konstig eller känslig (?)
"Ursprungligen postat av Landberg
Jag tycker inte att man ska vara för säker när det gäller drickbarheten på vattnet. Visserligen är det oftast inga problem, men för min del har det hänt vid två tillfällen (av kanske 30) att jag blivit riktigt dålig och fått tillbringa något dygn på samma plats.... (och jag tror inte det beror på Realmaten). Ett par av mina kompisar är i miljö/hälsoskyddsbranschen och skulle aldrig få för sig att dricka orenat fjällvatten under sina fjällturer (även om det kanske är lite överdrivet att gå så långt). Det finns mikroorganismer i vattnet, det är helt klart, men normalt sett blir nog inte dosen tillräckligt stor för att ge symtom."
I miljö/hälsoskyddsbranschen brukar påstå att de flesta magsjukeproblemen beror på dålig handhygien.
- - -
Landberg: Får dina kompiser i miljö/hälsobranschen lön av något vattenreningsfirma? Som framgår nedan tycker jag inte man behöver sådanna vattenreningsprodukter som finns i "outdooraffären"
Jag har "bara" 32 års överlevande i Sarek-området som tänkbart "bevis" för att fjällvatten är bra och mestadels säkert. TÄNKBARA problem, annat än redan nämnda, endast ställen med lite vattenbyte (vissa små sjöar där många (t ex människor elller renar?) har drickat.
Tänk på din nästa när du tar vatten i en jokk (stor el liten) längs leden. Ta drycksvatten uppströms stigen, tvätta nedströms. Principen om "vitt vatten - svart vatten". Ansvarighet. Diska inte direkt i jokken - häll ut det "svarta" vatten på jorden en bit från jokken. - Om alla, åtminstone de flesta, gör så blir det vanligen inget problem att ta vatten på fjället
Har aldrig blivit sjuk av fjällvatten. Det som gäller är att ha bra motståndskraft. Äta t ex vitlök el andra antioxidanter dagligen på turen.
Drick mycket (vatten
) och regelbunden, men möjligen inte för kallt vatten. Folk tar PET- el andra flaskar med när de vandrar, men jag tycker fjällbäckar finns rikligt ofta till att behöva transportera vatten. Men - de överlevar även. Annat gammelt vatten fås när man som jag tar vatten redan på kvällen för att ha lite enklare (på Trangia'n el vattenpåsa) vatten vid lägren för en tid. En sidoeffekt av detta uppvärmande är mindre bränsle till Trangia'n, och att du inte blir så kall i magen av att dricka. MIkroorganismer tycks inte att bli något problem.
Jag gissar att fjällvandring & ATT DRICKA FJÄLLVATTEN är något av det bästa att göra för sin hälsa.
Lycka till i Kebnekaisefjällen. Jag är redan sugen på att ska smaka äkta Sarekvatten hela juli 2010