Kebnekaise, mat och vattetn

Det beror nog på hur man lever annars.......
Själv så har jag druckit och dricker i bäckar, tjärn och även fjällvatten och har gjort så sedan barnsben, och jag lever än och har aldrig vart sjuk av det.
Inte sprang man hem för att dricka!! man tog närmsta bäck som rann.

Även nu när jag vandrar i skogen så fyller jag på vattenflaskan i bäckar eller sjöar.
Men det är väl nått konstigt med mig :)

Så det är säkert olika hur känslig man är.

Senast ändrad:
Låter märkligt, jag har under ca: 24-25 års fjällvandrande aldrig blivit dålig.
Tycker likt tidigare inlägg att godare vatten är svårt att hitta ;)

Jag har ungefär samma upplevelse av det som Morgan ovan.

Jag har nog relativt regelbundet druckit orenat vatten även från södra Sverige. Då även stillastående från mosshål etc. Inte hade man med sig vattenflaska under uppväxtåren när man var i skogen (växte upp med direkt tillgång till landsbyggd), var jag törstig drack jag. Jag har vad jag kan minnas aldrig blivit sjuk av det hitintills. Dock är jag nog ändå mera försiktig idag, mest för att gängse uppfattning verkar vara att man ska vara försiktig.

Jag tycker inte att man ska vara för säker när det gäller drickbarheten på vattnet. Visserligen är det oftast inga problem, men för min del har det hänt vid två tillfällen (av kanske 30) att jag blivit riktigt dålig och fått tillbringa något dygn på samma plats.... (och jag tror inte det beror på Realmaten). Ett par av mina kompisar är i miljö/hälsoskyddsbranschen och skulle aldrig få för sig att dricka orenat fjällvatten under sina fjällturer (även om det kanske är lite överdrivet att gå så långt). Det finns mikroorganismer i vattnet, det är helt klart, men normalt sett blir nog inte dosen tillräckligt stor för att ge symtom.
I miljö/hälsoskyddsbranschen brukar påstå att de flesta magsjukeproblemen beror på dålig handhygien.

konstig eller känslig (?)

"Ursprungligen postat av Landberg
Jag tycker inte att man ska vara för säker när det gäller drickbarheten på vattnet. Visserligen är det oftast inga problem, men för min del har det hänt vid två tillfällen (av kanske 30) att jag blivit riktigt dålig och fått tillbringa något dygn på samma plats.... (och jag tror inte det beror på Realmaten). Ett par av mina kompisar är i miljö/hälsoskyddsbranschen och skulle aldrig få för sig att dricka orenat fjällvatten under sina fjällturer (även om det kanske är lite överdrivet att gå så långt). Det finns mikroorganismer i vattnet, det är helt klart, men normalt sett blir nog inte dosen tillräckligt stor för att ge symtom."

I miljö/hälsoskyddsbranschen brukar påstå att de flesta magsjukeproblemen beror på dålig handhygien.
- - -

Landberg: Får dina kompiser i miljö/hälsobranschen lön av något vattenreningsfirma? Som framgår nedan tycker jag inte man behöver sådanna vattenreningsprodukter som finns i "outdooraffären"

Jag har "bara" 32 års överlevande i Sarek-området som tänkbart "bevis" för att fjällvatten är bra och mestadels säkert. TÄNKBARA problem, annat än redan nämnda, endast ställen med lite vattenbyte (vissa små sjöar där många (t ex människor elller renar?) har drickat.

Tänk på din nästa när du tar vatten i en jokk (stor el liten) längs leden. Ta drycksvatten uppströms stigen, tvätta nedströms. Principen om "vitt vatten - svart vatten". Ansvarighet. Diska inte direkt i jokken - häll ut det "svarta" vatten på jorden en bit från jokken. - Om alla, åtminstone de flesta, gör så blir det vanligen inget problem att ta vatten på fjället

Har aldrig blivit sjuk av fjällvatten. Det som gäller är att ha bra motståndskraft. Äta t ex vitlök el andra antioxidanter dagligen på turen.
Drick mycket (vatten;)) och regelbunden, men möjligen inte för kallt vatten. Folk tar PET- el andra flaskar med när de vandrar, men jag tycker fjällbäckar finns rikligt ofta till att behöva transportera vatten. Men - de överlevar även. Annat gammelt vatten fås när man som jag tar vatten redan på kvällen för att ha lite enklare (på Trangia'n el vattenpåsa) vatten vid lägren för en tid. En sidoeffekt av detta uppvärmande är mindre bränsle till Trangia'n, och att du inte blir så kall i magen av att dricka. MIkroorganismer tycks inte att bli något problem.

Jag gissar att fjällvandring & ATT DRICKA FJÄLLVATTEN är något av det bästa att göra för sin hälsa.

Lycka till i Kebnekaisefjällen. Jag är redan sugen på att ska smaka äkta Sarekvatten hela juli 2010:cool:

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg