L-E-X:

DELS I SINA VÄRSTA MOMENT:

(jag räknar nu upp varför):

- jobbig
- barnslig
- oematglig för andras argument
- pâfrestande
- etcetera liknande okvädning-o.r.d.

MEN SOM KAN KAN SAMMANFATTA MED FÖLJANDE:

-´JÄTTE-STORT BEHOV AV ATT DRA ÂT SIG DE NÄRVARANDES

U / P / P / M / Ä / R / K / S / A / M / H / E / T


 ANDRA SIDAN HAR GRABBEN MÂNGA POSITIVA SIDOR (HAN ÄR JU INTE FÖR INTE M-I-N lille son:

eETT EXEMPEL:

- HAN GILLAR KIKARE

-------------------------------------------------
back on track
--------------------------------------------------

cpic4263fdea2537e.jpg


DAGENS LÄXA:

- PERSONER SOM HAR STORT BEHOVA ATT DRA ÂT SIG FOLKS



U / P / P / M / Ä / R / K / S / A / M / H / E / T


KAN GÖRA DETTA PÂ MÂNGA OLIKA VIS.

MEN INNERST INNE KAN DE VARA NOG SÀ TREVLIGA OCH FESTLIGA

************************************************
ÄNDÂ.
************************************************