Kebnekaise

Ska upp till kebene undrar v 29 och undrar om någon kan ge en rapport om hur mycke snö/vatten det är. Och hur isig toppen är.
vänliga sommarhälsningar
Mats Karlsson

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Alltid snö!

Hej!

Utan att känna till aktuell situation (den får man bäst genom att kontakta Kebnekaise fjällstation), kan Du vara säker på att Kebnekaises topp ALLTID är snöklädd. Kan betraktas som glaciär!

Men råd och ev. extrautrustning kan lånas/hyras på fjällstationen.

Är Du oerfaren är det vettigt att följa med en vanlig topptur, som går den mera spännande Östra leden. Den bör man inte försöka sig på utan guide.

Den Västra leden är ganska krävande med mycket blockterräng, men "helt ofarlig", om Du förstår hur jag menar.

Med vänlig hälsning
Bert

m.3@usa.net (-)

Gäst
Inte helt ofarlig!

Jag tror inte de 4 vandrarna som spolades med i 500 m och
fick föras till sjukhus igår, efter försök att vada Kittelbäcken (enl tidningarna) håller med dig!

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
låter inte som västra leden....

Hejsan !
Kittelbäcken brukar inte erbjuda några större problem. Det låter som att de inte följt västra leden exakt, eller att de vadat Kittelbäcken mycket längre ner där den är ganska strid.Jag har gått västra leden i slutet av juli och det gick bra. Ska upp och kolla läget om nån vecka, återkommer !
Mats, Umeå

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Så hade jag också satt citationstecken kring "helt ofarlig" !!!

Hej!

Nej, jag tror inte heller att dom håller med mig. Men å andra sidan är ingenting helt ofarligt i fjällterräng. Det finns hala stenar, strida bäckar, fallande is, glaciärsprickor, etc etc etc....

När jag skriver att västra leden är "ofarlig" menar jag att man kan gå den, utan ledare, eftersom ingen glaciär (med sprickor) skall passeras, ej heller någon klippbrant med fasta rep, som är fallet med östra leden.

Skulle vara intressant att få veta vilken tidning som skrivit om de fyra vandrarna som råkat illa ut.

Jag håller med Mats Frank; Det låter inte som om dom gått den västra leden, som den skall gås.....

Med vänlig hälsning
Bert

tidningen

Hejsan !
Det stod i NSD( Norrländska socialdemokraten), finns på http://www.nsd.se
Hälsn, Mats, Umeå

Daniel

Gäst
Kittelbäcken översvämmad

Kittelbäcken var extremtöversvämmad. Stora ras har förekommit på högra kanten (sett uppefrån). Hade själv stora problem att ta mig över bäcken efter att ha gått västra leden. Någon som vet om det var personskador. Drog själv upp en ryggsäck ur vattnet.

daniel

Gäst
Kittelbäcken översvämmad

Kittelbäcken var extremtöversvämmad. Stora ras har förekommit på högra kanten (sett uppefrån). Hade själv stora problem att ta mig över bäcken efter att ha gått västra leden. Någon som vet om det var personskador? Drog själv upp en ryggsäck ur vattnet.

staffan@anasys.se (Staffan Öberg)

Gäst
Västra leden

Jag gick via Västra leden till toppen 18/7. De som vadat över Kittelbäcken (eller kanske det var Jökelbäcken?) och skadat sig måste ha gjort det för att gå till Singi. Vore intressant med mer fakta om detta.

Vi passerade Jökelbäcken högt upp ( vid Östra leden) över en snöbrygga som troligen försvann några dagar senare. Vi gick på skrå via berget fram till Västra leden och gick uppför med Kittelbäcken till vänster om oss. Vi vadade över Kittelbäcken längst upp i början på platån med hjälp av gummiboots. På nedvägen gick vi längst upp i dalen innan Kittelbäcken kommer fram från underjorden och behövde då ej vada något, men då hade en jokk från vänster (då man ser neråt) som rinner till Kittelbäcken, blivit mycket stor och vi använde åter gummiboots, fast några grabbar hoppade över i joggingskor (blev dom blöta tro?)

Västra leden är mycket jobbig men jag tycker inte man kan kalla den för farlig, inte ens när det var så mycket vatten.
Jag undrar om de som skadade sig verkligen var på väg uppför Västra leden, jag tror dom var på väg till Singi. Är det någon som vet?

is skiljer sig från snö

Det jag frågade var om toppen var isig för ja toppen kan betraktas som en glaciär.
Eftersom jag nu vart där så kan jag säga att den 25 juli så låg det cirka två dec med tung kramsnö på ett väldigt isigt och halt underlag men det behövdes då inge broddar eller stegjärn även om dom rekomenderade det vid station.
Dock så kom det snö medans jag var uppe så då låg det ett snötäcke ner till ca 1100 meters höjd. Men det har säkert försvunnit nu.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg