Kebnekaise möjligt för nybörjare?

Re: Ok

Nuskani; sa:
Då får jag tacka så mycket för hjälpen. Nu tror jag att jag har ett ganska bra grepp om läget, men skulle någon vilja komma med fler bra tips eller tankar så är det förstås alltid välkommet. Jag hade fått uppfattningen att det var frågan om mer klättring och balanserande på hal is och sådant men det är klart, det man läser och hör kan ju vara från kallare årstider och svårare leder än vad som är aktuellt för oss.
En variant, om ni vill vara ute längre, är att gå Durlings led västerifrån upp på toppen. Det gör man enkelt på egen hand, men man måste vandra några dagar extra för detta.
Fördelen är att man "bara" behöver gå upp på Keb, inte uppför och nedför ett annat berg först.
Titta på kartan så ser ni vad jag menar.
 
Bra Karta!

Hej! Och så... skaffa en bra karta. Det finns en i skala 1:20 000 (tror jag) som bara visar Keb och området däromkring. Det låter nästan som om jag varit uppe, men det har jag inte... ännu! Kontakta mig om du vill veta vad kartan heter mer specificerat. Den ligger på skrivbordet på jobbet och jag tar fram den ibland för att drömma och för att lära mig området genom kartan. Kan därför inte ge några uppgifter nu, men det kan säkert någon annan på detta fantastiska forum med alla dessa fantastiska, underbara människor.
 
Väljer ni västra leden, vilket ni ska göra, är det bara god fysik som behövs. Visst är det bättre om vädret är bra, men leden är rätt bra rösad, förutom sista biten.

Det farliga med Keben är att bestigningen är rätt ofarlig, tills man kommer upp mot själva toppen. Framför allt är det snön på toppen som kan vara farlig. Gå inte upp på toppen utan stegjärn ifall snön har bildat ett islager. Det ska dock inte i normalfallet vara något problem i juli, istället är snön då vanligtvis lös.

Både mot norr och öster stupar det brant. Är det dålig sikt håll koll på riktningen när du närmar dig toppen.

En god tumregel som jag alltid följer vid toppbestigningar är att om du känner dig det minsta osäker - vänd direkt.

Keben i dåligt väder:
http://edna.homelinux.net/gallery/main.php?g2_itemId=3230
 
Re: Bra Karta!

fnöskticko; sa:
Hej! Och så... skaffa en bra karta. Det finns en i skala 1:20 000 (tror jag) som bara visar Keb och området däromkring. Det låter nästan som om jag varit uppe, men det har jag inte... ännu! Kontakta mig om du vill veta vad kartan heter mer specificerat. Den ligger på skrivbordet på jobbet och jag tar fram den ibland för att drömma och för att lära mig området genom kartan. Kan därför inte ge några uppgifter nu, men det kan säkert någon annan på detta fantastiska forum med alla dessa fantastiska, underbara människor.
Vet du var man får tag på den kartan?
 
Re: Re: Bra Karta!

päeng; sa:
fnöskticko; sa:
Hej! Och så... skaffa en bra karta. Det finns en i skala 1:20 000 (tror jag) som bara visar Keb och området däromkring. Det låter nästan som om jag varit uppe, men det har jag inte... ännu! Kontakta mig om du vill veta vad kartan heter mer specificerat. Den ligger på skrivbordet på jobbet och jag tar fram den ibland för att drömma och för att lära mig området genom kartan. Kan därför inte ge några uppgifter nu, men det kan säkert någon annan på detta fantastiska forum med alla dessa fantastiska, underbara människor.
Vet du var man får tag på den kartan?

http://geoimager.lantmateriet.se/kartbutiken/index.php?cPath=1_15_19&sort=2a&page=3
 
Re: Bra Karta!

fnöskticko; sa:
Hej! Och så... skaffa en bra karta. Det finns en i skala 1:20 000 (tror jag) som bara visar Keb och området däromkring. Det låter nästan som om jag varit uppe, men det har jag inte... ännu! Kontakta mig om du vill veta vad kartan heter mer specificerat. Den ligger på skrivbordet på jobbet och jag tar fram den ibland för att drömma och för att lära mig området genom kartan. Kan därför inte ge några uppgifter nu, men det kan säkert någon annan på detta fantastiska forum med alla dessa fantastiska, underbara människor.

Är det den här Hans?

http://www.bokus.com/b/915884466X.html?pt=search_result

Den är från -94 men det kanske inte har någon större betydelse?
 
Re: Re: Bra Karta!

Nuskani; sa:
fnöskticko; sa:
Hej! Och så... skaffa en bra karta. Det finns en i skala 1:20 000 (tror jag) som bara visar Keb och området däromkring. Det låter nästan som om jag varit uppe, men det har jag inte... ännu! Kontakta mig om du vill veta vad kartan heter mer specificerat. Den ligger på skrivbordet på jobbet och jag tar fram den ibland för att drömma och för att lära mig området genom kartan. Kan därför inte ge några uppgifter nu, men det kan säkert någon annan på detta fantastiska forum med alla dessa fantastiska, underbara människor.

Är det den här Hans?

http://www.bokus.com/b/915884466X.html?pt=search_result

Den är från -94 men det kanske inte har någon större betydelse?

-94 verkar vara den senaste utgåvan.
 
Re: Det låter bra! :)

Nuskani; sa:
Då är det bara att börja träna då så man slipper avbryta pga överansträngda knän eller något annat försmädligt...

Det jag känner mig mest osäker på är nog egentligen att vi knappt har någon erfarenhet av snö, is och oväder i fjällen. En gång skulle vi gå upp på toppen av ett fjäll, Gåsen var det nog, men efter bara några hundra meter rakt uppför berget förvandlades sommarvädret plötsligt till en hagelstorm. Vi såg ingenting och fick vända. När vi väl kom ner till stugan var vädret lika lugnt och fint som tidigare så de blev en del roade leenden från kamraterna när de hörde att vi inte kunde ta oss upp hela vägen pga vädret.

Räcker det alltså med vanlig sommarfjällspackning? (I den brukar det ingå mössa och vantar). Man kanske t o m kan lämna en del av packningen på fjällstationen och bara ta med mat och nödutrustning? Eller bör man ha med tält och sovsäck och grejer? Jag tänker på risken att bli fast i ett oväder eller skada sig där uppe. Det finns tydligen en stuga nära toppen. Är det bara en liten raststuga eller brukar man sova där?

Usch, nu tycker jag själv att det låter som att jag har noll koll men eftersom det finns så mycket duktigt folk här kan jag inte låta bli att fråga.

Enda skillnaden mot Gåsen är att det är fler höjdmeter = jobbigare. Annars gäller samma principer dvs ta med lite extra kläder och fika/mat om det tar längre tid och blir sämre väder. Tält etc behövs inte.

Tip: jag rekommenderar den östra leden med guide, om ni inte har höjdskräck. Underbar tur över glaciärer och brant uppför. Turen går dock i ganska högt tempo, så om ni vill ta det i er egen takt, gå västra.

Mvh,

//J
 
Re: Re: Ok

Boludo; sa:
Nuskani; sa:
Då får jag tacka så mycket för hjälpen. Nu tror jag att jag har ett ganska bra grepp om läget, men skulle någon vilja komma med fler bra tips eller tankar så är det förstås alltid välkommet. Jag hade fått uppfattningen att det var frågan om mer klättring och balanserande på hal is och sådant men det är klart, det man läser och hör kan ju vara från kallare årstider och svårare leder än vad som är aktuellt för oss.
En variant, om ni vill vara ute längre, är att gå Durlings led västerifrån upp på toppen. Det gör man enkelt på egen hand, men man måste vandra några dagar extra för detta.
Fördelen är att man "bara" behöver gå upp på Keb, inte uppför och nedför ett annat berg först.
Titta på kartan så ser ni vad jag menar.
Jag har varit upp på sydtoppen två gånger än så länge. Den första gången gick vi västra leden och den andra gången durlings led. Med detta i bagaget skulle jag föreslå att ni går västra leden.

Två stora fördelar med västra leden jämfört med durlings led, är att det är just en led och att den går från fjällstationen. Man kan alltså få färska väderprognoser och utifrån det ta ställning till en eventuell bestigning. När man går följer man en mer eller mindre markerad led (oftast mer, speciellt efter att den märkts upp bättre efter min första gång) hela vägen. Durlings led är en föreslagen färdväg, en orösad "led". Visserligen har den en massa stenrösen/staplade stenar efter vägen men de visar inte alltid så tydligt vart man bör gå. De både leder och vilseleder kan man säga. Dalen är stenig och ganska tunggådd tyckte vi och det kändes också längre än på kartan. Det var kul och vackert att ha lägret i Singivagge och sedan gå upp via durlings led, men nästa gång blir det nog västra leden igen. Jag tyckte att fördelarna med durlings led främst var att det inte var så mycket folk där och att det var kul att ta en annan väg upp. Visst är det skönt att slippa ta onödiga höjdmeter på Vierranvarri, men jag tror nästan att jag föredrar att gå över den kullen och slipper den långa och steniga dalen. Omväxling förnöjer och om några år kanske man går durlings led igen, men som sagt, jag föreslår västra leden den första gången.
 
Sommaren 2004 gick vi upp på Kebne från Singistugorna, den sk Durlingsled. Vi ville vara säkra på att komma upp innan lämmeltågen från kebnefjällstation så satte av redan vid 5. Vi intog frukost en bit upp i singivaggi vid 7 tiden och var sedan uppe vid toppen vid ca halv elva. Stannade ett par timmar och återvände sedan ner och var tillbaka vid 6-7 tiden på kvällen.

Vi hade med ett spritkök och mat så vi kunde äta både fruskost, lunch och mellanmål på vägen. Såg flera tältare som vi passerade i Singivaggi på vägen upp. De flesta hade slagit läger där leden viker avfrån dalgången och går sedan norr om toppen på 1614m, början av Kaffedalen.

De tips jag skulle ge från erfarenheterna från denna trip är att ett par stegjärn kan vara väl rekommenderade. Vi gick i slutet av Juli, början av Augusti och toppen var då i princip en ishög med lite lös snö ovanpå, väldigt halt! Vi blev arga att ingen nämnt/varnat om detta för det var nästan så man tvekade att ta sig upp de sista 20 m. Men vi kunde inte ge upp efter gått alla de andra höjdmetrarna. De guidade grupperna som kom från Keb hade alla stegjärn.

Sedan sa folk att det fanns gott om vatten på vägen, vilket det inta alls gjorde. Vi fick lunch tackvara att vi kunde smälta lite av snön från toppen. I övrigt var det helt torrt i princip från mitten av Kaffedalen, strax innan Durlings led ansluter mot västra leden och hela vägen till toppen. Så ha hellre med för mkt vatten än för lite för det är en jobbig stigning de sista 5-600 metrarna. I övrigt var det inte jobbigt att gå Durlingsled, bara lång. Upplevde heller aldrig ngn större risk att gå vilse då det till större delen handlade om att vandra i en dal. Men visst, vi hade kanon väder, hade dimman legat tät hade det nog varit något annat, fast då är ju frågan om man skall ge sig upp överhuvudtaget.
 
Stugtur, men vilken sträcka?

karl-petter; sa:
De tips jag skulle ge från erfarenheterna från denna trip är att ett par stegjärn kan vara väl rekommenderade. Vi gick i slutet av Juli, början av Augusti och toppen var då i princip en ishög med lite lös snö ovanpå, väldigt halt! Vi blev arga att ingen nämnt/varnat om detta för det var nästan så man tvekade att ta sig upp de sista 20 m. Men vi kunde inte ge upp efter gått alla de andra höjdmetrarna. De guidade grupperna som kom från Keb hade alla stegjärn.

Sedan sa folk att det fanns gott om vatten på vägen, vilket det inta alls gjorde. Vi fick lunch tackvara att vi kunde smälta lite av snön från toppen. I övrigt var det helt torrt i princip från mitten av Kaffedalen, strax innan Durlings led ansluter mot västra leden och hela vägen till toppen. Så ha hellre med för mkt vatten än för lite för det är en jobbig stigning de sista 5-600 metrarna.


Vi ska sova i stugor så det blir nog östra eller västra leden upp men tack för tipsen om stegjärn och vatten.


Jag sitter och läser om olika färdvägar till Nikkaluokta. Vi har väl tänkt oss att vara ute sisådär 5-6 stugnätter, varav de 2 sista kanske borde vara på Kebnakaise fjällstation för att öka chanserna att komma upp på toppen. Vi behöver ha tydligt rösade leder och vill inte ge oss på svåra vad eller annat som fjällovana bör undvika. Samtidigt vill vi om möjligt gärna undvika sträckor som är alltför folktäta eller som påminner om elljusspåret hemma.

Alla förslag om lämpliga och intressanta färdvägar mottages tacksamt. (Jag vet att det finns många tips i gamla inlägg men det är svårt att hänga med bland alla namn)
 
Tyvärr (?) är Keb och kungsleden i närheten väldigt väl besökt av vandrare, så det kan vara svårt att hitta välrösade leder som inte är lämmeltåg.

Det finns dock ett antal olika leder runt keb med omnejd. Ett klart bra tips är att titta efter Claes Grundsten's bok om just Kungsleden mellan Abisko och Keb. Grundsten är fenomenal på att beskriva alternativa vandringsleder och ger till och med en egenkomponerad svårighetsskala på etapperna.

Beträffande toppstugorna på Keb kan jag inte säga annat än FY! Både den nyare och den äldre var fruktansvärt nedskräpade när jag var där sommaren 2005. Men det glömmer man snart när man ser utsikten från toppen. Magnifikt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar